התקן תוך רחמי: מיתוסים ואמיתות

(7)
לדרג

התקן תוך רחמי הוא אמצעי למניעת הריון יעיל ובטוח לשימוש. למרות יתרונותיו הרבים, התפתחו סביבו מיתוסים שגויים. בואו להכיר את העובדות וללמוד את כל האמת אודותיו

מאת: מערכת zap doctors

"התקן תוך-רחמי, המוכר גם בשמות 'סליל', ו'ספירלה', הוא אמצעי מניעה בטוח, יעיל, מעניק הגנה מפני הריון לטווח הארוך ומאפשר כניסה מיידית להריון מייד לאחר הוצאתו", אומר ד"ר גיא גוטמן, מומחה ברפואת נשים והפריה חוץ גופית, מנהל המרפאה לשחלות פוליציסטיות בביה"ח ליולדות ע"ש ליס, במרכז הרפואי תל אביב.

ד"ר גוטמן מסביר כי קיימים שני סוגי התקנים תוך רחמיים. האחד הוא התקן המכונה" מירנה" (MIRENA), המשחרר כמות מזערית של הורמון דמוי פרוגסטרון. ההתקן השני הוא התקן הנחושת -COOPER , המכיל חוט נחושת דק. ד"ר גוטמן: שני סוגי ההתקנים זהים בצורתם ובדרך הכנסתם לרחם, ומעניקים יעילות רבה של 98%-99% במניעת הריון.

להתקנים, ובעיקר למירנה, גם יתרונות רפואיים רבים נוספים מלבד מניעת הריון, ונשים רבות שהיו יכולות ליהנות מהתקנתם לא בוחרות בהם כאמצעי מניעה, למרות שהם אידיאליים בשבילן".

התקן תוך רחמי
התקן תוך רחמי

המיתוסים השקריים על ההתקן

העובדה כי התקן תוך רחמי לא הפך לאמצעי מניעה פופולרי למרות מעלותיו הרבות ויתרונותיו הברורים נעוצה במיתוסים סביבו, שאותם הגיע הזמן לנפץ:

1. "התקן תוך רחמי מיועד רק לנשים שאינן רוצות יותר ללדת לעולם": טעות! קובע ד"ר גוטמן נחרצות. כל אישה יכולה להשתמש בהתקן ולהוציאו. ההתקן מאפשר להיכנס להריון מייד לאחר הוצאתו, והשימוש בהתקן אינו פוגע ביכולת להרות כלל וכלל.

2. "התקן מיועד רק לנשים שעברו לידה": גם את ההנחה הזו מבטל ד"ר גוטמן ומבהיר כי השימוש בהתקן מיועד ומתאים לנערות ולנשים בכל גיל, גם אם עדיין לא ילדו. דבריו של ד"ר גוטמן מקבלים חיזוק עם פרסום המלצותיה של האגודה האמריקאית לרפואת נשים, אשר פורסמו בשבועות האחרונים ולפיהן השימוש בהתקן תוך רחמי בטוח גם לנשים רווקות, לנערות ולנשים צעירות שטרם ילדו.

3. "התקן מעלה את הסיכון לזיהום רחמי וזיהום בחלל האגן": מיתוס זה הוא גורם מרכזי להימנעותן של נשים משימוש בהתקן תוך רחמי. ד"ר גוטמן: שוב מדובר בטעות גדולה. בטווח הארוך התקן תוך רחמי אינו מעלה את הסיכון לזיהום. בחודש הראשון להתקנה אמנם יש עלייה מזערית בסיכון לזיהום, אך עלייה זו זניחה סטטיסטית, היות שהכנסת ההתקן נעשית באופן סטרילי ותוך שימוש בחומר חיטוי. החיזוק לכך הוא בעובדה שאין צורך להשתמש באנטיביוטיקה בתקופה שלאחר הכנסת ההתקן הנחיה שהיתה קיימת אילו אכן היה קיים סיכון ממשי. כמו כן, כשמדובר בהתקן 'מירנה' הסיכון פוחת משמעותית כיוון שהוא משנה את הריר שבצוואר הרחם, שהופך סמיך יותר ופחות חדיר לחיידקים, וכך מופחת הסיכון לזיהום. בנוסף לכך, חשוב לציין כי הסיכון ניתן לחיזוי מראש כי הוא לרוב מנת חלקן של נשים בסיכון לחלות במחלות מין, נשים המקיימות יחסים עם פרטנרים רבים ונשים הנוטלות תרופות הפוגעות במערכת החיסון. כשלנשים אלה מותקן התקן תוך רחמי הן צריכות להיוועץ ברופא הנשים המטפל בקשר לסיכון שבהתפתחות זיהום.

4. "השימוש בהתקן מעלה את הסיכון להריון מחוץ לרחם": מיתוס זה מופרך מיסודו מאחר שדווקא ההפך הוא הנכון. התקן תוך רחמי דווקא מוריד את שיעור ההריונות הלא רצויים ובכלל זה את שיעור ההריונות שמחוץ לרחם. עם זאת, ד"ר גוטמן מדגיש כי ההתקן אינו יכול למנוע הריון המתפתח בחצוצרה, ועל כן אם יש הריון בנוכחות התקן, יש לבדוק שאכן הוא בתוך הרחם, ואינו הריון חוץ רחמי.

5. "התקן תוך רחמי משבש את הפעילות ההורמונלית בגוף": ד"ר גוטמן מנפץ גם את המיתוס הזה ומסביר שלא זו בלבד שהוא איננו משבש את הפעילות ההורמונלית אלא הוא מסדיר אותה ומקל על ההשלכות שהיא גורמת: "השימוש בהתקן תוך רחמי אינו משפיע, ואינו משבש כלל וכלל את התזמון ההורמונאלי הטבעי של הנשים, ועל כן אינו כרוך כלל וכלל בתופעות לוואי הורמונאליות כגון עצבנות, דיכאון, וירידה בחשק המיני.

כמה אמיתות על ההתקן

בצד המיתוסים, יש גם כמה הנחות נכונות לגבי ההתקן התוך רחמי, כפי שמפורט להלן:

1. השימוש בהתקן הורמונאלי מקל על תסמיני המחזור והווסת: נכון מאוד! אומר ד"ר גוטמן. "השימוש בהתקן הורמונאלי מפחית את הדימום הווסתי באופן משמעותי. בקרב רוב הנשים המשתמשות בהתקן הווסת נמשכת כיומיים בלבד, והדימום הווסתי מינימלי ובקושי מורגש. אצל חלק גדול מהן הווסת לא תופיע כלל במשך חודשים - עובדה המשפרת את איכות חייהן של הנשים ובעיקר את של אלה הסובלות מדמם רב וכאבי מחזור. בנוסף לכך, הפחתת משך ועוצמת הדימום חשובה למניעת אנמיה ומשפרת את משק הברזל בגוף האישה באופן משמעותי.

2. התקן הורמונאלי מסייע לטיפול בנשים הסובלות משרירנים: אמת לאמיתה", אומר ד"ר גוטמן ומסביר כי השימוש בהתקן מפחית את הדימום והכאבים של נשים הסובלות משרירנים ברחם והוא אף מאפשר ל-80% מהן להימנע מניתוח לכריתת הרחם.

3. התקן תוך רחמי הורמונאלי מפחית הסיכון להתפתחות סרטן רירית הרחם: למרבה השמחה מאשר ד"ר גוטמן גם את ההנחה הזו ומסביר שיתרון זה בולט בייחוד כשמדובר בהתקן הורמונאלי, השימוש בו מומלץ לנשים עם מצבים טרום סרטניים קלים, ומאפשר להן להימנע מניתוח.
בהתקן הנחושת יכולות להיעזר גם נשים שאינן יכולות להשתמש באמצעי מניעה הורמונאליים כגון נשים עם מחלות כבד, נשים הסובלות מקרישות יתר, נשים החולות בסרטן השד או במחלה ממארת אחרת, התלויה בחשיפה להורמונים.

לסיכום, כדאי להיוועץ ברופא הנשים לגבי שימוש בהתקן תוך רחמי, בכל גיל, ובכל מצב משפחתי. יתכן שזהו אמצעי המניעה המתאים לך.

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום