דלקת בדרכי השתן: מיתוס החמוציות

(0)
לדרג

ממצא: אין תועלת בשתיית מיץ חמוציות לטיפול בזיהומים בדרכי השתן או במניעתם. ההשווואה נעשתה מול אנטיביוטיוקה, פרוביוטיקה, שתיית מים וחוסר טיפול

מאת: מערכת zap doctors

בעשרות השנים האחרונות זכה מיץ חמוציות לפופולריות רבה כמיץ הפלא שמונע זיהומים בדרכי השתן ומטפל בהן באופן טבעי. עם זאת, נראה כי בפועל התועלת נמוכה עד כדי כך, שלא ניתן להמליץ על צריכת המיץ כדי למנוע זיהומים; כך עולה מתוצאות סקירה שפורסמה לאחרונה בכתב העת Cochrane Review.

במסגרת הסקירה נבחנו 24 מחקרים, שכללו כ-4,500 משתתפים. המחקרים השוו טיפול במיץ חמוציות אל מול פלסבו, שתיית מים רבה, טיפול אנטיביוטי וטיפול באמצעות חיידק לקטובצילוס (טיפול פרוביוטי) אל מול היעדר טיפול כלל.

בהשוואה לפלסבו, מים או היעדר כל טיפול, לא נמצא קשר בין מוצרי חמוציות להפחתה משמעותית של זיהומים בדרכי השתן. מוצרי חמוציות גם לא סיפקו הגנה נראית באף אחת מהקבוצות, כולל נשים עם זיהומים חוזרים בדרכי השתן, אנשים מבוגרים, נשים הרות, ילדים עם זיהומים חוזרים בדרכי השתן, חולים עם מחלות ממאירות וחולים במחלות ספציפיות.

בהשוואה לטיפול אנטיביוטי, מיץ חמוציות לא היה שונה משמעותית ביעילותו בנשים או בילדים, כך לפי שלושה מחקרים קטנים. תופעות לוואי של מערכת העיכול היו דומות עם מוצרי חמוציות ועם פלסבו או היעדר כל טיפול.

מדובר בעדכון שלישי של הסקירה לאורך השנים ולדברי החוקרים, כעת לאחר שהתחשבו במחקרים חדשים, מיץ חמוציות מצטייר אף כפחות יעיל ממה שחשבו קודם. החוקרים מציינים את מגבלות המחקר, בין היתר היענות נמוכה. עם זאת, לדבריהם, אין צורך במחקרים נוספים להערכת השפעת המיץ, שכן מרבית המחקרים הזמינים כיום מעידים כי התועלת קטנה, לכל היותר. ייתכן שיש מקום לערוך מחקרים נוספים להערכת מוצרי חמוציות דוגמת טבליות וקפסולות, אך רק בנשים עם זיהומים חוזרים בדרכי השתן, ורק מוצרים המכילים את הכמות המומלצת של החומר הפעיל.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת נשים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום