נטורופתיה: לגדל ילדים בריאים

(0)
לדרג

תזונה איכותית, שעות שינה מספקות, סדר יום קבוע ומשחקים באוויר הפתוח: אם תעניקו את אלה לילדיכם, טוענת הגישה הנטורופתית, תעזרו להם להפוך למבוגרים בריאים

מאת: עינת בודנשטיין

הנטורופתיה היא שיטת טיפול משלימה, המתבססת על יכולות הריפוי של הגוף באמצעות תזונה נכונה ואורח חיים בריא. בדרך כלל מתוודעים לשיטה אנשים בוגרים בעקבות בעיות בריאותיות שונות, אבל דווקא אימוץ העקרונות שלה בגיל צעיר, כלומר כבר בילדות, יביא לתוצאות אופטימליות.

ילדים קטנים הם "חומר גלם" נקי וטהור, ומומלץ לעשות הכל על מנת לשמור עליהם ולהזין אותם בדברים טובים ככל האפשר, כדי שיגדלו להיות מבוגרים חיוניים וחסונים. בגיל צעיר הריאות נקיות עדיין וגם הכבד והטחול המשמשים לניקוי הגוף קטנים ונקיים יחסית מרעלים. שימור של איברים אלה בצורה מיטבית, יאפשר לילד לצמוח ולהיות מבוגר בריא וחזק יותר.

כך תגדלו ילדים בריאים על פי הנטורופתיה

אורח חיים נכון מתחיל בקביעת גבולות, הרגלים וסדר יום קבוע. ילדים ללא גבולות או חיים מסודרים, חשים פחות בטוחים במרחב, ולכן, אל תחששו לקבוע להם את סדר היום. הקפידו על שעות משחק קבועות, על זמן קצוב לצפייה בטלוויזיה, על חוגים (לא יותר מדי), על שעת סידור החדר, על שעת מקלחת קבועה, על שעת סיפור והשכבה לישון וכדומה. עשו זאת והילד שלכם יגדל בנינוחות.

שינה

בראי הנטורופתיה, שינה טובה מונעת מחלות ומסייעת לבריאות. חשוב שיהיו בבית הרגלים קבועים לגבי שעות השינה והערות, בהתאם לגיל הילד.

מנוחת צהריים: חשובה בעיקר לקטנים, ילדי הגן. אמהות שמונעות מהילד שינה בצהריים כי "הוא לא יישן בלילה" טועות. ילדים עייפים ניכרים בהתנהגות היפר-אקטיבית, נרגזת וקצרת רוח. ילדים שישנו דיים, לעומתם, מרוכזים ושלווים והיכולות הקוגניטיביות שלהם טובות. יש לכם בני נוער בבית? גם להם לא תזיק מנוחה קלה בצהריים.

שנת לילה: שינה נכונה וטובה מתחילה בשעות הערב ולא באמצע הלילה. עליה לכלול מספיק שעות כדי שהגוף "יתקן את עצמו" ויאושש את הגוף עבור היום למחרת. כמו כן, ילדים עייפים מבלבלים לא פעם בין העייפות לבין רעב, והם עלולים לסבול בשל כך מהשמנה.

טיפ: אם עדיין חם לכם גם בסתיו, העדיפו מאווררי תקרה על מזגנים או פתחו חלון. עדיף שהילד ינשום אוויר "אמיתי" ולא את אוויר המזגן.

פעילות גופנית

בניגוד לעבר, הילדים כיום מבלים שעות בישיבה מול המחשב והטלוויזיה ואינם פעילים גופנית. בנוסף, ילדים רבים שוהים בבית או בקניון במזגן ואינם נחשפים לאוויר ולשמש מה שמחליש את המערכת החיסונית שלהם. חשוב שהילדים ישחקו בחול, ישחקו בכדור, יעיפו עפיפון, יזיעו וינקו מעצמם רעלים ועודף הורמונים (בגיל הנעורים), ינשמו, יעסקו בפעילות מחזקת לב-ריאות, יתלכלכו, ימתחו איברים, ילכו לחוגים ולבית הספר ברגל גם אם גשום כך הם ייחשפו לשינויי מזג האוויר ויסתגלו אליהם.

ברמה הנפשית והרגשית - הילדים כיום פחות יודעים להתמודד עם זיהוי רגשות או הבעות פנים. הכישורים החברתיים שלהם נחלשים, הם נוהגים באלימות וחוסר סבלנות כלפי האחר. אדרבא, קחו אותם החוצה לגינה ולחצרות, כדי שילמדו לחשוב ביחד, להתווכח ולהתמקח, לדבר זה עם זה, לעבוד בצוות, להתלכלך, למעוד ולקבל מכה לפעמים ועוד.

תזונה

טריות מעל הכל: העניקו לילדיכם תזונה בריאה המבוססת על חומרי גלם טריים. ילדים שתזונתם מבוססת על אוכל מתועש ומעובד נוטים להתבגר מינית מוקדם מהרצוי, לפתח אלרגיות, אטופיק דרמטיטיס (אסתמה של העור), אסתמה, עצירות ושלשולים. הילדים שלכם סובלים מאחד מאלה או יותר? כנראה שהם אוכלים תזונה שאינה מתאימה להם ומומלץ להגיע עימם לקבלת ייעוץ תזונתי שיקל עליהם וייטיב עימם. ילדים שאוכלים יותר ירקות ופירות ופחות צבעי מאכל וסוכרים הם ילדים שהמערכת החיסונית שלהם חזקה, והם פחות עצבניים ויותר רגועים. מחקרים מצאו כי עודף סוכרים "מתדלק" את הגוף ומעודד בעיות קשב וריכוז.

כשחוזרים מהלימודים: כשהילד מגיע הביתה בצהריים מבית הספר, חשוב שיחכה לו אוכל מבושל ונגיש, חם וטרי ויפה לעין. זכרו: כשאין אוכל מבושל, פירות וירקות - הם פותחים את מגירת הממתקים.

מבשלים ביחד: הכינו עם הילדים קלסר של מתכונים אהובים, הכינו מדי יום מנה שילד אחר אוהב, ותחשפו אותם למתכונים מגוונים. אפשרו גם להם לבשל איתכם או להכין מנות קלות הכנה ובריאות.

יוצאים לגינה? קחו פירות וירקות ופריכיות. אפשר שמדי פעם הם יאכלו ארטיק או חטיף, אבל הקפידו שהדבר יקרה אחת לזמן מה ושבבית התזונה תהיה בריאה. אל תחשפו אותם לסוכר מתוך רחמים ("לכל הילדים יש ממתק וגם הוא רוצה"). הכבד שלהם נקי? שמרו עליו! ילדים הנמנעים מסוכר מפתחים מודעות לטעמים האמיתיים של המזון.

ארוחות מסודרות: איכלו לפחות ארוחה משפחתית אחת במהלך היום. בארוחה זו הקפידו על מזון ביתי ונהלו שיחה על עולמו של ילדכם. ותרו על הטלפונים הניידים, על המחשב ועל הטלוויזיה. כך תלמדו אותם לאכול לאט ונכון, ליהנות מאוכל "אמיתי" ולתת מקום למשפחה בחייהם דבר שייקחו לבגרותם.

צמחי מרפא: ילדכם סובל מצינון? אפשר לסייע לו באמצעות צמחים כמו אסטרגלוס שנחשב לג'ינגסנג של הילדים או באמצעות אבץ למציצה במקרים של דלקות גרון. כדי להימנע מהתקררות, הקפידו בחורף על לבוש חם ומזונות מחממים פשטידות, ירקות מוקפצים, מרקים.

מה נאכל? תפריט לדוגמה

בוקר: לא כל הילדים אוהבים לאכול מוקדם. גם אם ארוחת הבוקר הראשונה תהיה ב-10:00 בבוקר, זה עדיין תקין. ארוחת בוקר טובה יכולה לכלול פירות המתעכלים מצוין בבוקר ומכילים פחמימה זמינה וויטמינים, פריכיות עם טחינה או פרוסת לחם מלא עם אבוקדו. אם הילד לא אוכל בבוקר, רצוי שישתה תה צמחים פושר.

לבית הספר או לגן: הכינו להם כריכים מלחם מלא וממרח עדשים או ממרח חומוס ביתי, ממרח עגבניות ואבוקדו, ביצה וטונה, טחינה עם דבש או רק טחינה, ממרחי פסטו או טופו. הוסיפו קופסה קטנה של ירקות ו-2 פירות לפחות, וותרו על חטיפים קנויים. לילדים שלומדים עד שעות מאוחרות, הוסיפו כריך או פרי נוסף. ציידו אותם במים או בתה צמחים.

ארוחת צהריים: נסו להתחיל עם סלט ירקות טרי. אם זה מתאפשר, הכינו להם את הסלט כשהם מגיעים הביתה, ובעודם אוכלים אותו הכינו את יתר הארוחה. הסלט יעניק להם סיבים תזונתיים ושפע של בריאות. לאחר מכן, הגישו להם מנה המורכבת משליש פחמימה, שליש חלבון ושליש ירקות מבושלים. אפשר לכלול בתפריט דגנים, קטניות, ירקות מוקפצים (האוצרים בתוכם אנרגיה מחממת וטובה) וטופו, דג בתנור, פשטידות, קציצות ירק אפויות וכדומה. העדיפו מזון מהצומח על מזון מהחי.

ארוחות ביניים: אחר הצהריים, הכינו להם צלחת פירות העונה, שטופים וחתוכים. היא תתרוקן במהירות, זה בדוק.
ארוחת ערב: מומלץ שתהיה קלה לעיכול ותכלול משהו חם - מרק, מעט אורז, בטטות, ירקות מאודים, פשטידות על בסיס ירקות. ותרו לפני השינה על חלבון מהחי ועל פירות.

הכותבת היא נטורופתית בכירה ברשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום נטורפותיה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום