דום לב: כיצד להציל חיים?

(0)
לדרג

צביקה הדר לקה בלבו במרפאה וניצל בזכות החייאה שבוצעה בו, לו היה מקבל התקף באמצע הרחוב סיכוייו היו קלושים. לכן חשובים מכשירים ייעודיים במקומות ציבוריים

מאת: מערכת zap doctors

השחקן והמנחה צביקה הדר עבר אתמול (ד') צנתור בבית החולים "איכילוב" לאחר שלקה בלבו. למזלו של הדר, האירוע הלבבי התרחש בזמן ששהה בקופת חולים "מאוחדת" לצורך בדיקת ארגומטריה. ד"ר חנה תמיר זיהתה מיד כי מדובר בדום לב וביצעה בו החייאה, לאחריה הוא הובהל לבית החולים להמשך טיפול.

"ללא טיפול, אפשר למות בדקות"

"ברוב המוחלט של המקרים דום לב נגרם כתוצאה מהתקף לב", מסביר ד"ר מיכאל יונש, קרדיולוג בכיר במכון הלב בבית חולים "קפלן". "דום לב קורה בשל הפרעה במערכת החשמלית של הלב. התאים בלב אינם מסונכרנים בהתכווצות שלהם וכך נגרמת הפרעת קצב, כאשר ההפרעה הכי קטלנית בלב היא הפרעת קצב חדרית (VF) שמובילה לדום לב.

במצב זה התאים 'משתוללים' והלב לא מתפקד בתור משאבה מסונכרנת ואינו מצליח להזריק דם לגוף. חלון ההזדמנויות לפעולה קצר מאוד והוא מספר דקות בודדות. אם מצליחים להבין כי מדובר בפרפור פרוזדורים ומטפלים בבעיה באמצעות מכת חשמל, ניתן להציל חיים. אולם אם ההפרעה נמשכת למעלה ממספר דקות ללא טיפול מתאים האדם עלול למות.

מהן הסיבות המובילות להפרעה חשמלית בלב?

"כאמור הסיבה השכיחה ביותר היא התקף לב, שנגרם מ'תקלה' בעורקים הכליליים המובילים דם לב וגורמים למחלה הנקראת טרשת עורקים. במהלכה אחד העורקים ללב עלול להיחסם ואספקת הדם ללב משתבשת וכך קורה התקף לב, כשאחד הסיבוכים שלו הוא הפרעת קצב.

"קיימות מחלות לב נוספות שעלולות להוביל לדום לב, כגון אי ספיקת לב, כאשר במקרים מסוימים יש צורך להשתיל בחולים קוצב לב מיוחד דפיברילטור, שמטרתו לזהות הפרעת קצב חשמלית ולתת ללב מכת חשמל כשהיא מתרחשת וכך להציל את חייו של החולה.

"גורמי סיכון נוספים לדום לב הם אותם גורמי הסיכון הידועים להתקף לב: השמנת יתר, סוכרת, יתר לחץ דם, סיפור משפחתי ועישון. בנוסף יש מחלות שלא קשורות למבנה הלב ועלולות לגרום לדום לב. מדובר במחלות של המערכת החשמלית של הגוף. אלו הן מחלות נדירות שגורמות להפרעה בתהליכים החשמליים בגוף ועלולות לגרום להפרעה בקצב הלב ואף לדום לב. מחלות אלו הן בדרך כלל ההסבר להתרחשות דום לב בילדים ואנשים צעירים שהלב שלהם תקין".

מהם התסמינים לדום לב?

לדברי ד"ר יונש, "תהליך ההידרדרות באנשים שלוקים בדום לב הינו מהיר מאוד. הם חשים ברע, מתעלפים ומאבדים את ההכרה. כשמדברים על הפרעת קצב כה קשה יש מעט זמן לפעול כי אספקת הדם מהלב לגוף פוחתת באופן דרמטי והגוף מתקשה לשרוד במצב כזה, ולכן חשוב מאוד שלכל אדם תהיה הכשרה בהחייאה בסיסית, מאחר שהיא משפרת משמעותית את אחוזי ההישרדות וההחלמה לאחר מכן. כשמזהים מצב שבו אדם מתמוטט, אין לו דופק והוא לא נושם תחילה יש להזעיק עזרה ובמקביל חשוב לבצע החייאה בסיסית של עיסוי הלב. מדובר בפעולה פשוטה יחסית, משכיבים את האדם ומרימים את רגליו למעלה כדי להזרים דם לכיוון הלב. בשלב הבא מעסים את ליבו ואחר כך חשוב לתת ללב מכת חשמל. פעולה זו צריכה להתבצע על ידי איש צוות של נט"ן.

מה קורה כשאין איש מקצוע שיכול לבצע מכת חשמל?

"יש מכשירים דפיברילטורים אוטומטיים שנותנים מכת חשמל וממוקמים במקומות הומי אדם כמו מטוסים ושדות תעופה, וכל אדם יכול להפעיל אותם ללא כל הכשרה. המכשיר ממוקם על הקיר וכל שצריך לעשות זה להוריד אותו מהקיר ולהדביק שתי מדבקות שעל המכשיר לבית החזה של החולה. המכשיר מאבחן את מצבו ובמידה והוא מזהה הפרעת קצב הוא נותן שוק חשמלי. בארה"ב יש חוק שעל מכשיר כזה להימצא בכל מקום הומה אדם, כולל מרכזי קניות.

מה קורה לאחר ההחייאה?

"לאחר החייאה במקום האירוע והגעה לבית החולים, הצוות הרפואי מאבחן את הבעיה. האם הגורם לה הוא לבבי ואז יש צורך בצנתור או שהסיבה היא אחרת ודורשת טיפול שונה. הטיפול בבית החולים תלוי גם במשך הזמן שבו האדם היה מחוסר הכרה. לעתים אנשים מקבלים דום לב ברחוב ומאבדים הכרה לזמן רב ואז הטיפול הראשוני והחשוב ביותר בבית החולים הוא 'החייאה מוחית', כלומר המוח נפגע בשל אי אספקת החמצן ועל מנת לשמר אותו מקררים את הגוף ומבצעים בו החייאה".

בואו לדבר על זה בפורום התקפי לב ומוות פתאומי.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום