כתמים בשיניים: איך מונעים אותם?

(0)
לדרג

יין, תה, קולה, פירות עזי צבע וממתקים מכתימים את השיניים בשל שילוב של צבעוניות עזה ותכונות הקשורות בחמצון וחומציות. כך תצמצמו את התופעה

מאת: ד"ר איתן מיזיריצקי

המודעות לבריאות השיניים עלתה מאוד בשנים האחרונות, וכיום כמעט כולם כבר יודעים עד כמה חשוב לצחצח שיניים פעמיים ביום, להשתמש בחוט דנטלי ולבקר באופן סדיר במרפאת השיניים כדי לאבחן בזמן מחלות שעלולות להוביל לאובדן שיניים. היבט שפחות מוכר לציבור, וששייך דווקא לפן האסתטי של הפה, הוא מניעה של כתמים בשיניים וטיפול בהם.

כפי שניתן לנחש, מזונות ומשקאות שצבועים בצבעים עזים נוטים להיות ה"עבריינים" הגדולים ביותר בכל הנוגע להכתמת השיניים: אם אתם מודאגים שמזון או משקה יכתימו את המפה הלבנה שעל השולחן, אתם יכולים להיות בטוחים שיש להם פוטנציאל לעשות את אותו הדבר גם לשיניים שלכם. ככל שהצבע עז יותר, כך יש יותר סיכוי שהשיניים יוכתמו.

כתמים בשיניים
כתמים בשיניים

מאכלים ומשקאות שמכתימים את השיניים מאופיינים בשלושה גורמים:

כרומוגן - הצבעים במאכלים ובמשקאות הצבעוניים מגיעים מהכרומוגן (חומר שבהשפעת חמצון יוצר צבע) ויש להם נטייה חזקה להכתים את האמייל של השיניים. אבל נוכחותו של הכרומוגן אינה הדבר היחיד שקובע את פוטנציאל ההכתמה של המזון או המשקה.

חומציות - מזונות ומשקאות חומציים, גם כאלה שאינם צבעוניים, מקדמים את ההכתמה על ידי שחיקת האמייל, ריכוך זמני של השיניים והקלה על הכרומוגן להיצמד לשיניים.

טאנינים - טאנינים הם תרכובות כימיות המצויות בקליפות של צמחים שונים (למשל בתמר, בננה ורימון) והם מקדמים הכתמה על ידי הגברת היכולת של הכרומוגנים להיצמד לאמייל של השיניים.

לפניכם רשימת מזונות ומשקאות מכתימי שיניים:

יין. יין אדום הוא משקה חומצי שמכיל כרומוגנים וטאנינים וידוע לשמצה כמכתים שיניים. במחקר שנערך לאחרונה בניו יורק התברר כי גם יין לבן עושה זאת.

תה. תה שחור עשיר בטאנינים ומכתים את השיניים. רופאי שיניים טוענים שהתה מכתים יותר מהקפה שעשיר בכרומוגן אבל דל בטאנינים. תה צמחים ותה ירוק נוטים להכתים את השיניים פחות מהתה השחור.

קולה. הקולה עשירה בחומצות ובכרומוגן וגורמת לכתמים משמעותיים, אבל גם משקאות קלים בהירים יותר מכילים מספיק חומצה שגורמת לכתמים על השיניים. שיניים מוכתמות מקולה מאפיינות בדרך כלל אנשים שפחית הקולה מונחת לפניהם כל העת והם שותים קולה כל היום.

משקאות אנרגיה. מחקרים הוכיחו כי משקאות אנרגיה חומציים מאוד יכולים לרכך את האמייל של השן ולהכין את הקרקע לכתמים.

פירות עזי צבע. אוכמניות, פטל, חמוציות, דובדבנים, ענבים, רימונים ופירות אחרים בעלי צבעים עזים (כמו גם מיצים ומאכלים שנעשים מהם) יכולים לגרום לכתמים.

רטבים. רוטב סויה, רוטב עגבניות, רוטב קארי ורטבים ומטבלים צבעוניים אחרים הם בעלי פוטנציאל להכתים את השיניים.

ממתקים. סוכריות, מסטיקים, ארטיקים וממתקים אחרים מכילים לעיתים קרובות חומרי צבע שמכתימים את השיניים. אם הלשון נצבעת בצבע הממתק, אומרים רופאי השיניים, יש סיכוי טוב שגם השיניים יושפעו מצבע זה. ההכתמה תקרה, עם זאת, רק אם הממתקים נצרכים באופן קבוע.

רבים מהמאכלים והמשקאות שמכתימים את השיניים עשירים בנוגדני חמצון, מה שנותן להם גם יתרונות בריאותיים חשובים. לפיכך, מי שמודאג מהכתמת השיניים צריך להפחית בצריכה של מזונות אלה אולם לא להפסיק לצרוך אותם לגמרי. המפתח הוא דיאטה מתונה ומאוזנת בנוסף, כדאי לאמץ כמה טקטיקות שיצמצמו את המגע בין השיניים והחומר המכתים:

להשתמש בקשית בעת שתיית משקאות (קרים כמובן). כך לפחות השיניים הקדמיות לא יבואו במגע עם המשקה הצובע.

לבלוע במהירות. אמנם חשוב ללעוס היטב את המזון לפני הבליעה, אבל נסו לא להשאיר את המזון בפה מעבר לזמן הנדרש.

לשטוף במים. אמנם לא תמיד נוח לצחצח שיניים אחרי ששותים או אוכלים משהו, אבל כדאי לפחות לשטוף את הפה במים או ללעוס מסטיק ללא סוכר לאחר אכילה או שתייה.

הכותב הוא מומחה לשיקום הפה ומבצע בין היתר השתלות שיניים ממוחשבות.

בואו לדבר על זה עם ד"ר מיזרצקי בפורום שיקום הפה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום