הקשר בין קנביס לסכיזופרניה

(0)
לדרג

במחקר נורווגי חדש שבדק פעילות מוחית של חולים, נמצא כי השימוש בסם מוביל לפגיעה קוגנטיבית ועלול בסופו של דבר להוביל לפסיכוזה לטווח ארוך

מאת: מערכת zap doctors

עישון קנביס עלול לפגוע במוח. לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Frontiers in Psychiatry, שימוש בקנביס מוביל לפגיעה קוגניטיבית זמנית באנשים שאינם סובלים מהפרעות פסיכוטיות. בסופו של דבר הקנביס עלול להוביל לפסיכוזה ארוכת טווח.

חוקרים מנורווגיה זיהו הבדל בדפוס הפעילות המוחית בחולי סכיזופרניה עם היסטוריה של שימוש בקנביס, בהשוואה לחולים שמעולם לא נחשפו לחומר. לדברי החוקרים, אף שהפעילות המוחית הייתה דומה בשתי הקבוצות, זוהו הבדלים עדינים בין חולי סכיזופרניה עם היסטוריה של שימוש בקנביס לאלו שמעולם לא נחשפו לסם. הבדלים אלו הובילו אותם להאמין כי קנביס עשוי לחקות אותה חולשה קוגניטיבית שהובילה לסכיזופרניה באנשים שאינם סובלים מהפרעות פסיכוטיות.

החוקרים ערכו מחקר שהתבסס על בדיקות fMRI (Functional Magnetic Resonance Imaging) במהלכו מדדו את הפעילות המוחית בזמן ביצוע משימות קוגניטיביות ובזמן מנוחה ב-26 חולי סכיזופרניה. הבדיקות נערכו בזמן שהחולים התבקשו להאזין להברות שונות בכל אוזן ולחזור על הנאמר. לפי החוקרים, מדובר במשימה קשה לכולם, אך קשה במיוחד לחולי סכיזופרניה, שלעתים קרובות סובלים מהפרעת קשב, תפקוד ניהולי מוגבל וקושי בעיבוד רמזים מילוליים.

החוקרים מצאו כי בחולים שהשתמשו בקנביס, הפעילות המוחית הייתה גבוהה יותר בזמן הבדיקה וכך גם מספר התשובות הנכונות, בהשוואה לחולים שלא השתמשו בקנביס מעולם. מנגד, בחולים שלא נחשפו לקנביס תועדו רמות גבוהות יותר של פעילות מוחית בזמן מנוחה, בהשוואה לאלו שהשתמשו בעבר בסם.

החוקרים כותבים כי כעת ישנן עדויות רבות התומכות בכך שקנביס הוא גורם סיכון לפסיכוזה בחלק מחולי סכיזופרניה, אך לא בכולם, וכי חולים שהשתמשו בעבר בקנביס זקוקים לעזרה בכדי להבין את ההשפעות השליליות של קנביס על פסיכוזה. באותה עת, בחולים אלו ייתכן שהחוסר הקוגניטיבי קטן יותר ולכן בעלי סיכויים טובים יותר להשתלב בקהילה, אם יימנעו מהשימוש בקנביס.

בואו לדבר על זה בפורום סכיזופרניה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום