הפסקת הריון: רוב הפונות - נשואות

(0)
לדרג

רק כ-13% מהפניות לוועדות להפסקת הריון הן של נשים עד גיל 19. שיעור ההפלות היזומות הוא כ-10% מסך ההריונות, כשהסיבה השכיחה ביותר - יחסים אסורים

מאת: מערכת zap doctors

עוד בנושא: גניקולוגיה, הריון

מרבית הפניות לוועדות להפסקת הריון בבתי החולים ברחבי הארץ אינן של קטינות. רק כ-13% מהפניות בשנת 2010 היו של צעירות עד גיל 19, כך עולה מנתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) שפורסמו השבוע.

למרות העובדה כי בישראל הפסקת הריון דורשת אישור של ועדה מיוחדת, בפועל כמעט 99% מסך הבקשות שהוגשו בשנת 2010 אושרו. בסך הכל באותה שנה נרשמו 19,575 פניות של נשים לוועדות להפסקת הריון. נתונים ראשוניים משנת 2011 מצביעים על מגמה דומה - 18,999 פניות, שמתוכן 99% אושרו.

הסיבה הרשמית: הריון מחוץ לנישואין

עוד עולה מנתוני הלמ"ס כי רק 45% מהפניות הן של רווקות; הנשואות לרוב מקבלות אישור להפסיק את ההריון על סמך סעיף "הריון מחוץ לנישואין", הסיבה השכיחה לאישור הפלה (50.5%). כ-19% מהפניות נתמכות על ידי סעיף של "סיכון למום גופני או נפשי בעובר".

באופן כללי הסיבות שבגללן יכולות ישראליות להפסיק הריון לא רצוי הן גיל - אשה שגילה נמוך מגיל הנישואין המינימלי (17), או מלאו שלה 40 שנה; הריון הנובע מיחסים אסורים לפי החוק הפלילי, או מגילוי עריות או שלא מנישואין; סיבות נוספות הן רפואיות - הילד עלול להיות בעל מום גופני או נפשי, או המשך ההריון עלול לסכן את חיי האישה או לגרום לה נזק גופני או נפשי.

צעירות יקבלו מימון לביצוע ההפלה חינם

פרופ' רות לנדאו מבית הספר לעבודה סוציאלית באוניברסיטה העברית, מתמחה בסוגיות אתיות, לידה והפריות חוץ גופיות מסבירה כי "נשים מעל גיל 17 ומתחת לגיל 40 מחויבות על פי החוק להתייצב מול ועדה להפסקת הריון ולשתף אנשים זרים במצב האינטימי שבו הן נמצאות. יש לזכור כי נשים נשואות ובריאות המבקשות לסיים את הריון לא רצוי נאלצות להשיג אישור פסיכיאטרי ולהוכיח כי יש להן בעיה נפשית להשלים את ההריון, סיטואציה מאוד לא נעימה בלשון המעטה. לפי החוק היבש, כל אשה מתחת לגיל 17 או מעל גיל 40 יכולה לקבל אישור ללא שאלות ואפילו בחינם, כך שלמשל במקרה של רז אטיאס וחברתו נראה כי לשניים לא היה ידע והם חששו מעלות הניתוח. ברוב מדינות המערב הנשים אינן מחויבות לעבור ועדות דומות, אם כי ישנן חקיקות שונות בכל מדינה בנושא. לצערי בישראל המצב ישתנה רק באמצעות חקיקה, מה שהמפלגות הדתיות היושבות שנים בקואליציות השונות מתנגדות לו".

ירידה בשיעור ההפלות בישראל

בסך הכל מסתיימים כל 10.5 מתוך 100 הריונות ידועים בהפסקת הריון יזומה. מספר זה נמצא במגמת ירידה - בשנת 1988, 15.2 הריונות מתוך 100 הריונות ידועים הופסקו. שיעורי הפניות של הנשים המוסלמיות (6.3) והדרוזיות (5.7) לוועדות להפסקת הריון נמוכים יותר מאלו של היהודיות (11.3) והנוצריות (13.1).

באופן כללי, שיעור הפניות לוועדות להפסקת הריון בקרב עולות גבוה מעט משל ילידות הארץ (13.6 ל-1,000 נשים בגיל 15-49 לעומת 10.7 בהתאמה). שיעור הפניות של עולות מברה"מ לשעבר שעלו מאז 1990 גבוה יותר מאשר השיעור של כלל האוכלוסייה, 15 לעומת 11 בהתאמה. עם זאת קיימת ירידה בשיעור הפניות של עולות מבריה"מ לשעבר בעשור האחרון, מ-22 בשנת 2000, ל-15 בשנת 2010. שיעור הפניות של עולות מאתיופיה הוא הגבוה ביותר, ועמד בשנת 2010 על 42 פניות לאלף נשים בגיל 49-15. מדובר בעלייה קלה לעומת שנים קודמות.

לדברי פרופ' לנדאו, "המספר האבסלוטי של הפניות הפסקת הריון לא עולה עם הגידול באוכלוסיה והוא יחסית נמוך לכמות האוכלוסייה, דבר הנובע ככל הנראה ממודעות גדולה יותר לאמצעי מניעה והשימוש בהם בעשרים השנים האחרונות".

בואו לדבר על זה בפורום הפלות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום