השתלות שיניים: 4 סיבות לחייך

(0)
לדרג

תחום השתלות השיניים השתכלל מאוד, וכיום הוא מציע פתרונות גם למטופלים שבעבר לא יכלו ליהנות מהיתרונות של השתלים, תוך קיצור זמן הטיפול ומשך ההחלמה

מאת: ד"ר גלית כהן

שתלים דנטליים הם ברגים קטנים העשויים טיטניום, שמעליהם מורכב מבנה שחזור של השן המקורית. השתלים מוברגים לעצם הלסת ומחזירים למטופל את הסיבה לחייך בפה מלא, מכיוון שלא ניתן כלל להבחין שלא מדובר בשיניים הטבעיות שלו, והוא חוזר לאכול בנוחות ולדבר ברור. אין ספק שמדובר באחד החידושים המרשימים שנעשו בתחום רפואת השיניים, ולמרבה השמחה התחום הזה לא מפסיק להתפתח ולהשתכלל ומציע כל הזמן חידושים שמייעלים את הטיפול ומקצרים את זמן ההחלמה.

השתלות שיניים
השתלות שיניים

חידוש ראשון: שחזור שן יחידה

שתלים דנטליים מאפשרים לטפל בכל שן ושן לחוד, ובכך גדולתם. אם בעבר היו משחזרים שן ולוכדים את המבנה שלה באמצעות גשר שחיבר את המבנה לשיניים הסמוכות, הרי שכיום ניתן לשחזר את השן החסרה מבלי לפגוע בבריאות, בתפקוד ובמראה האסתטי של השיניים הבריאות הממוקמות ליד השן המשוחזרת.

חידוש שני: השתלת שיניים מונחית מחשב

לעתים השתלות שיניים מתבצעות במיקום בעייתי - למשל ליד כלי דם, ליד עצבים מרכזיים או סמוך לסינוס. בעבר היה מדובר בטיפול שכרוך בסיכון מסוים, כיוון שנדרשת יכולת דיוק קפדנית. כיום הסיכונים פחתו משמעותית מאחר שניתן לעשות השתלה ממוחשבת. השימוש במחשב מאפשר לתכנן מראש את ההשתלה ולבצע את השחזור באופן מדויק ביותר. המטופל עובר CT אשר מציג באופן תלת-ממדי לרופא את כל המידע שלו הוא זקוק, עוד לפני שהוא מבצע את הטיפול. במקרים שבהם מתוכננת השתלה נתמכת מחשב, מתכננים על פי צילום ה-CT סד כירורגי, המאפשר העברה מדויקת ביותר של נתוני הצילום לחלל הפה. במהלך ההשתלה מותקן הסד הכירורגי, שלו שרוולים מיוחדים המסייעים לרופא לאתר במדויק את המיקום שבו צריך להתקין את השתל. תהליך זה מאפשר דיוק מרבי, מצמצם את הכאב באופן משמעותי ואף מקצר את תקופת ההחלמה, מאחר שהוא מאפשר כירורגיה פחות פולשנית.

חידוש שלישי: השתלת שיניים ביום אחד

בעבר כאשר היה צריך להשתיל למטופל כמה שיניים, הוא עבר תהליך ממושך שהיה כרוך בסבל (אשר לעיתים גרם לחרדות) ואף גזל זמן יקר. ההתפתחות בתחום מאפשרת כיום, במטופלים המתאימים לכך, לבצע את כל העקירות, ההשתלות הנדרשות והתקנת מבנה זמני ביום אחד, ללא קשר למספר השיניים המושתלות. היתרונות של השיטה ברורים למדי: העקירה, ההשתלה, הרכבת המבנה והכתר הזמני - כולם מתרחשים ביום אחד ואין צורך בתותבות נשלפות למספר חדשים. עצם זה שהתהליך כולו מתבצע ביום אחד מאפשר למטופל לחזור לתפקוד מהר מאוד.

חידוש רביעי: שיטת ALL ON 4

שיטה זו, שפותחה על ידי ד"ר פאולו מאלו מליסבון, הינה פיתוח ייחודי בתחום השתלות השיניים ביום אחד. במידה שהמטופל צריך להשתיל מחדש את כל מערכת השיניים בלסת אחת או שתיים, ומסיבות שונות לא ניתן להתבסס על עצם באזורי הלסת האחוריים (אין מספיק עצם, לא ניתן לבצע הרמות סינוס בשל מצב הסינוס וכדומה), זוהי השיטה המתאימה לו ביותר. הוא מגיע לטיפול בן יום אחד, וכל שיקום הפה נעשה באמצעות ארבעה שתלים ייחודיים בלבד, הממוקמים בנקודות אסטרטגיות. כל הטיפול מתבצע ביום אחד והמטופל זוכה בכל היתרונות שציינו בפסקה הקודמת.
לתחום ההשתלות, אם כן, יש כיום הרבה מה להציע. אולם, למרבה הצער, חלק ממרפאות השיניים מציעות השתלות מבלי שהצוות הפועל בהן עבר הכשרה מתאימה. השתלת שן היא פרוצדורה מורכבת, ואין לבצע אותה ללא הכנה הכוללת תכנון נכון, הבראת הפה מדלקת או ממחלת חניכיים, הפסקת עישון והפסקת נטילת תרופות העלולות להפריע לתהליך קליטת השתל. בלא מעט מהמקרים שבהם אנו פוגשים במרפאתנו, המטופלים מגיעים לאחר טיפול כושל במרפאות עם צוותים שלא הוכשרו להשתלות. הכשרה זו לא ניתנת בבתי הספר לרפואת שיניים או בקורסים של לימודי המשך, אלא בתוכנית התמחות אוניברסיטאית מסודרת הנמשכת כארבע שנים. לפני שאתם מחליטים לעבור השתלה, אנא ודאו שמי שעומד לטפל בכן אכן הוכשר לכך כראוי.

ד"ר גלית כהן רופאת שיניים מומחית ברפואת הפה במרפאת שיניים מדארט.
הפרופיל של ד"ר גלית כהן בגוגל פלוס

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום השתלת שיניים ביום אחד
פורום השתלת שיניים ומחלות חניכיים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום