סרטן השד: הכל אישי

(0)
לדרג

בשנים האחרונות מתחוללת מהפכה בהתמודדות עם הסרטן הנפוץ: במקום תרופה אחת לכל החולות, כל חולה מקבלת טיפול המותאם לה באופן ייחודי

מאת: ד"ר ליאור שושן גוטמן

סרטן השד הוא מחלה נפוצה מאוד: אחת מכל 7.5 נשים יהודיות בישראל צפויה להתמודד אתו במהלך חייה. הסיכון להופעת המחלה מושפע מגורמים רבים, חלקם סביבתיים וחלקם תורשתיים. כך לדוגמה, במשפחות בהן קיימת מוטציה גנטית בגן המכונה BRCA הסיכון ללקות בסרטן השד גבוה בהרבה מהסיכון בשאר האוכלוסייה.

בעבר, אבחנה של סרטן שד התבססה על שיטת הסיווג המסורתית העושה שימוש במראה תאי הגידול, מקורם ומידת הפולשנות שלהם. ידוע היום כי דרכי האבחון המסורתי אינן אובייקטיביות ומשתנות ממעבדה אחת לאחרת; ובנוסף, לא ניתן לצפות ולקבוע את מידת התגובה לטיפול על פי ממצאים אלו באופן ספציפי לכל מטופלת.

בעשור האחרון אנו עדים למעבר מטיפול אחיד על פי מחלה (One Drug Fits All) בחולות סרטן שד, לטיפול המותאם למאפיינים הביולוגיים הייחודיים של הגידול הספציפי לחולה הספציפית (רפואה מותאמת אישית: Personalized Medicine). השימוש המתרחב בבדיקות מולקולריות וגנטיות מתקדמות להתאמת הטיפול לחולות בסרטן שד מספק מידע חיוני המאפשר לרופא לחזות את מהלך המחלה ואת מידת ההתאמה של טיפולים תרופתיים שונים, כולל זיהוי תרופות שאינן נמצאות בשימוש שוטף אך עשויות להתאים למטופלת. בדיקות אלו מסייעות לרופא בקבלת החלטות פרטניות המתאימות אישית לכל חולה ולגידול הספציפי בו היא לוקה. בזכות בדיקות אלו ניתן כבר כיום להציל חיים ולשפר באופן ניכר את איכותם.

בכנס השנתי ה-47 של האגודה האמריקנית לאונקולוגיה קלינית (ASCO) שנערך ביוני 2011 סיכם ד"ר ג'ורג' סלדג', נשיא האגודה דאז, את ההישגים החשובים ביותר של הרפואה האונקולוגית בעשור האחרון. שלושה מתוך ששת ההישגים החשובים שציין התמקדו בתחום האונקולוגיה המותאמת-אישית:

1. יישום פרויקט הגנום האנושי ככלי עזר בהתמודדות עם מחלות הסרטן.

2. התפתחות הטיפול הביולוגי הממוקד.

3. "להשיג יותר עם פחות" - שימוש בטכנולוגיות מתקדמות כמו OncotypeDX שד, שהיא בדיקה גנומית הבודקת את ביטוים של 21 גנים ברקמת הגידול, המנבאת ברמת דיוק גבוהה את מידת היעילות של הוספת טיפול כימי לנשים המאובחנות עם סרטן שד מוקדם המבטא קולטנים להורמונים.

הבדיקה מאפשרת לראשונה לחזות האם מטופלת עם סרטן שד המבטא רצפטורים להורמונים תגיב לטיפול הורמונלי בלבד או שיש צורך בתוספת טיפול כימי לצורך הפחתת הסיכון לחזרת המחלה. כך ניתן לחסוך מהמטופלת טיפולים כימיים שאינם מתאימים לה ולהשיג טיפול יעיל יותר תוך שימוש בפחות תרופות.

סרטן השד
סרטן השד

שתי בדיקות חדשות

באחרונה נכנסה לשימוש בדיקה המצויה בחזית הטכנולוגיה הגנטית-אבחנתית: בדיקת .Foundation בבדיקה זו מרצפים מאות גנים כדי לאתר את המוטציות אשר הניעו את התהליך הסרטני. בהתאם לתוצאות, הבדיקה מצביעה על הטיפול הביולוגי המתאים ביותר. חשוב להדגיש כי בעזרת ממצאי בדיקה זו ניתן לאתר שינויים מולקולריים בתאים סרטניים אשר יובילו להתאמה של תרופות המיועדות לטיפול במחלות אחרות ומסתבר שהן יעילות נגד תאי גידול של סרטן שד עם שינוי מולקולרי מסוים.

בדיקה נוספת, בדיקת Target Now, בוחנת את רמת הביטוי של גנים וחלבונים בגידול ועל בסיס זה מתאימה את הטיפול הכימי ו/או ההורמונלי אשר עשויים להשפיע באופן מיטבי על תאי הגידול.

שתי הבדיקות, Foundation ו- Target Now, יכולות לסייע כיום בהתאמת טיפולים כימיים הורמונאליים וביולוגיים לחולות עם סרטן שד מתקדם.

בשנים האחרונות חלה התקדמות עצומה באבחון ובהתאמת הטיפול בחולות בסרטן שד בזכות התרחבות הידע אודות השונות המולקולרית של הגידולים ובזכות התפתחות הטכנולוגיה הדיאגנוסטית שמאפשרת התאמה מדויקת יותר של טיפולים. עם זאת אנחנו עדיין בראשיתה של המהפכה בתחום התאמת הטיפול האישית שתסייע לנו בשנים הקרובות להציל חיים ולשפר את איכות החיים של חולות בסרטן שד בשלבים שונים של המחלה.

הכותבת היא מנהלת אונקוטסט-טבע

בואו לדבר על זה בפורום סרטן השד.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום