כושר ותזונה: היזהרו מה"מומחים"

(0)
לדרג

חלק מהדיאטות ומשיטות האימון שמשווקות באגרסיביות עלולות להיות מסוכנות. מומלץ לבחון היטב את השיטה לפני שאתם מאמצים עצות של ה"מומחה" מהטלוויזיה

מאת: ד"ר איתי זיו וגיא שלמון

התקשורת מציפה אותנו ללא הפסקה בדיווחים על דיאטות שונות ומשונות ועל אימוני ספורט חדשים ומבטיחים - דיאטה נטולת גלוטן, דיאטת מיצים, דיאטת אטקינס, דיאטת HCG, תרגילי כוח ייחודים כל אלה "משווקים" לקהל הרחב באופן גורף, ללא הבחנה וללא התאמה ספציפית ומקצועית.

יחסית, קל לגרום לשינוי באורח החיים אצל אנשים הסובלים מעודף משקל ומדימוי עצמי נמוך. אנשים כאלה מוכנים להוציא ממון רב על "דיאטת הקסם" (שכמובן לא קיימת), תוספי תזונה מסוימים, תוכניות אימונים שכלל לא מתאימות להם ועוד. הם מתפתים עוד יותר כאשר מי שמציע להם את פתרון הפלא הוא "מומחה" אדם המופיע הרבה בתקשורת, מדריך כושר כריזמטי ומשכנע וכדומה. לא פעם ההוצאה הכספית בגין ההמלצות השונות של ה"מומחים" מסתכמת במאות ואלפי שקלים בחודש.

חשוב לזכור שלא כל מי שמציג את עצמו כ"מומחה כושר ותזונה" הוא באמת כזה. חלק מה"מומחים" המככבים באמצעי התקשורת השונים משלמים לא מעט כסף כדי להופיע בטלוויזיה ולמכור את מרכולתם בצורה לא אובייקטיבית (רוכשים אייטם של תוכן שיווקי). גם מדריך הכושר בעל הביטחון העצמי וכושר השכנוע לא תמיד ניחן בידע המקצועי הדרוש כדי להתאים תוכנית אימונים ותזונה הולמת.

לפניכם כמה שיטות והמלצות שמככבות לאחרונה בכלי התקשורת ושחשוב לדעת מה באמת מסתתר מאחוריהן. בכל מקרה, אנו ממליצים להתייעץ עם רופא מוסמך, פיזיולוג מאמץ, דיאטן קליני או כל איש מקצוע רלוונטי אחר לפני שמאמצים דיאטה או תוכנית אימונים חדשה. זאת על מנת שההשקעה הרבה פיזית, נפשית וכלכלית - לא תסתיים בעוגמת נפש, בהפסד כספי ממשי והחמור מכל בנזק בריאותי.

כושר ותזונה נכונה
כושר ותזונה נכונה

דיאטות היפו קלוריות: מדובר בדיאטה שסך הקלוריות היומיות שלה נמוך משמעותית מכמות הקלוריות הנדרשת לאותו אדם לצורך שמירה על משקל גוף קבוע. מדובר בדיאטות רזון, שבהן כמות הקלוריות היומית לרוב מסתכמת ב-1,000-1,500 קלוריות ביום. כאשר נוטים להמליץ על פחות מכך, ללא השגחה רפואית, עולה החשש כי מדובר בהנחיה שגויה, המהווה מתכון ודאי לסיכון בחסרים תזונתיים, פגיעה בתפקוד הקוגניטיבי, ירידה של מסת הגוף הרזה, שינוי לרעה בהופעה האסתטית, המנטלית ועוד. מה גם שלא ניתן להתמיד בדיאטות מסוג אלה לאורך זמן ולכן הן נידונות לכישלון. בנוסף, בתום הדיאטה משתנה לעיתים הרכב הגוף לרעה, ומאופיין בעלייה של אחוז השומן התת עורי בכמות עוד יותר גדולה מאשר לפני התחלת הדיאטה.

דיאטות קיצוניות ומיוחדות: דיאטה נטולת גלוטן, דיאטת מיצים, דיאטת אטקינס, דיאטת הימנעות מדברי חלב ואחרות. אלה דיאטות שכיחות מאוד, שממש לא מתאימות לכל אחד. בחלק מהמקרים לא ניתן למצוא אף מחקר מדעי אחד המוכיח שהדיאטה מומלצת ומועילה לירידה במשקל. במקרים רבים אחרים ישנן אפילו עדויות סותרות. הבעיה הגדולה היא שלפעמים מאמצים דיאטה זו או אחרת דווקא אנשים הסובלים מבעיות רפואיות כמו לחץ דם גבוה, רמת סוכר גבולית (או סוכרת) וכדומה ואז מדובר ב סיכון בריאותי של ממש.

תרגילי כוח המתאימים למתאמנים מתקדמים או ספורטאי הישג: Deep Squat, דד-ליפט, תרגילי כוח מיוחדים המתבצעים על גבי אביזרי עזר (כמו בוסו או פיטבול) שכיחים למדי באימון בחדר הכושר. הבעייתיות היא באימוץ התרגילים הללו לכלל המתאמנים באשר הם. לעיתים ניתן להבחין במאמן כושר חובב הרמת משקולות ואימוני כוח, הגורם לכך שכל המתאמנים בחדר הכושר שבו הוא עובד מבצעים תרגילים מתקדמים במיוחד, שלא בהכרח מתאימים להם. תרגילי כוח מתקדמים עם משקל רב לא מתאימים מבוגרים (מעל גיל 60), למתאמנים ללא רקע אימוני, לאנשים שעברו פציעה במפרק הברך או בעמוד השדרה, למתאמנים הסובלים מבעיות בלב וכלי הדם ועוד. חשוב לזכור שהמדריך הממוצע בחדר הכושר, ואף במקרים רבים מדריך האימון האישי, לא מכיר תמיד את הבעיות הרפואיות שיש למתאמן זה או אחר. לפיכך, במקרים מסוימים התרגילים הייחודיים עשויים בהחלט להיות טובים לחלק מהמתאמנים, אך לחלק האחר הם פשוט מתכון בדוק להגעה לפיזיותרפיסט.

תוכניות אימונים אירוביות קיצוניות: בשנים האחרונות חלה פריחה אדירה בכל התחום של הספורט האירובי. מדובר בעיקר ברצים ורוכבים למרחקים ארוכים, וכן גם בתחרויות כמו טריאתלון, מרתון ו"איש הברזל" (תחרות ארוכה ומתישה במיוחד הנערכת בטווח של 16-9 שעות בממוצע, תלוי ברמה של הספורטאי). גם במקרה זה נציין שלא לכל אחד מתאים לרוץ מרתון או להשתתף בתחרות "איש הברזל". ה"מומחים" בתחום זה רבים במיוחד. חלק ניכר מהם כלל לא עבר הכשרה מתאימה. לעתים מתגלה כי ה"מומחה" הממליץ הוא מדריך כושר שכלל לא רלבנטי לתחום. כמובן שלמרבית ה"מומחים" אין את הידע הדרוש בתזונה. התוצאה אנשים "מן השורה" - עובדי משרד, עקרות בית וכדומה - נעשים ספורטאים מדופלמים בגילאים מכובדים של 60-40 ולעיתים אף יותר. נדגיש כי מדובר בהיקפי אימונים רחבים במיוחד, שעשויים להסתכם ב- 25-20 שעות בשבוע ויותר. קצרה היריעה וגם זה לא המקום לציין את הבעיות הפוטנציאליות הכרוכות בביצוע פעילות גופנית כה מאתגרת ללא מטרייה רחבה במיוחד של מומחים רציניים (אנשי מקצוע מוסמכים) המתואמים ביניהם, כפי שהדבר נעשה אצל ספורטאי הישג.

אימונים בדופק ובעצימות מרביים: כמה משיטות האימון שצצו בשנים האחרונות הן מעניינות במיוחד - חלקן מקורן ביחידת "אריות הים" והמרינס האמריקאי, חלק אחר אומץ בהצלחה רבה על ידי נבחרות פוטבול אמריקאי ויש גם כאלה שיושמו ביחידות מובחרות בצה"ל. מדובר בשיטות אימון שבהן הדופק הוא 100%-85% מהדופק המקסימלי, משולב עם תרגילי כוח שונים ועוד. למרבה הצער, ישנם לא מעט מדריכי כושר הסבורים ששיטות אימון עצימות אלה מתאימות לכלל האוכלוסייה. מיותר לציין שאימונים אירוביים הנעשים בדופק של מעל 85% מהדופק המקסימלי מתאימים רק לחלק קטן מהמתאמנים, ועלולים להיות כרוכים בפציעות שלד-שריר ובבעיות אחרות. אימונים אלה מצריכים הכנה מתאימה ותוכנית אימונים הבנויה באופן מושכל והדרגתי על ידי מאמן הנחשב לאיש מקצוע בתחום.

ריצה והליכה בכפות רגליים יחפות: עוד טרנד של השנים האחרונות שמחייב בחינה לפני שמאמצים אותו. האם ריצה ללא נעליים בריאה יותר מריצה עם נעליים? הדעות חלוקות בעניין, וחשוב לציין שריצה ללא נעליים מצריכה התאמות של כפות הרגליים למצב החדש. לפיכך, לא בטוח שניתן להמליץ באופן גורף על ריצה בכפות רגליים יחפות לכל האנשים באשר הם. בנוסף נציין שריצה ללא נעליים עלולה להיות בעייתית מבחינה בטיחותית.

ד"ר (Ph.D) איתי זיו הוא מומחה לפעילות גופנית ספורט וחדרי כושר, וסגן מנהל קמפוס "שיאים" באוניברסיטת תל אביב.

גיא שלמון הוא דיאטן קליני וספורט, איש חינוך גופני ופיסיולוג (MS.c).

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום אימון, כושר גופני ותזונה
פורום הרזיה ללא דיאטה
פורום דיאטה, תזונה והשמנת יתר

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום