תפסיקי לעשן ותישארי יפה

(0)
לדרג

הזדקנות עור הפנים, שיניים צהובות וריח פה מצחין הם הגורמים העיקריים שמניעים נשים צעירות להפסיק לעשן. אז למה הקמפיינים נגד עישון עדיין עוסקים בסכנות הבריאותיות?

מאת: אהוד אברהמסון

נשים שמפסיקות לעשן לפני גיל 40 מפחיתות משמעותית את הסיכוי לחלות במחלות קשות, כך מגלה מחקר חדש שנערך באוניברסיטת אוקספורד. נשים שמפסיקות לעשן בשנות ה-30 לחייהן או לפני כן מונעות מעצמן 97% מהסיכוי לתמותה מוקדמת בעקבות עישון סיגריות. נתונים אלו מוכרים לעוסקים בגמילה מעישון, אך עם זאת הסיבות להפסקת העישון לפני גיל 40 בקרב נשים-מפתיעות.

ארגוני הבריאות חורתים על דגלם את הצורך בהפסקת עישון, בשל נזקי הבריאות הבלתי הפיכים שעלולים להיגרם כתוצאה מעישון כבד. כך, הקמפיינים שבחסות ארגונים אלו מנסים להטיל מורא על אוכלוסיית המעשנים בעזרת עננת המוות שמרחפת מעליהם אם ימשיכו בהרגל שלילי זה. ואכן, ידוע כי העישון הוא גורם סיכון עיקרי להתקפי לב, למחלות הקשורות למערכת הנשימה: כמו מחלות ריאות כרוניות, וכן למחלות סרטן מסוגים שונים (בעיקר סרטן הריאה, סרטן הגרון והפה).

הפסקת עישון
הפסקת עישון

להתאים קמפיינים לנשים

רק קמפיינים מעטים מתייחסים להשפעות האסתטיות של העישון על האדם המעשן. שינויים בעור הפנים, בצבע השיניים ובריח הפה והידיים הם תופעות ידועות של עישון לאורך זמן רב. העשן מאיץ את תהליך ההזדקנות, העור מזדקן מהר יותר, וכך מופיעים קמטים בקרב אוכלוסיית המעשנים מגיל צעיר יותר. זאת ועוד, הניקוטין שבסיגריה גורם לכתמים צהובים על השיניים, על האצבעות ועל כל דבר נוסף איתו הוא בא במגע. מעשנים רבים מוצאים כי ריח הפה והידיים של המעשנים מצחין, ואף דוחה. לא אחת, ריח חזק זה מרחיק בין אנשים ומונע התקרבות ומגע עם האנשים המעשנים.

מנתונים הנאספים לאורך שנים ומתחקור מוקדם של הפונים לגמילה מעישון, נמצא כי האוכלוסייה שמגיעה לגמילה מעישון לפני גיל 40, ובעיקר נשים, איננה מונעת מהפחד מהמוות או מהלא נודע. לכן, יש משהו שגוי בהטלת המורא של ארגוני הבריאות והקמפיינים נגד עישון, משום שלרוב שיקולי בריאות אינם המניע המרכזי של נשים להיגמל מעישון. הסיבה האמיתית שאוכלוסייה זו מגיעה לגמילה בגיל זה הינה חשש לפגיעה אסתטית בעקבות העישון. אותן הנשים מעידות כי הן מגיעות לגמילה בשנות ה-30 לחייהן בעקבות פגיעה בעור הפנים, עדות להזדקנות עורן, פגיעה בצבע השיניים והצהבתן, הריח שמלווה לעישון והדחייה של הסביבה למצב זה. בשל אלו, נשים רבות לא מצליחות לקיים זוגיות ונדחות על ידי סביבתן: דבר המפריע להן יותר מכל.

לכן יש להתאים את הפעילות ואת הקמפיינים של ארגוני בריאות להפחדה בתחום העישון, ולהציג ביתר שאת את הפגיעה האסתטית במעשנים. צעד כזה יעלה כנראה את שיעור הנשים הפונות לגמילה מעישון. כמו כן, ככל שקמפיינים מסוג זה יפנו לנשים בגיל צעיר יותר, כך הסיכוי של אותה אוכלוסייה לתמותה מוקדמת ותחלואה מוגברת יפחת באופן משמעותי.

כותב המאמר הוא מייסד "אברהמסון", המכון הוותיק לגמילה מהתמכרויות

בואו לדבר על זה בפורום הפסקת עישון - איך להפסיק לעשן?.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום