מחלות ילדים: חורף ראשון בגן

(0)
לדרג

אל תשלחו ילדים חולים לגן, והקפידו לרחוץ ידיים אחרי מגע בחיתולים או בנזלת. בניגוד למיתוס המקובל, אין חשיבות לגיל שבו תשלחו את הילד לראשונה לגן

מאת: מערכת zap doctors

כמה קשה להשאיר את הילד בוכה וצועק בזרועותיה של הגננת. את יודעת שהוא בידיים הכי טובות, אבל עדיין הלב שלך נקרע. כאילו לא מספיקה ההתמודדות עם השתלבותו של התינוק בגן, עם הלילות טרופי השינה ומצבי הרוח המתחלפים שלו בתקופת הקליטה, מגיעות גם המחלות ומסבכות את המצב.

בשנה הראשונה בגן הילדים שלנו חולים יותר. זו עובדה" אומר ד"ר דני שינהר, כירורג ילדים. רבים מניחים כי עובדה זו נובעת מחולשתה של מערכת החיסון של הילדים בגילם הצעיר, אולם ד"ר שינהר מתקן את הרושם: "רוב הילדים מפתחים נטייה לחלות בשנה זו מכיוון שהם נחשפים לראשונה לכמות גדולה של מזהמים (חיידקים, וירוסים) שלא היו חשופים אליהם בעבר. זה לא נובע ממערכת חיסונית פגומה או חלשה, אלא ממתקפה משולבת של מזהמים שהגוף לא הכיר בעבר".

מחלות ילדים
מחלות ילדים

אין קשר לגיל הילד

ההנחה השגויה על מערכת החיסון של הפעוט הולידה מסקנה שגויה נוספת: שליחת הילד לגן בגיל מאוחר כשמערכת החיסון שלו שלמה ומבוססת תמנע תחלואה. ההנחה גם שימשה למסקנה הפוכה, שגויה אף היא, ולפיה דווקא תינוק שעדיין יונק הוא הכי חסין מפני זיהומים ולכן דווקא שליחתו בגיל צעיר תמנע תחלואה.

כמובן שד"ר שינהר שולל את שתי המסקנות הללו: "מסתבר שבכל גיל כששולחים את הילד לראשונה לגן, גם בגילאים מאוחרים יותר (אפילו גיל 3), עדיין יש תחלואה מרובה בשנה הראשונה מאותם טעמים. גם גיל צעיר מאוד איננו מהווה חיסון מתחלואה: חלב האם אינו מעניק הגנה מספקת ממתקפת המזהמים המשולבת.

הכן ילדך לחורף

האם ישנה דרך למנוע, או, לכל הפחות להפחית את ההדבקה? האם ניתן לחזק את כושרם החיסוני של ילדינו לפני הכניסה לגן? ד"ר שינהר: ישנם תכשירים שונים שיכולים לעודד את החיסוניות על בסיס של ויטמין C (חומר נוגד חמצון) ועל בסיס אכינציאה, המוכרת כאנטיביוטיקה של הטבע. אם רוצים להשיג שיפור משמועתי בעמידות ניתן לשפר את התפקוד של מערכת החיסון על ידי תכשיר הומיאופתי שמרכיבים בהתאם לצרכי הילד. תכשיר זה מונע גם את הצורך בחיסון השפעת במרבית המקרים. היתרון הוא שאין לו תופעות לוואי והוא מקנה חיסון רחב מפני מרבית המזהמים".

ד"ר שינהר קורא להורים לקחת אחריות, ולמרות חוסר הנוחות לא לשלוח לגן ילדים שעדיין לא החלימו לחלוטין: זו הדרך הטובה ביותר למנוע תחלואה תכופה בגן. בפועל, זה לא קורה וילדים רבים נשלחים לגן מצוננים וחלקם אף חולים. כמובן שהם ידביקו את חבריהם. חשוב להימנע מלעשות זאת ולנסות למצוא פתרונות יצירתיים. למשל, אם מדובר בילד שכמעט אינו מגיע לגן עקב תחלואה חוזרת, אזי רצוי למצוא לו מסגרת אחרת עם פחות ילדים.

האם כניסה לגן בעונה אחרת של השנה ולא בחורף תסייע להפחתת התחלואה? שינהר: לא בהכרח. אמנם ברור שכניסה לגן בחורף אינה אידיאלית, אך גם התחלת הגן בספטמבר מגיעה יחד עם עונת מעבר בה היקף התחלואה גבוה במיוחד. בקיץ אין אופציה לשלב ילד בגן, ובאביב התופעה תהיה זהה לסתיו שחל בספטמבר. כך שלתפיסתי אין חשיבות לתזמון של תחילת הגן".

להשלים עם המצב

לאור דבריו של ד"ר שינהר נראה כי יש להשלים עם הגזירה ולהתכונן לימים רבים בהם הפעוט יישאר בבית ויש להיערך לכך מראש ולמצוא פתרונות. כדי לצמצם את התחלואה ולמנוע מיתר בני המשפחה לחלות ולהידבק, חשוב מאוד לקבל חיסונים הקיימים נגד חלק מהמחלות, אם כי אלה לא מבטיחים הגנה מוחלטת. בנוסף לכך, יש לבודד ככל הניתן את הילד החולה ולהשתדל לכסות את פיו ואפו בעת שיעול או עיטוש. יש לשמור על היגיינה ובעיקר היגיינת הידיים, על ידי שטיפה תכופה שלהן וכמובן להקפיד לשטוף היטב ידיים לאחר חשיפה להפרשה של הילד החולה (נזלת, רוק, עיטוש וכדומה). כמו כן יש להקפיד על אוורור של חדרים וחללים בהם הילד נמצא ואשר בהם נמצאים יתר בני המשפחה: בבית, במשרד, ברכב ובאוטובוס.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום