ענף רפואי חדש: אורחות חיים

(0)
לדרג

העולם המודרני הוליד תחום חדש ברפואה: רפואת אורחות חיים, שמטרתה לא לאפשר למטופלים להתחמק מתזונה נכונה ומפעילות ספורטיבית המועילות לבריאות

מאת: מערכת zap doctors

למרות הקדמה שמביאה עמה הרפואה, בשנים האחרונות עולה החשש מכך שאורח החיים של העולם המודרני עלול גם לפגוע בבריאותנו. לחץ, חוסר פעילות גופנית, תזונה לקויה, עישון וכדומה גורמים לכך שאנשים חולים יותר במחלות כרוניות ונאלצים לקבל טיפולים רפואיים רבים ולעתים קשים.

בכינוס של איגוד רופאי המשפחה שהתקיים השבוע הוצג החוג לרפואת אורחות חיים. ד"ר לילך מלצקי, ראש החוג לרפואת אורחות חיים בהסתדרות הרפואית, מספרת כי במסגרת היותה רופאה בקהילה ובחדרי מיון היא הבינה שהטיפול בחולים נובע בין השאר מתוצאות של אורח חיים לא בריא. היא שאלה את עצמה - מה עושים עם המצב הזה? אמנם יש מערכת לקידום הבריאות ורופאה מונעת, אך אלו מערכות גדולות יותר שעוסקות בקידום נושאים רחבים כמו חיסונים ובדיקות לגילוי מוקדם. לדברי ד"ר מלצקי, "לרופאי המשפחה אין זמן, תגמול, ידע וכלים לסייע למטופלים לשנות את אורח חייהם, משום שבבתי ספר לרפואה לא מלמדים איך להיות בריאים ומהי תזונה נכונה למשל, ולכן נוצר הצורך בלימוד הנושא".

צעד קטן לשינוי גדול

רפואת אורחות חיים תיכלל זו השנה הראשונה במסגרת לימודי ההמשך לרופאי משפחה מומחים באוניברסיטת תל אביב. בנוסף לכך, זו השנה הראשונה שרפואת אורחות חיים תיכלל בתכנית הלימודים של בתי הספר לרפואה בירושלים ובצפת. החוג לרפואת אורחות חיים שייך לאיגוד רפואת משפחה מטעם ההסתדרות הרפואית ומיועד לרופאי משפחה ולסטודנטים לרפואה. תוכנית הלימודים כוללת בין השאר לימוד הגישה המוטיבציונית (הנעת וכיוון התנהגות מסוימת) ולימוד אימון לבריאות שיוכל להתבצע על-ידי צוות בתוך המרפאה באמצעות קבוצות, מפגשים אישיים, שיחות טלפון ומיילים. ד"ר מלצקי מציינת כי "התוכנית נמצאת בתחילת דרכה ונבדקים כיוונים שונים, כמו כיצד להימנע מעומס נוסף על הרופאים ובאיזה אופן לתגמל אותם". עוד היא מוסיפה, כי "התפקיד של הרופאים הוא לתת דוגמה אישית למטופלים ומשיחות עם רופאים כולם דיברו על סטרס גבוה וחוסר זמן לעניינים אישים כמו ארוחה מסודרת. קודם כל, הרופאים צריכים ללמוד לשפר את אורח חייהם משום שיש להם הבנה לגבי המשמעויות והם מודעים לכך שהם מהווים מודל לחיקוי עבור המטופלים".

ד"ר מלצקי מציינת שתחום רפואת אורחות חיים התפתח בארה"ב בתחילת שנות ה-90, ובאירופה הוא נמצא בחיתוליו. הפעילות בארץ החלה ביולי השנה והמטרה היא לקדם את התחום ולחשוף רופאים בכלל ורופאי משפחה בפרט לכלים שהם יכולים לתת למטופלים. הגוף המקצועי מטעם ההסתדרות הרפואית נפגש עם גורמים באוניברסיטאות ובמשרד הבריאות על מנת לפתח את הנושא.

"מנתונים שנבדקו בארה"ב עולה כי לדור שלנו תהיה תוחלת חיים קצרה יותר מהדור הקודם, עקב מגפת מחלות כרוניות, ולכן חייבים לעשות משהו דרסטי לשינוי המצב. מחקר שנעשה בארה"ב בדק טיפול באורחות חיים במסגרת שיקום לב. במהלך שנה המטופלים השתתפו בקבוצות תמיכה והדרכה שבועית בנוגע לשינוי תזונתי, הקטנת סטרס וכדומה, והתוצאות שהתקבלו הראו שמצבם הבריאותי השתפר משמעותית עד למצב של החלמה מלאה".

יש לציין כי הצוות המקצועי מודע לכך שבמקרים רבים קשה לאנשים לעבור שינויים, לכן תוכנית הלימודים כוללת התייחסות לשלבים שאנשים עוברים במעגל השינוי ולדרך שבה מומלץ להתנהל מולם. לדוגמה, כאשר אנשים נרתעים מפעילות ספורטיבית, אפשר להתחיל בפעולות קטנות כמו לעלות במדרגות במקום במעלית, לנסוע באופניים לעבודה, לחנות במרחק עשר דקות הליכה וכדומה. ההתקדמות צריכה להיות בהתאם למוכנות של המטופל וליכולות שלו.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת משפחה וכללית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום