הנה בא החורף

(0)
לדרג

מה ההבדל בין שפעת להצטננות, למה בחורף אנחנו חולים יותר ואיך אפשר להפחית את הסיכויים להדבקה. מדריך מחלות חורף, חלק א'

מאת: מערכת zap doctors

החורף הואיל בטובו להגיע סופסוף, ואל הגשם והקור מצטרפים כמו בכל שנה גם שלל נגיפים וחיידקים ונפתחת עונת הצינון. מה צריך לדעת כדי לעבור את תקופת החורף בשלום? ד"ר מיכאל ויינפאס, מומחה לרפואת משפחה ב"מכבי שירותי בריאות" עונה על השאלות שלנו ומצייד אתכם במדריך מפורט לימים הגשומים:

מחלות חורף
מחלות חורף

למה יש כל כך הרבה מחלות דווקא בעונת החורף?

ד"ר ויינפאס: "התחלואה בעונת החורף עולה בשל כמה גורמים. הווירוסים השכיחים שגורמים למחלות חורף הם אדנו-וירוס, רינו-וירוס ונגיפי השפעת למיניהם. הווירוסים יציבים יותר באוויר קר ויבש בשל אופי מעטפת המגן שלהם, שהופכת לדמויית ג'ל בטמפרטורות קרות. לעומת זאת, כאשר הטמפרטורה מתחממת, החלבונים המרכיבים את המעטפת נוטים יותר להיהרס והפגיעה הזו במעטפת מקשה עליהם לשרוד. לכן הנגיפים שורדים את החורף טוב יותר מאשר את הקיץ.

"הווירוסים האלה גם מתפשטים באמצעות רסיסים הנפלטים מהגוף בזמן עיטוש שיעול או קינוח האף. כל רסיס כזה יכול בקלות להדביק כל אדם. בעת לחות מוגברת, נותרים הרסיסים בחלל האוויר זמן רב יותר וכך הסיכוי שיישאפו על ידי אדם אחר גבוהים יותר מה שמגביר את הסיכוי להידבק. בנוסף לכך, בחורף יש יותר נטייה לשהות בחללים סגורים ולא מאווררים.

"סיבה נוספת לריבוי התחלואה בחורף קשורה לנדודי הציפורים, אשר מביאות איתן מאגר של נגיפי שפעת המשתנים מידי עונה. בנוסף לכך, כשקר לנו אנו חשופים יותר למחלות. למרות שהדעה המדעית הרווחת כיום היא שקור לא גורם למחלה, יש לזכור שפיזיולוגית קור מכווץ את הגוף ואת כלי הדם, ולכן זרימת הדם לגוף ירודה בעונות קרות יותר. בעקבות זאת, יותר יעילותה של מערכת החיסון באף ובדרכי הנשימה נחלשת".

האם יש דרך להימנע ממחלות החורף?

"אפשר להימנע או לפחות להפחית את הסיכוי להידבק במחלות חורף. ראשית, ישנם חיסונים נגד חלק מהמחלות, אם כי אלה לא מבטיחים הגנה מוחלטת. בנוסף לכך, קיימות דרכים נוספות למנוע הדבקה - יש לשמור על היגיינה ובעיקר על היגיינת הידיים, על ידי שטיפה תכופה שלהן. יש להקפיד על אוורור של חדרים וחללים סגורים ולפתוח חלונות בבית, במשרד, ברכב ובאוטובוס. יש להתרחק מאדם חולה ואם יש כזה בסביבתכם חשוב שהוא יכסה את האף והפה בממחטה או עם השקע הפנימי של המרפק בעת שיעול או עיטוש ושאתם תשטפו היטב ידיים לאחר חשיפה להפרשה שלו (נזלת, רוק, עיטוש וכדומה).

תזונה נבונה שמבוססת כמה שיותר על ירקות מבושלים, תבלינים (המתאימים לעונת החורף) תבשילים, והימנעות ממזון מתועש ומריבוי מוצרי חלב הם ללא ספק הדרך הנאותה להישמר ממחלות חורף. כמו כן תוספי מזון מבוססי צמחים, שהוכחו כיעילים לחיזוק המערכת החיסונית כמו סמבוק שחור, אכיניציאה וכיוצא בזה".

מהן המחלות הנפוצות ביותר בחורף?

"ה'סלב' של מחלות החורף היא כמובן השפעת. שפעת מלווה בתסמינים הבאים חום מעל 37.8 מעלות, נזלת, כאבי גרון, תשישות, שיעול יבש, כאבי ראש, כאבי שרירים. לרוב לא מדובר במחלה מסוכנת, אולם ישנן קבוצות אוכלוסייה החשופות יותר לסיבוכי המחלה, ביניהן קשישים, חולים כרוניים, מושתלי איברים, מטופלים בכימותרפיה, חולי איידס וכל מי שהמערכת החיסונית שלו חלשה".

מה עושים במקרה של הדבקה?

"התסמינים נמשכים כשבוע, והטיפול כולל מנוחה, שתיית מים מרובה, שימוש במשככי כאבים ומורידי חום במידת הצורך, אכילת אוכל קל שלא מכביד על הקיבה, ובמקרה של החמרה יש לפנות לבדיקה רפואית. חשוב לדעת שאנטיביוטיקה לא עוזרת להילחם בשפעת, מאחר ששפעת נגרמת על ידי נגיף ולא על ידי חיידק. האנטיביוטיקה גורמת לתופעות לוואי ולעמידות בפני חיידקים, וכשהיא ניתנת ללא סיבה מוצדקת הפגיעה הזו היא לשווא".

האם כדאי להתחסן?

"ניתן להתחסן נגד זנים מסוימים של וירוסים הגורמים לשפעת וכיום יש חיסון גם נגד חלק מהווירוסים הגורמים לשפעת החזירים. החיסון לא יכול להוביל להתפתחות המחלה משום שהוא אינו מכיל וירוס חי. יחד עם זאת, יש לזכור שהחיסון מגן מפני זנים מסוימים ולכן לא יכול להבטיח באופן מוחלט מניעת תחלואה".

מה ההבדל בין שפעת להצטננות?

"התסמינים דומים, אבל ההצטננות היא לרוב קצרה יותר, קלה יותר, ובדרך כלל החום לא עולה מעל 38 מעלות. גם ההצטננות נגרמת כתוצאה מחשיפה לווירוס המתמקם בדרכי הנשימה העליונות ומערב את הגרון, בית הקול (לרינקס), האף, הסינוסים, קנה הנשימה והסימפונות. הסימפטומים של הצטננות גורמים לאחד או יותר מהתסמינים הבאים - חום שלרוב לא עולה על 38 מעלות צלזיוס, כאב ראש, שיעול, צרידות, כאב גרון, תחושה כללית רעה ואובדן חוש טעם וריח.

"הצטננות אינה מצריכה לרוב פנייה לטיפול רפואי, ובדרך כלל היא חולפת מהר ולא נוטה לגרום לסיבוכים. גם כאן הטיפול הוא מנוחה מרובה, שתיית כמויות גדולות של מים, צריכת מזון קל לעיכול, שימוש זהיר במכשירי אדים, גרגור עם מי מלח ונטילת משככי כאבים ומורידי חום במידת הצורך. למרות נטייתה של ההצטננות לחלוף ללא סיבוכים, בקבוצות מסוימות יש סיכון להחמרת המחלה ולהתפתחות של מחלות משניות ולכן צריך לנסות למנוע גם אותה".

בואו לדבר על זה עם ד"ר מיכאל ויינפאס בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום