אחרי התקף לב? תירגעו

(0)
לדרג

למטופלים שעברו התקף לב ונחשפו בשנתיים שלאחר מכן למתח גבוה סיכון גדול ב-42% לתמותה. החוקרים ממליצים להקפיד על הפגת מתחים, דוגמת הליכה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

אנשים לאחר התקף לב הממשיכים לנהל אורח חיים עמוס מתחים, נמצאים בסיכון יחסית לחולים שמאטים את קצב החיים. כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Journal of the American College of Cardiology.

החוקרים מצאו כי בחולים שאושפזו בשל התקף לב, באלו שדיווחו על תחושות מתח ולחץ לאחרונה, נרשמה עלייה של 42% בסיכויים לתמותה במהלך השנתיים הבאות. בסך הכל כלל מדגם המחקר 4,200 מבוגרים שאושפזו ב-24 בתי חולים ברחבי ארה"ב לאחר התקף לב. לפני השחרור הם ענו על מספר שאלות שנגעו להיקף המתחים בחייהם, כולל חיי הנישואין והעבודה, במהלך החודש האחרון.

חולים שדיווחו על רמת מתחים גבוהה יותר, היו בסיכון מוגבר לתמותה במהלך השנתיים הבאות. 13% מ-1,600 חולים שדיווחו על רמת מתח בינונית עד גבוהה, בהשוואה ל-9% בלבד מאלו שדיווחו על רמת מתחים נמוכה יותר. בקרב חולים שדיווחו על מתח רב נרשמה שכיחות גבוהה יותר של עישון, תסמיני דיכאון, השמנת יתר ולחץ דם גבוה או סוכרת. אך גם כאשר החוקרים לקחו בחשבון נתונים אלו, עדיין נמצא קשר לעלייה בתמותה.

החוקרים מדגישים כי הממצאים אינם מוכיחים כי מתח מביא בהכרח להחמרת מצבם של חולים לאחר התקפי לב וקשה מאוד להוכיח את הסיבתיות. ישנן סיבות רבות בגינן אנשים עלולים למצוא עצמם שרויים במתח רב, בין אם בשל הכנסה נמוכה או דיכאון, תופעות הקשורות ישירות למצב בריאות ירוד.

החוקרים מציינים עוד כי גם אם בשלב זה אין עדויות רבות, לפיהן הטיפולים בדיכאון או מתח כרוני אכן מביאים לשיפור מצבם של חולים לאחר התקף לב, הם עשויים להציע תועלת מסוימת, דוגמת איכות חיים טובה יותר. בנוסף, לא ידוע אם המתחים הם האחראיים לעלייה בלעדית בסיכון, אך מומלץ לחולים להקפיד על צעדים פשוטים העשויים להקל על המתח, דוגמת הליכה קבועה.

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום