סוכרת: אינסולין מא' עד ת'

(0)
לדרג

חלק גדול מחולי סוכרת נעורים וסוכרת נזקקים לאינסולין. מהו המינון המומלץ, מה עושים בזמן נסיעה, כיצד מתמודדים עם השמנה וסיבוכי סוכרת אחרים? הכל על ההורמון

מאת: ד"ר מריאלה גלאנט

כחצי מיליון ישראלים סובלים מסוכרת ומטפלים בעצמם באמצעות אינסולין, תרופות, תזונה נכונה, פעילות גופנית, דיאטה ועוד. עבור אנשים עם סוכרת מסוג 1 האינסולין הוא הכרחי לצורך מחיה והישרדות. ללא הזרקת אינסולין באופן קבוע, אנשים אלו לא יוכלו להמשיך לתפקד ולחיות. לצד אלה, כ-25% מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 צורכים אינסולין (האחרים נוקטים שיטות טיפוליות אחרות). לפניכם עובדות חשובות על אינסולין:

סוכרת: כל מה שרצית לדעת על אינסולין (אילוסטרציה)
סוכרת: כל מה שרצית לדעת על אינסולין (אילוסטרציה)

א אינסולה

אינסולין הוא הרמון המיוצר על ידי הלבלב, ומקור שמו מגיע מהמילה הלטינית "אינסולה" שמשמעותה "אי". הכוונה היא לאיי לנגרהנס בלבלב המכילים תאי בטא, המייצרים ומפרישים אינסולין. את הטיפול באינסולין גילה צוות מקנדה (בנטינג ומקלאוד) ב-1922, שאף זכה בפרס נובל על כך.

ב בעלי חיים

אינסולין דרוש לכל המינים של היצורים החיים ופועל בצורה זהה אצל זוחלים, דגים ויונקים, ממש כמו אצל בני האדם. בתחילה הופק אינסולין לצרכים רפואיים באמצעות לבלבים של בעלי חיים דוגמת פרה, סוס, חזיר או דגים מאחר שהם מייצרים אינסולין דומה לזה שאצל האדם. עם השנים והתפתחות הטכנולוגיה נוצרו סוגים שונים של אינסולין סינתטי הזמינים לשימוש רפואי.

ג גיל

כיום עולה שיעור הילדים עם סוכרת מסוג 1, וכתוצאה ממגפת השמנת היתר עולה גם שיעור הילדים עם סוכרת מסוג 2. לכן כאשר ניתקל בילד עם סוכרת, אין זה מובן מאליו שמדובר בסוכרת מסוג 1 ולא ברור אם הוא צריך אינסולין או לא.

ד דרגת הסוכרת

רבים חושבים כי שימוש באינסולין מעיד על דרגת סוכרת גבוהה וקשה, כך שהאדם הגיע לשלב בו הסוכרת חמורה מאוד. אך למעשה, הסיבות ללקיחת אינסולין רבות ומגוונות ואינן מהוות אינדיקציה חד משמעית לדרגת הסוכרת. ישנם מחקרים שאף מראים כי יש מקרים שבהם עדיף להתחיל שימוש באינסולין בשלב מוקדם.

ה הריון

ההורמונים של ההריון גורמים לתנגודת אינסולין, ומפריעים לפעילותו התקינה. לכן מי שקיימת אצלה עוד קודם נטייה גנטית לכך או השמנת יתר, ההריון יהווה אצלה זרז לתנגודת האינסולין. במידת הצורך, ניתן להשתמש באינסולין בזמן ההריון וזו אכן שיטת הטיפול המועדפת.

ו ויסות אינסולין

קשה מאוד לווסת את כמות האינסולין כי קשה לחקות את התנהגות הלבלב במלואה. כמות האינסולין הדרושה משתנה מאדם לאדם ותלויה בתזונה, בפעילות גופנית, ברמת לחץ, בגיל וכו'. בהשוואה לתרופות אחרות, קשה יותר למצוא את מינון האינסולין המתאים.

ז זריקת אינסולין

בעשור האחרון זריקות האינסולין נעשו קלות ונוחות יותר לשימוש. הן מגיעות היום בצורת עט אינסולין קל לנשיאה ובגודל מותאם לנסיעות, המאפשר שימוש דיסקרטי ופשוט. בנוסף, האינסולין ניתן להזרקה בכל מקום בגוף (יד, רגל, ישבן, בטן).

ח חום

חום קיצוני מפרק את האינסולין כך שהוא אינו שמיש. כלומר, הזרקתו לגוף לא תגרום לביצוע הפעולה הנדרשת והגוף ימשיך לסבול ממחסור באינסולין. לכן מומלץ לשמור אינסולין בקירור, בין אם במקרר או בנרתיקים מיוחדים המכילים קרחונים ששומרים על טמפרטורת האינסולין.

ט טיפול דרך הפה

בניגוד לתרופות רבות אחרות, האינסולין אינו יכול להילקח דרך הפה. זאת מאחר שהוא מתעכל לרסיסים חסרי תועלת במערכת העיכול ומתפרק על ידי מיצי הקיבה, בדומה למרבית החלבונים האחרים.

י ייצור אינסולין

ייצור האינסולין נעשה בתאי ביתא הממוקמים באיי לנגרהאנס בלבלב. אצל סוכרתיים מסוג 1 תאים אלו הרוסים ואינם עובדים בצורה תקינה כתוצאה ממחלה אוטואימונית, ולכן יש להכניס לגוף אינסולין בצורה מלאכותית. אצל סוכרתיים מסוג 2 בתחילה הלבלב מייצר עודף אינסולין על מנת להתגבר על המחסור, וככל שהזמן עובר פעילות הלבלב דועכת.

כ כאב

רבים חוששים מהכאב הכרוך בהזרקת אינסולין. כיום, טכנולוגיית המחטים השתפרה ולכן רבים מעידים כי מדובר בזריקה כואבת פחות אפילו מדקירת האצבע למדידת הסוכר.

ל לבלב מלאכותי

בשנים האחרונות עובדים מיטב החוקרים על פיתוח לבלב מלאכותי, מתוך מטרה כי אותו מכשיר יוכל לבדוק את רמות הסוכר בגוף האדם ולהחליט באופן עצמאי כמה סוכר דרוש לגוף ללא התערבות חיצונית.

מ משאבת אינסולין

אנשים עם סוכרת מסוג 1 יכולים להשתמש במשאבת אינסולין במקום להזריק לעצמם אינסולין לאורך היום. משאבת האינסולין מזרימה אינסולין לדם בצורה מדויקת יותר. חשוב להדגיש, כי גם בעת השימוש במשאבת אינסולין האדם עצמו בוחר את כמות האינסולין המוכנסת לגוף.

נ נסיעות

בעת נסיעה מחוץ לבית חשוב לקחת כמות של אינסולין עם האדם (ולא רק במזוודה), לאחסן את האינסולין במחסניות קטנות ונוחות בערכה השומרת קור. כמו כן חשוב לשים לב להבדלי השעות ביעד אליו נוסעים, על מנת לתכנן את כמויות האינסולין בהתאם לשעות היממה בצורה מחודשת ואף להצטייד באינסולין לגיבוי במקרה הצורך.

ס סיבוכים

לעתים אנשים חושבים כי אינסולין גורם לסיבוכים בסוכרת, דוגמת קטיעות, עיוורון וכשל כליות. למעשה, לא האינסולין גורם לסיבוכים, אלא הזנחת הסוכרת או לקיחת אינסולין בשלב מתקדם מדי של הסוכרת, כאשר הסיבוכים מתרחשים ללא שום קשר.

ע עלייה במשקל

חלק מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 סובלים מעלייה קלה במשקל לאחר תחילת הטיפול באינסולין. עם זאת, הטיפול באינסולין עצמו אינו בהכרח הגורם לעלייה במשקל, אלא התהליך המתרחש בגוף כתוצאה מכך: במקום לאבד גלוקוז דרך מתן שתן במצב של חוסר איזון הסוכר בדם, הגוף מעבד גלוקוז בדם בצורה נורמלית ולעתים התוצאה היא עלייה קלה במשקל.

פ פפטיד C

באמצעות בדיקת רמת הפפטיד C בגוף, ניתן לקבל אינדיקציה לכמות האינסולין המיוצרת על ידי הגוף. בדיקת דם זו משמשת לעתים להבחנה בין סוכרת מסוג 1 לסוכרת מסוג 2, אם כי ברוב הפעמים היא איננה הכרחית כי ההבדלים ברורים מאליהם.

צ צום

לא מומלץ להפסיק טיפול באינסולין בעת צום, מאחר שהדבר עלול להוביל לבעיות בריאותיות ואף לאשפוז. עם זאת, ישנן דרכים שונות המאפשרות שמירה על צום ללא שימוש באינסולין במהלכו, בעיקר באמצעות אינסולין ארוך טווח. כמובן שהדבר מחייב התייעצות עם רופא.

ק קצר טווח וארוך טווח

ישנם סוגים שונים של אינסולין, ביניהם אינסולין קצר טווח וארוך טווח. האינסולין קצר הטווח שניתן בדרך כלל לפני הארוחה, פועל בתוך כ-15 דקות מההזרקה ועוזר לכסות את העלייה ברמת הסוכר שנוצרת בעקבות האכילה. אינסולין ארוך טווח מוזרק בדרך כלל פעם או פעמיים ביום, ושומר על רמות הסוכר בגוף באופן שוטף, ללא קשר לאכילת מאכל ספציפי.

ר רצף טיפול באינסולין

אנשים רבים עם סוכרת מסוג 2 נוטים לחשוב כי ברגע שהחלו טיפול עם אינסולין, אין להם אפשרות לקטוע את הרצף הטיפולי של האינסולין. בפועל, אין הדבר תמיד נכון. חלק מהאנשים עם סוכרת מסוג 2 משתמשים באינסולין בתקופה מסוימת בחייהם ולאחר מכן משנים את סוג הטיפול, במיוחד לאור שיטות טיפול רבות חדשות הקיימות כיום.

ש שמירה על תזונה

השמירה על התזונה משמעותית ביותר בעבור סוכרתיים, מאחר שרבים יכולים להפחית את כמות התרופות לה הם זקוקים באמצעות שמירה על תזונה נכונה. למשתמשים באינסולין, כמות הסוכר במזון מכתיבה את כמות האינסולין הדרושה להם. לדוגמא: שקדים דורשים פחות אינסולין מאשר שתיית מיץ.

ת תג הסבר

סוכרתיים רבים מקפידים להסתובב עם תג או פתק עליהם המציין כי הם עם סוכרת ומשתמשים באינסולין. הדבר חשוב לזיהוי וטיפול נכון במקרה של אובדן הכרה, תאונה, התקפי היפוגליקמיה או כל מצב אחר הדורש טיפול רפואי.

הכותבת היא אנדוקרינולוגית ומנהלת רפואית במרכז הרפואי DMC לטיפול בסוכרת

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום