אנטיביוטיקה בילדות מסוכנת למעי

(0)
לדרג

מחקר בריטי מקיף מגלה כי מתן טיפול אנטיביוטי בשנה הראשונה לחיים מעלה את הסיכון להתפתחות מחלות מעי דלקתיות דוגמת קרוהן או קוליטיס פי חמישה

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לילדים שטופלו בתרופות אנטיביוטיות במהלך השנה הראשונה לחייהם סיכון גבוה פי 5.5 להתפתחות מחלות מעי דלקתיות, בהשוואה לילדים שלא נחשפו מעולם לטיפול זה. כך לפי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Pediatrics.

במחקר הנוכחי נבדקו נתונים של ילדים מ-464 מרפאות בבריטניה, כשכל הילדים היו נתונים למעקב במשך לפחות שנתיים. בסך הכל כלל המחקר יותר ממיליון ילדים, 0.07% (748 ילדים) מהם פיתחו מחלות מעי דלקתיות.

למעלה ממחצית המשתתפים (57.7%) טופלו בלפחות תרופה אנטיביוטית אחת בעלת פעילות נגד חיידקים אנאירוביים. בקרב כלל הילדים שכיחות מחלות מעי דלקתיות עמדה על 0.07%; עם זאת, שיעורי התחלואה במחלות מעי דלקתיות היו גבוהים יותר בקבוצה שנחשפה לטיפול אנטיביוטי, בהשוואה לאלו שלא קיבלו טיפול זה.

מניתוח הנתונים החוקרים מצאו כי חשיפה לפני גיל שנה לוותה בעלייה של פי 5.5 בסיכון למחלות מעי דלקתיות, בהשוואה לאלו שלא נחשפו מעולם לטיפול זה, כאשר הסיכון למחלה ירד כל 5 שנים (סיכון פי 2.5) ו-15 שנים (סיכון פי 1.5). כל קורס טיפול אנטיביוטי בתרופות בעלות פעילות כנגד חיידקים אנאירובים לווה בעליה של 6% בסיכון למחלות מעי דלקתיות, וכל שבוע חשיפה לווה בעלייה של 1% בסיכון. חשיפה ליותר משני קורסי טיפול בשנה הראשונה לחיים לוותה בסיכון מוגבר להתפתחות מחלות מעי דלקתיות, בהשוואה לחשיפה לעד שני מחזורי טיפול (עלייה של כמעט פי 5 בסיכון). התוצאות היו דומות בשתי תת הקבוצות של מחלות מעי דלקתיות, מחלת קרוהן ומחלת קוליטיס ולא השתנו עם הגיל.

מהתוצאות עולה כי הפחתת הטיפול בתרופות אנטיביוטיות עשויה לסייע בהפחתת שיעורי התחלואה של מחלות מעי דלקתיות בילדים. עם זאת, נותרו שאלות רבות ללא מענה ודרושים מחקרים נוספים בנושא.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום