חוסר הכרה? תלוי איך בודקים

(2)
לדרג

מצב של חוסר הכרה (המכונה בטעות "צמח") נתפס כמצב שבו המטופל אינו מודע לסביבתו. בפועל, מתברר, ייתכן שהמאושפזים מרגישים ומבינים הרבה יותר משחשבנו

מאת: יאנה גימפלביץ', מערכת zap doctors

לא צמחים, ולא מחוסרי הכרה. תוכנית ששודרה השבוע בערוץ בי-בי-סי הבריטי, ריתקה את הצופים למסך בזכות אדם אחד, חולה שהוגדר כ"צמח" במשך כעשור, והנה - פתאום התגלה שייתכן שהוא מודע לסביבתו. החולה, רוטלי שמו, הצליח להשיב לשאלה של רופאיו בבית החולים האוניברסיטאי בלונדון, כשמוחו שידר בבדיקת MRI מיוחדת, "לא, לא כואב לי".

ד"ר קרימצ'נסקי בן-ציון, מנהל היחידה לטיפול נמרץ ושיקום ההכרה בבית חולים לוינשטיין, מסביר עם זאת שהמקרה המעניין אינו תקדימי. למעשה, הוא אומר, כבר מספר שנים ידוע כי חלק מהאנשים המוגדרים במצב של וגטטיבי (עצמאי), מודעים למה שמתרחש סביבם, שומעים, רואים וחושבים, אלא שהם לא מצליחים להביע זאת.

מצבי הכרה שונים

המינוח "צמח", מסביר ד"ר קרימצ'נסקי, הוא בכלל טעות בתרגום, של מי שקישרו את התסמונת הקלינית הווגטטיבית (Vegetative state) לירק או לצמח באנגלית. "כשמערכת העצבים המרכזית נפגעת, לאדם יש טווח רחב של הפרעות בהכרה. החמור מכולן הוא תרדמת ('קומא'), מצב המתאפיין בחוסר הכרה עמוק, בעיניים סגורות, בהיעדר מחזורי ערות ושינה וחלומות. זהו מצב זמני, בן כשבועיים, אחריו האדם הולך לעולמו או עובר למצב של חוסר הכרה וגטטיבי. בשלב זה העיניים נפתחות, מופיעים מחזור ערות ושינה וחלומות. שיפור נוסף במצב ההכרה מקדם את החולה למה שמכונה 'מצב הכרה מינימלי'. בשלב זה החולה מצליח למקד את המבט, לעקוב בעיניים ולהזיז את קצות אצבעותיו".

ההבדלים בין מצבי ההכרה משפיעים על אופן הטיפול וסיכויי השיקום של המטופל. ניתן לומר שלמטופלים המראים סימני הכרה בצורה עקבית, סיכוי רב יותר לחזור להכרה. הבעיה היא שההבחנות בין מצבי הכרה נקבעות על פי סקאלות רפואיות מקובלות, על פי סממנים חיצוניים של היענות לפקודות, מיקוד מבט וכולי, ולאו דווקא על פי סריקה של המתרחש במוח.

מחוסרת ההכרה דמיינה שהיא משחקת טניס

בשנת 2006 פורסמה עבודה פורצת דרך בתחום מאת פרופ' אדריאן אוון (Adrian M. Owen), שבה הראה באמצעות מכשיר fMRI כי אנשים שנחשבו למחוסרי הכרה, מסוגלים לעתים לשמוע, להבין ולבצע משימות שונות. במכשיר, המראה את עבודת המוח בזמן אמת (אספקת הדם לאזורים המופעלים גדולה יותר), נצפתה פעילות מוחית רגילה אצל צעירה שנחשבה עד לבדיקה לחסרת הכרה. הבחורה, בשנות העשרים לחייה, התבקשה לדמיין את ביתה ולערוך סיור בין החדרים, ולאחר מכן לתאר את עצמה משחקת טניס. שתי הפקודות מפעילות אזורים שונים במוח, בראשונה מדובר בפעילות של זיכרון וניווט, בעוד השנייה היא פעילות מוטורית. למרבה ההפתעה, הצעירה "מחוסרת ההכרה" ביצעה את המבוקש ממנה; מכשיר ה-fMRI זיהה את האזורים שהופעלו במוחה, ואלו היו זהים לאזורים שהופעלו אצל אנשים בריאים שהתבקשו לבצע את אותן משימות.

"גם המטופל הבריטי נמצא באותו מצב, רק שלא גילו זאת קודם", משוכנע ד"ר קרימצ'נסקי. "לו היו ממפים את מוחו מוקדם יותר, היו יכולים לגלות שאינו מחוסר הכרה כפי שחשבו. זאת ועוד, קיימות עבודות לפיהן כ-40% מהחולים המוגדרים כמחוסרי הכרה נמצאים במצב הכרתי מתקדם יותר. ייתכן שחלק גדול מהמאושפזים מבינים יותר ממה שאנחנו חושבים".

בואו לדבר על זה בפורום נוירולוגיה - מבוגרים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום