ילדים והשמנה: קדימה צעד!

(0)
לדרג

לפי רשויות הבריאות בארה"ב הסוד למניעת השמנה בילדים טמון במספר הצעדים שהם פוסעים כל יום. ילדים עד גיל 12 אמורים לצעוד כ-14,000 צעדים ומתבגרים כ-11,000 צעדים

מאת: ד"ר איתי זיו

שנות החיים הראשונות ושנות גיל ההתבגרות עשויות להיות מכריעות מבחינת הילד ולקבוע האם יסבול מהשמנה כמבוגר. נכון שיש ילדים שמנים שנעשים בבגרותם לחובבי ספורט שריריים, אך המדובר במיעוט.

השמנת ילדים קשורה להורים. כששני ההורים סובלים מעודף משקל ממשי, יש סיכוי רב שגם הילד יסבול מעודף משקל. יש כאן היבט גנטי (ילד להורים שמנים במיוחד נולד עם מספר תאי שומן גדול מהותית לעומת ילד שנולד לשני הורם רזים), וגם היבט התנהגותי. בבית שבו לא שומרים על אורח חיים בריא עולה הסיכוי להשמין, למשל אם ההורים אינם עוסקים בפעילות גופנית ותכולת המקרר מאופיינת במזונות עתירי שומן, סוכרים פשוטים וקלוריות.

הפעילות הגופנית אצל ילדים צריכה להתבצע על בסיס יומיומי והקפדה על שימוש מועט ככל שניתן בתחבורה ציבורית, הסעות באמצעות הרכב של ההורים למקומות שונים וכדומה. רק כך ניתן יהיה להרגיל את הילדים לכך שפעילות גופנית מבצעים מדי יום כמו כל פעילות חובה אחרת: צחצוח שיניים, התלבשות, אכילה וכדומה.

השמנה בילדים
השמנה בילדים

אל תבנו על בית הספר

חשוב גם לא לבנות על הפעילות הגופנית הנעשית במסגרת שיעורי החינוך הגופני בבית הספר. מדובר במרבית המקרים על מעט מדי שעות המוקצות לכך בשבוע והיקפי פעילות גופנית ועצימות נמוכים במיוחד. במהלך השנה מתבטלים לא מעט שיעורי חינוך גופני מסיבות שונות. בנוסף לכך, חלק מהמורים לחינוך גופני אינם מהווים מודל לחיקוי, יש בעיית מתקנים בחלק מבתי הספר ומקצועות חשובים כמו אתלטיקה, התעמלות מכשירים, הרמת משקולות ואימון מושכל בחדר הכושר נלמדים רק בבתי ספר מעטים.

נקודה חשובה במיוחד היא התפריט התזונתי. ללא בניית תפריט מתאים לילד על מאפייניו הייחודיים (גיל, מידת העיסוק בפעילות גופנית ומצב בריאותי), עלולות להופיע הבעיות הבאות:

1. ירידה ברמת הריכוז בלימודים.

2. עלייה במשקל ובאחוזי שומן כבר בגילאים צעירים במיוחד.

3. בעיות פסיכולוגיות וחברתיות.

4. בעיות בריאותיות כמו סוכרת, עלייה ברמת הכולסטרול, יתר לחץ דם ובעיות שיניים.

מחקרים גילו כי ילדים הולכים הרבה יותר בסופי השבוע לעומת אמצע השבוע, ולאחר שעות השהות בבית הספר לעומת בית הספר. ילדים בני 12 ומטה אמורים לפסוע 12,000-16,000 צעדים ביום לפי ההנחיות של רשויות הבריאות בארה"ב. ממצא נוסף הראה כי מתבגרים המבצעים פעילות גופנית סדירה לפחות שעה ביום פוסעים יותר צעדים ביום ובמהירות גבוהה יותר גם באופן ספונטני ושגרתי. ההמלצה למתבגרים הסובלים מעודף משקל שעוסקים בפעילות גופנית לפחות שעה ביום היא לפסוע 10,000-11,700 צעדים ביום.

כדי למגר התופעה השכיחה של השמנת ילדים חשוב להקפיד על פעילות גופנית ועל תזונה נכונה. סוד ההצלחה הוא להתחיל בגיל מוקדם ככל שניתן, וכך להעלות את הסיכוי שהילדים הפעילים יהיו גם מבוגרים פעילים, במצב בריאותי טוב ובעלי יכולות פיזיות טובות שישפרו את איכות חייהם.

הכותב הוא מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר, סגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום