יישור שיניים: עושים סדר בחלל הפה

(0)
לדרג

זה לא רק יופי: יש עוד סיבות ליישר את השיניים. אבחון נכון, בחירת טיפול מתאים, סבלנות ושיתוף פעולה מצד המטופל יובילו לתוצאות טובות

מאת: מערכת zap doctors

כשמסתכלים על בני נוער נראה כאילו כולם עוברים יישור שיניים. הפלטה או הקוביות הן סימנים מוכרים ושכיחים בגיל ההתבגרות. אולם מסתבר כי הסיבה ליישור שיניים אינה קשורה רק לפן האסתטי. "אין להקל ראש באספקט האסתטי, מפני שיש לו השפעה גדולה על איכות החיים והדימוי העצמי, אבל זאת לא הסיבה היחידה לביצוע הטיפול", מסביר ד"ר נאפע חאג' יחיא, רופא שיניים. לדבריו, "סגר לקוי וצפיפות שיניים יכולים להוביל לשיניים לא בריאות, עששתיות ודלקת חניכיים עקב הקושי בניקוי השיניים הצפופות, לכן טיפול אורתודונטי נובע משילוב של צורך אסתטי ובריאותי".

יש כמה גורמים לשיניים עקומות: סיבות גנטיות, חוסר מקום לשיניים הקבועות הנובע מצפיפות בשיניים החלביות או עקירת שיניים חלביות ללא שמירה על מקום לקבועות, הרגלים רעים (מציצת אצבע, דחיפת לשון או כסיסת ציפורניים) וחסימה בדרכי הנשימה המובילה לנשימה דרך הפה.

יישור שיניים
יישור שיניים

הגיל להתחיל

לדברי ד"ר חאג יחיא, "מומלץ לעבור בדיקה אורתודונטית כשיש כבר שתי שיניים חותכות, ושתי טוחנות קבועות לפחות (גילאים 7-8), אולם זה לא בהכרח אומר שהטיפול יתחיל בגילאים האלה וכל מקרה נבחן לגופו. יש מקרים שאפשר להתערב בהם מבחינה אורתודונטית אפילו אצל ילדים עם משנן מעורב (שיניים חלביות ושיניים קבועות). לאחר בדיקה, רופא השיניים יכול לקבוע את תוכנית הטיפול ומתי מתחילים, אם בכלל".

האבחון נעשה על-ידי הרופא שבודק את השיניים והרקמות הרכות, ומסתכל על מבנה הפנים והפרופיל בעזרת צילומים ואנליזות ליחס בין העצמות וליחס בין השיניים. בנוסף, הרופא מתאם ציפיות עם המטופל, ועל סמך הבדיקה קובע את תכנית הטיפול ולאחר הסבר למטופל נבחרת אחת מהשיטות הקיימות.

האמצעים ליישור שיניים

ד"ר חאג יחיא: "יש מגוון רב של אמצעים קבועים וניידים לטיפול אורתודנטי, המבוססים על כוח המופעל על השיניים במטרה להזיזן. עיקר השיטות שמשמשים רופאי שיניים הן:

1.Wire Technique-:Straight שיטה שכיחה המבוססת על מכשור קבוע (סמכים הנקראים קוביות או ברקטים, המודבקים על השיניים, וחוטים המקושרים להם). הקוביות יכולות להיות מתכתיות או שקופות בצבע השיניים, ועל בסיס סוג החוטים (והכוחות שהם מפעילים) עוברים משלב טיפול לשלב אחר ויכולים להעזר לפי הצורך באמצעי עזר כמו גומיות, שרשראות או קפיצים מיוחדים.

2. השיטה הלינגואלית: דומה לשיטה הקודמת אבל המכשור מודבק בצד הפנימי (מצד הלשון) של השיניים.

3. פלטות שקופות: שיטה חדשה יחסית, אסתטית ויקרה. השיטה מבוססת על סט של פלטות שקופות המותאמות לצורת וגודל השיניים של המטופל ולמקרה האורתודונטי שלו. הפלטות מתלבשות על השיניים ובזכות שקיפותן הן בלתי-נראות".

אי אפשר לקבוע מראש כמה זמן יימשך טיפול אורתודונטי. יש מקרים שבהם הטיפול נמשך כמה חודשים ויש טיפולים הנמשכים מספר שנים. כך גם לגבי התוצאות - יש מקרים שתוך שלושה חודשים מתחילים לראות שינויים מסויימים במיקום השיניים לכיוון הרצוי, וישנם מקרים שלוקח המון זמן עד שמתחילים לראות שינוי לטובה. "אחת ממילות המפתח בטיפול אורתודונטי היא סבלנות", אומר ד"ר חאג יחיא. "הטיפול לרוב לוקח הרבה זמן ולא תמיד רואים את השינוי בשלבים המוקדמים".

בעקבות הטיפול עלולות להופיע בעיות כמו דלקת חניכיים ועששות בשיניים עד מצב של איבוד שיניים, לכן יש צורך לעקוב אחרי הוראות הרופא ולהתייעץ איתו על כל חשש או הרגשה לא טובה בפה. יש לציין כי אבחון טוב, תוכנית טיפול נכונה המותאמת למטופל ושיתוף פעולה מצד המטופל והוריו (אם מדובר בילד), מקטינים את הסיכוי לסיכונים.

אחרי סיום הטיפול והורדת המכשור הפעיל יש חשש לקריסה, לכן הרופא מבצע קיבוע והמטופל צריך להגיע למעקב מדי חצי שנה. ד"ר חאג יחיא מדגיש כי "אם הקיבוע והמעקב מתבצעים כמו שצריך, לרוב אין סיבה שהתוצאות לא יישמרו לכל החיים".

עדיין לא מאוחר

למרות שהטיפול נעשה במרבית המקרים בגילאים צעירים, ישנם גם מבוגרים שמחליטים לעבור יישור שיניים. "כעיקרון אין הבדלים גדולים מבחינת שיטות הטיפול והמכשור שמשתשים בו אצל מבוגרים וילדים", אומר ד"ר חאג יחיא.

"אבל עקב שינויים אנטומיים ושינויים מבחינת הגדילה בעצמות, במקרים מסוימים הטיפול המוקדם בילדות מקל על ביצוע הטיפול ומאפשר תוצאות משביעות רצון. בגילאים יותר מבוגרים הטיפול אפשרי אך מורכב יותר. בנוסף, ישנם אמצעים שניתן להשתמש בהם רק אצל ילדים כגון רסן". עוד הוא מוסיף, כי "לרוב, משך הטיפול אצל מבוגרים ארוך יותר ולעיתים שלבי טיפול שהילדים לא חשים בהם, אצל מבוגרים הם לא נוחים ואפילו קצת כואבים. למרות זאת, אפשר ליישר שיניים אצל מבוגרים, אפילו בשנות ה-50 לחייהם".

יש לציין כי היגיינת הפה חשובה תמיד לבריאות השיניים, החניכיים והפה בכלל, ויש לה משנה חשיבות בטיפול אורתודנטי, מכיוון שהמכשור יכול לצבור שאריות מזון וחיידקים; לכן חשוב לצחצח שיניים בעזרת מברשות מיוחדות ולבקר אצל השיננית מדי חצי שנה. רופא שיניים הרואה שהמטופל לא מקפיד על היגיינת פה סבירה יכול להפסיק את הטיפול ולהוריד את המכשור על מנת שלא יתעורר נזק בלתי הפיך.

בואו לדבר על זה בפורום אורתודונטיה ומחייכים - יישור שיניים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום