סרטן במערכת העיכול: סכנה שקטה

(6)
לדרג

איברי מערכת העיכול חשופים לסכנה של סרטן, וברוב המקרים אין תסמינים עד שהמחלה מתקדמת. טיפולים חדשניים מאפשרים לטפל בשלבי המחלה המאוחרים

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסרטן הייתה ועודנה גורם תמותה מוביל, אם כי מחקר של עשרות שנים ומשאבים אדירים מביאים כל הזמן לפריצות דרך בהתמודדות עמה. בשנים האחרונות מתמקדים המחקרים בנסיונות להפוך את המחלה למחלה כרונית שניתן לחיות עימה, זאת בעזרת פיתוח טיפולים תרופתיים שמאטים את התקדמותה, מפחיתים את התסמינים ומאפשרים הארכה של תוחלת החיים תוך שמירה על איכות חיים סבירה. סרטני מערכת העיכול, שחלקם נפוצים וחלקם אלימים במיוחד, תופסים מקום משמעותי בתוך המחקרים הללו.

"למעשה אין איבר בדרכי העיכול שאינו עלול לפתח גידול סרטני", אומר האונקולוג פרופ' דן אדרקה, ראש היחידה לגידולי דרכי העיכול במכון האונקולוגי בבית החולים שיבא (תל-השומר). "בכל האיברים מלמעלה ועד למטה, לאורך מערכת העיכול - לרבות ושט, קיבה, תריסריון, מעי דק, לבלב, דרכי מרה, כבד, מעי גס וחלחולת (רקטום) עלול להתפתח גידול ממאיר.

"הסרטן הנפוץ ביותר במערכת העיכול הוא סרטן המעי הגס, המהווה גם את אחת ממחלות הסרטן הנפוצות ביותר. המחלה הקטלנית ביותר בדרכי העיכול היא סרטן הלבלב. המשותף לכל מחלות הסרטן של מערכת העיכול הוא העדר התסמינים שום סרטן המופיע במערכת העיכול לא גורם לתסמינים בשלב מוקדם. זו בעיה חמורה, מאחר שגילוי מוקדם של המחלה משפר את סיכויי ההחלמה וההישרדות. סרטני מערכת העיכול הם שקטים עד לשלב מאוחר, שבו מופיעות תופעות המובילות את החולה לפנות לרופא המטפל בשל אי נוחות זו או אחרת. שלב זה עלול להיות מאוחר מדי".

לדברי פרופ' אדרקה, ההבדל המשמעותי ביותר בין סרטן הלבלב לסרטן המעי הגס הוא סיכויי ההירפאות מהם. "סרטן הלבלב הוא סרטן אלים במיוחד אשר מהווה את אחד האתגרים הגדולים של האונקולוגיה", הוא אומר. "סרטן המעי הגס, לעומתו, אמנם מאוד שכיח אולם הוא נחשב סרטן בר ריפוי, מחלה שיש סיכויים גבוהים להחלים ממנה. גם כאשר יש כבר גרורות מרוחקות בכבד או בריאות, עדיין ניתן לרפא את המטופל ריפוי מושלם".

מטבע הדברים, נמצאות שתי המחלות בחזית המחקר האונקולוגי. "אנו בוחנים כיום שיטות טיפול חדשניות אשר יכולות לשמש כפריצת דרך בטיפול בגידולים הסרטניים של דרכי העיכול, ומתרכזים בגידולי המעי הגס וגידולי הלבלב", מסביר פרופ' אדרקה. "הטיפולים החדשניים נחשבים לפורצי דרך ומסייעים בטיפול בחולים רבים".

שיטות הטיפול החדשניות כוללות את הטיפולים הבאים:

סרטן המערכת העיכול
סרטן המערכת העיכול

תרופות ביולוגיות. "בשנים האחרונות, בעקבות הבנת מנגנוני פעולה בתא הסרטני וסביבתו והתקדמות בהבנת הביולוגיה המולקולרית של גידולים, פותחו תכשירים ביולוגיים לטיפול בגידולים סרטניים", אומר פרופ' אדרקה. "התכשירים הביולוגיים אינם 'מרעילים' את התא הסרטני כמו חומרים כימותרפיים, אלא מעכבים מנגנונים תוך תאיים שבהם תלויים חיי התא הסרטני או התרבותו. עיכוב ההתרבות של התא הסרטני הופכת אותו לא פעם גם לרגיש יותר לחומרים הכימותרפיים שבהם אנו משתמשים, דבר הנותן תוצאות טובות יותר מאשר בעבר".


SIRT שיטה חדשנית שבמהלכה מנסים למגר את גרורות הכבד באמצעות צנתור עורק הכבד והזרקת גרגירים רדיואקטיביים המתרכזים באופן מיוחד בגרורות עצמן. שיטת טיפול זו מיושמת בחולים עם סרטן המעי הגס או החלחולת שהגרורות שלהם לא מגיבות לתרופות המקובלות. יעילות השיטה לא ברורה עדיין, והיא בשלבים ניסיוניים.

טיפולים נסיוניים: לדברי פרופ' אדרקה, בתוך קבוצת חולי סרטן המעי הגס ישנם כאלה שאינם מגיבים בשלב מסוים לתרופות המקובלות, ואלה מהווים אתגר מיוחד לרופאים ולחוקרים. "ביחידה שלנו בשיבא מתנהל מחקר קליני פורץ דרך, שבוחן את האפשרות של החזרת הפעילות של הכימותרפיה והתכשירים הביולוגיים ERBITUX או VECTIBIX נגד גידול סרטני שפיתח עמידות להם", הוא אומר. "גידולי מעי מסוימים הם בעלי מוטציה בגן הקרוי Kras, והם לא מתאימים לטיפול בתכשירים הללו. במסגרת המחקר מנסים הרופאים גישה חדשה ומשולבת, ובמידה שהם יצליחו זו תהיה בשורה של ממש עבור קבוצת החולים הללו. גם לגבי סרטן הלבלב קיימים חידושים ויש תקווה לעתיד: בחולים שלא מתאימים לטיפול ניתוחי להסרת הגידול ישתמשו בקרוב בשיטה חדשנית הכוללת החדרת חומר ביולוגי לתוך הגידול עצמו, אשר יביא לנסיגתו ויאפשר את ביצוע הניתוח. במקביל לחומר הביולוגי יינתן גם טיפול כימותרפי חדשני, שיביא לשיפור ניכר בסימפטומים ולהישרדות משמעותית לעומת הטיפולים המקובלים כיום".

לפרטים חדשים על טיפול חדש - מחקר קליני לחולי סרטן המעי לחצו כאן.

בואו לדבר על זה עם פרופ' דן אדרקה בפורום סרטן המעי הגס.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום