בדרך להשתלה עוצרים בבדיקת CT

(0)
לדרג

צילומי שיניים פנורמיים מאפשרים לרופא השיניים התמצאות מלאה בפה המטופל. אולם כשמדובר בהשתלות שיניים, יש צורך בהרבה יותר מידע, וכדאי לעבור הדמיית CT

מאת: מערכת zap doctors

טיפול שיניים איכותי כרוך לרוב בצילום שיניים. הצילום נחוץ לשם אבחנה, התרשמות ממצב הפה והשיניים, הכנה לטיפולי שיניים ועוד. לפני עקירות, התקנת תותבות, השתלת שיניים, ניתוחים דנטליים, טיפולים אורתודנטיים ועוד, רופא השיניים מעוניין ללמוד על מבנה הלסת, מבנה חלל הפה, מבנה הסינוסים ומבנה השיניים. צילומי שיניים פנורמיים איכותיים מלמדים על כל אלה וגם יכולים לאתר שיניים כלואות, שיניים המסרבות לצמוח וכן גידולים בחלל הפה. לצד צילומי השיניים הסטנדרטיים קיימת כיום בשימוש טכניקת שיקוף והדמיה מתקדמת, בעזרת מכשיר CT.

"CT של השיניים נחשב לאחד החידושים הגדולים ביותר בתחום של צילומי שיניים", אומר מאיר סהר, מנכ"ל רשת מכוני "סיטי דנט" המתמחה בצילומי שיניים. "צילום באמצעות מכשיר CT נחשב לצילום מדויק ובעל יתרונות רבים ביחס לטכניקות צילום אחרות. צילום CT מאפשר לקבל תמונה תלת ממדית, ברורה, מדויקת ואיכותית, ומסייע לחשוף את כל המתרחש בפה ולשקף באופן מדויק את שדה העבודה של רופא השיניים".

בדיקת CT לשיניים
בדיקת CT לשיניים

באיזה מקרים עדיף CT על פני צילום רבים?

"בעיקר לפני השתלות שיניים. לפני מרבית הפעולות המבוצעות במסגרת טיפול שיניים מספיק צילום שיניים פנורמי איכותי, אולם לפני השתלה מומלץ לבצע CT שיניים. מאז חדרה הטכניקה של CT שיניים לישראל רוב רופאי השיניים המבצעים השתלות דורשים מהמטופלים לעבור CT שיניים כדי לאפשר השתלת שיניים בטוחה ומיטבית ולהעניק טיפול מדויק ביותר".

למה דווקא לפני השתלת שיניים?

השתלת שיניים היא טיפול רב שלבי מורכב ומסובך המערב את כל המרכיבים של הפה והלסת, ויש חשיבות רבה ביותר לבצעו בדיוק מרבי. לפני ביצוע השתלת שיניים כל חלק וחלק בפה חייב להיות מוכר, להיבחן ולקבל התייחסות. חלל הפה עמוס עצבים וכלי דם, סינוסים, עצמות ועוד, אשר הכרתם, כמו הכרה של יתר המאפיינים בחלל הפה של המטופל, תסייע לביצוע מדויק של ההשתלה, להפחתת הכאב, להפחתת הסיכויים לסיבוכים ולהצלחה של ההליך. מכשירי CT שיניים מתקדמים, שמדמים את חלל הפה ברזולוציה גבוהה, יוכלו גם לשקף את מרכיבי הפה מבלי שסתימות, כתרים וגופים זרים אחרים יפריעו לתיעוד. התיעוד עצמו הוא בצורת סרטון המשקף בתלת מימד את המתועד מכל הצדדים והזוויות. ידע מוקדם והיכרות מוקדמת עם פיו של המטופל יבטיחו השתלת שיניים יעילה יותר לאורך זמן".

רבים חוששים מפני ביצוע CT מתוך הנחה שההליך כרוך בחשיפה לקרינה רבה. אולם לדברי סהר, כאשר מדובר ב-CT שיניים אין מקום לחשש. "כיום קיימים מכשירים מתקדמים שמצמצמים את הסיכון הכרוך בחשיפה לקרינה. לפני שעוברים CT שיניים יש לוודא כי מדובר באותם מכשירים חדשניים, הפולטים קרינה בעוצמה של 20% בלבד מהמכשירים המופעלים בבתי החולים. קרינה כה נמוכה אינה מסכנת את הנבדקים ואיננה עלולה להזיק להם. כמו כן, יש לוודא כי המכון המציע את הבדיקה מתחייב לבצעה ביעילות - בדיקת CT שיניים יכולה להיות מהירה ויעילה ולהימשך רק שמונה שניות - זמן מינימלי של חשיפה לקרינה הנמוכה ממילא, אשר מתמקדת באיזור הפה והלסת ואינה מגיעה לכל הגוף. כמו כן, יש להתעקש ולוודא כי התיעוד מוגבל לאיזור ההשתלה - איזור זעיר המצריך מינימום קרינה".

בואו לדבר על זה בפורום שתלים דנטליים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום