תסמונת קדם וסתית: יש מה לעשות

(0)
לדרג

התקפי הרעב, העייפות, הפצעונים ומעל לכל רכבת ההרים הרגשית אצל חלק מהנשים הימים שלפני הווסת הם סיוט אמיתי. איך מתמודדים עם סערת ההורמונים?

מאת: מערכת zap doctors

כאבי בטן, התכווצויות, חולשה, כאבי אגן ורגליים ועוד הן תופעות שמלוות נשים ונערות רבות בימי הווסת שלהן. אבל לעתים הימים שלפני הווסת, שבהם הפעילות ההורמונלית מגיעה לשיאה, גורמים לא פחות סבל ועוגמת נפש.

"הפעילות ההורמונלית בימים שלפני הווסת משפיעה כל כך על נשים, עד שבית משפט אמריקאי הקל בסעיפי האישום של אישה שרצחה את בעלה, לאחר שהוכח כי סבלה מתסמונת קדם וסתית", אומר ד"ר גיא גוטמן, מומחה ברפואת נשים והפריה חוץ גופית, מנהל המרפאה לשחלות פוליציסטיות בביה"ח ליולדות ע"ש ליס במרכז הרפואי ת"א.

תסמונת קדם וסתית הוא השם של תופעה רפואית הכוללת שלל תסמינים שחוות חלק מהנשים בימים הקודמים להופעת הווסת. ד"ר גוטמן: "הנשים מדווחות על תסמינים גופניים ונפשיים בעוצמות משתנות, ביניהם מתח וחרדה, התקפי זעם, דיכאון ודכדוך, קשיים בריכוז, כאבי פרקים ושרירים, כאבי ראש, עייפות, התפרצויות בכי, שינויים בתיאבון ונטייה להתקפי רעב, ירידה באיכות השינה, רגישות בשדיים, הופעת פצעונים (אקנה), עצירות, שלשולים, בחילות, כאבי בטן ותחושת נפיחות".

תסמונת קדם וסתית
תסמונת קדם וסתית

מי הזיז את הסרוטונין שלי?

שליש מהנשים ומהנערות סובלות מהתסמונת, אשר עשויה לפגוע מאוד באיכות החיים. התסמינים נמשכים לרוב מספר ימים, והם נוטים להיעלם, אצל רוב הנשים, עם התחלת הדימום. התסמונת יכולה להופיע בכל גיל, ולרוב היא נמשכת עד גיל המעבר.

כמה גורמים עשויים לחבור כדי לגרום לתסמונת הקדם וסתית. בראש ובראשונה מדובר בהשפעה של פעילות הורמונלית, אבל גם חסרים תזונתיים או צריכת יתר של קפאין ופחמימות תורמים את חלקם, וכך גם מצבים נפשיים כמו מתח ודיכאון. התסמונת קשורה גם לירידה זמנית בכמות הסרוטונין, שהינו מוליך עצבי התורם לרגיעה, שיכוך כאבים, שינה תקינה ועוד.

"חשוב לי להדגיש שסבל לפני הופעת הווסת אינו גזירה משמיים", אומר ד"ר גוטמן. "ניתן ורצוי לאבחן את הנשים הסובלות מהתסמונת, ובפירוש ניתן להעניק להן טיפול שיעלים את הבעיה ויצמצם בצורה ניכרת את הפגיעה באיכות החיים עקב קיומה. על נשים החשות חלק מהתסמינים הללו לפנות בהקדם לרופא נשים לשם בדיקות וייעוץ. מאחר שאין בדיקת מעבדה או דימות היכולה לאשש את האבחנה, לרוב מאבחנים שהמטופלת סובלת מתסמונת קדם וסתית לאחר ששומעים את תלונותיה ומתרשמים מאופי התסמינים, סוגם, עוצמתם וקרבת הופעתם למועד הווסת".

גלולה למניעת ביוץ

לאחר האבחון יכול הרופא להציע למטופלת מגוון רחב של פתרונות, החל בפתרונות הורמונליים כמו גלולות או זריקות, דרך תרופות משככות כאבים וכלה בתרופות נוגדות דיכאון וחרדה. "הגלולות מונעות את הפעילות ההורמונלית הכרוכה במחזור החודשי ומונעות ביוץ, ולכן הן מסייעות בהעלמת התסמינים", מסביר ד"ר גוטמן. "הגלולה למניעת הריון 'יאז' אפילו נרשמה כתרופה המיועדת לטיפול ייעודי בתסמונת קדם וסתית, לצד שתי התוויות רפואיות נוספות שהן מניעת הריון וטיפול באקנה. לחלופין, ניתן לקבל זריקת פרוגסטרון אחת לשלושה חודשים, והיא תמנע פעילות הורמונלית והופעת וסת.

"אפשר להיעזר גם בתרופות משתנות, שמסייעות להיפטר מהנוזלים העודפים המצויים בגוף טרם הווסת ולכן מקילות גם על חלק מהתסמינים. תרופות אחרות, מהמשפחה של נוגדי הדלקת שאינם סטרואידליים, תורמות להפחתת כאבי הבטן וההתכווצויות ולהפחתת הרגישות בשדיים, וחלק מהנשים והנערות אף יזדקקו לנוגדי דיכאון וחרדה אם מצבן הנפשי יעיד על קיומם של אחד מאלה".

לצד הטיפול התרופתי ממליץ ד"ר גוטמן על אימוץ אורח חיים בריא ומאוזן במשך כל החודש, ובייחוד בימים שבהם מופיעה התסמונת. "יש להימנע מצריכת קפה ואלכוהול ולאכול ארוחות קטנות בתכיפות גדולה", הוא אומר. "כדאי להקפיד על מאכלים שלא כוללים הרבה מלח ולהעדיף פחמימות מורכבות ומזון עשיר ומזין כגון פירות, ירקות, דגנים מלאים ומוצרים עשירים בסידן. יש להקפיד על שינה מרובה ועל פעילות גופנית. אפשר לנסות גם הידרותרפיה - ידוע כי רחצה באמבטיות חמות או בג'קוזי מסייעת להקלה בתסמינים. לסיכום, יש לא מעט דברים שניתן לעשות, ואני קורא לכל הנשים הסובלות מהתסמונת או חושדות בקיומה לבוא להיבדק ולקחת שליטה על הדברים, ולא לתת לתסמונת לשלוט בחייהן".

בואו לדבר על זה בפורום גלולות ואמצעי מניעה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום