ריטלין - השפעה זמנית בלבד

(0)
לדרג

מחקר נוסף מביא עדות לכך שלחומר הפעיל המצוי בשימוש בתרופות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות אין השפעה ארוכת טווח על המוח

מאת: ד"ר עמית עקירוב

לתרופות המיועדות לטיפול בהפרעת קשב, ריכוז והיפראקטיביות (ADHD) אין השפעות ארוכות טווח על המוח. כך על פי מחקר חדש שפורסם לאחרונה בכתב העת Neuropsychopharmacology.

לדברי החוקרים, ממצאים אלו מצטרפים לעדויות בנוגע להשפעות ארוכות הטווח האפשריות של החומר הפעיל בריטלין, מתילפנידאט (Methylphenidate), הניתן בשחרור ממושך. במחקר הנוכחי השתתפו 16 בעלי חיים, בגילאים מקבילים ל-6-10 שנים בבני אדם. המשתתפים חולקו באופן שווה לקבלת טיפול תרופתי ל-ADHD או לקבוצת ביקורת. החוקרים התבססו על בדיקות להערכת מבנה המוח לפני הטיפול ולאחריו; כמו כן, הם מדדו את התפתחות הגדילה.

בבעלי חיים שטופלו במתילפנידאט לא תועדה נטייה מוגברת להפרעות, בהשוואה לאלו ששימשו כביקורות. החוקרים מזכירים מחקר מעט שונה, שממצאיו היו דומים, וגם בו נמצא כי החומר לא השפיע לטווח ארוך על המוח. לאור זאת, כותבים החוקרים כי הם חשים די בטוחים בממצאים, שכן הם שחזרו את הממצאים שעלו ממחקר אחר, באותה מסגרת זמן, וקיבלו תוצאות דומות.

הנתונים משמשים כמקור להרגעה עבור הרופאים ועבור ההורים, שכן נראה כי התרופות אינן כרוכות בסיכון לנזק ארוך טווח. הדבר חשוב במיוחד בכל הנוגע לסיכון להתפתחות הפרעות שונות עקב שימוש בחומרים בשלב מאוחר יותר.

יחד עם זאת המומחים מציינים מספר חסרונות של המחקר, כולל העובדה שלא נערך בבני אדם, ולכן, להערכתם יש להתייחס בזהירות לממצאיו.

בואו לדבר על זה בפורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום