סרטן: ריפוי בצילום

(0)
לדרג

החלמה ממחלת הסרטן היא אתגר נפשי גדול. במרכז "מתחילים מחדש" נפתחת השבוע תערוכה של נשים שתיעדו מבעד לעדשת המצלמה את תהליך החזרה לחיים

מאת: ורד עצמון-משולם

"כל כאב הכי קטן מיד מכניס אותי לפחד שהסרטן חזר", "אני לא מצליח להירדם ממחשבות על המחלה", "הסרטן עלול לחזור כי אני בלחץ, אני חייב/ת להירגע אבל לא מצליח/ה"; משפטים אלה ואחרים שומעים אנו לא פעם מפי המבקרים במרכז "מתחילים מחדש" של עמותת "עזר מציון", המיועד למחלימים מסרטן.

אנשים רבים, בני כל הגילאים, מתמודדים עם הקשיים והתקוות הכרוכים בהחלמה מהמחלה הקשה. החשיפה למחלה וההתמודדות עמה הם אתגר נפשי גדול, הטומן בחובו הזדמנות לשינוי. אלא שלעתים הדרך לשינוי רצופה בהתמודדות עם הפחדים העמוקים ביותר של האדם, החל מהישנות המחלה, דרך אובדן העצמאות וכלה במוות. המחלימים חווים לעתים עייפות כרונית, שהיא תוצר לוואי של הטיפולים, אך גם סממן לחרדה מתמשכת שיוצרת תחושת עייפות, כאבי שרירים ואף כאבי ראש. כל אלו מקשים על החזרה לשגרה ולתפקוד מלא.

האדם המחלים ממחלת הסרטן מתמודד עם שינויים פיזיולוגיים, נפשיים ולעיתים גם מקצועיים וחברתיים. ההתמודדות עם המחלה לרוב אינה מסתיימת עם קבלת תשובות חיוביות המעידות על החלמה. לעיתים חל שינוי בהפניית קשב כמעט מוחלטת למחושי הגוף, דבר אשר יכול לייצר רגישות יתר לכל מכאוב וסימפטום. זיהוי המנגנון האמור יכול להוות כלי ראשוני ומשמעותי בהתמודדות עם החרדה.

היבט נוסף הכרוך בהחלמה הוא הציפייה הטבעית של האדם עצמו וקרוביו כי החיים יחזרו במהרה למסלולם; בצורה זו לעתים אין התייחסות להשלכות המחלה על החיים שאחריה וחסר עיבוד רגשי של תקופת המחלה. כל אלו מוסיפים מתח רב לחיי המחלים והופכים אותם לעתים לחוויה מתמשכת של דחק וחרדה קיומית השואבת מהמחלים משאבים, כוחות ופוגעים באיכות חייו.

בהיבט הנפשי, מחלימים רבים מדווחים על תחושה שהנפש גם היא עברה טלטלה, ושואלים כיצד ממשיכים הלאה מבלי לתת מרחב לנפש להחלים? "טיפלנו בגוף, עשינו טיפולים, אבל מה עם הנפש? איך ממשיכים כרגיל בלי לתת מקום לנפש שעברה טלטלה?".

טיפול בשלבי ההחלמה

קיימות מספר גישות פסיכולוגיות עיקריות אשר על פיהן מקובל היום לטפל בשלבי ההחלמה:

הגישה הקוגניטיבית התנהגותית (CBT) - מטרת הטיפול היא לעזור לאנשים לשנות דפוסי התנהגות לא רצויים, לשנות רגשות (כמו בבעיות של דיכאון חרדה) ומחשבות (כגון לימוד שינוי דפוסי חשיבה ופתרון בעיות). בעבודה עם המחלים מסרטן, עוסקים בשינוי תבניות החשיבה של המחלים - למשל זיהוי טעויות חשיבה "זה בטוח יחזור לי", "אין לי שום שליטה על החיים" ומציאת מחשבות חלופיות. בנוסף עוסקים בעיבוד של חוויות ורגשות. חרדה ידועה כמערבת גם סימפטומים גופניים, ולכן בגישה זו מלמדים את המחלים טכניקות שליטה על הגוף (טכניקות היפנוטיות וטכניקות של הרפיה).

הגישה הדינאמית - טיפול דינאמי עוסק בקונפליקטים פנימיים של האדם, ומטרתו היא יצירת תובנות לגבי קונפליקטים אלו, ומציאת דרכי התמודדות עימם. במקרים של טיפול פסיכולוגי רפואי באנשים המתמודדים עם חולי או עם החלמה, טיפול "דינאמי קצר-מועד" יתמקד במצוקות האדם סביב היבטי המחלה. המטפל אקטיבי ומוביל את המטופל להאצת הטיפול ולאופטימיות.

הטיפול תרופתי המצטרף לטיפול הפסיכולוגי, יכול לכלול תרופות פסיכיאטריות הניתנות בנפרד או במקביל לטיפול פסיכולוגי במטרה להפחית את רמת החרדה והדיכאון.

קבוצות התמיכה הן פן נוסף בתהליך ההחלמה. קבוצות תמיכה הולכות וממלאות תפקיד חשוב בטיפול הרפואי הכולל לאור יעילותן וכוחן בצמצום ההשפעות השליליות של המחלה. הקבוצה מהווה למקור תמיכה, לחיזוק חשיבה חיובית, להפחתת תחושת בידוד, חיזוק תחושת שליטה ולמידה בינאישית. כמו כן, מגבירה תחושת תקווה, מקדמת תחושת מסוגלות עצמית ומשפרת התמודדות עם אי ודאות וחששות מהישנות המחלה.

לצלם את שביל ההחלמה

במרכז "מתחילים מחדש" התקיימו לאחרונה סדנאות טיפול קבוצתי והבעה באמצעות צילום. מטרתן הייתה עידוד צמיחה והתפתחות אישית לאחר מחלת הסרטן, שיפור איכות החיים, שיקום החלקים שנפגעו וחיזוק בשלבי ההחלמה.

הקבוצה מנתה 11 נשים המחלימות מסוגי סרטן שונים, בגילאי-25-45. נפגשנו אחת לשבוע ל-10 מפגשים של שעתיים. השימוש בצילום בקבוצה שימש ככלי נוסף להגיע אל הלא-מודע, כלי המאפשר לגעת בתכנים אישיים ולקשר בין העולם הפנימי למציאות החיצונית המתגלה דרך הצילום ודרך הבחירות בצילומים עצמם. בכל מפגש ניתנו למשתתפות משימות צילום בנושאים שונים (זהות, קשיים, תקווה, תפיסת מחלה ובריאות ועוד) ולאחר מכן שוחחנו עליהם ועיבדנו אותן.

המשתתפות סיפרו שהמשימות ליוו אותן לאורך השבוע, וכי לצד ההתחבטויות הן חוו העצמה רבה, או כפי שהטיבה לנסח אחת המשתתפות "הקבוצה הייתה כפנס שהאיר לי את הדרך אל השביל".

היום (ד') יוצגו התצלומים בתערוכה מיוחדת בשם "תהליכים", שתיפתח בשעה 19:30 במרכז אורנית בפתח תקווה. הקהל מוזמן

הכותבת היא פסיכולוגית בהתמחות רפואית, עובדת במרכז "מתחילים מחדש", מטפלת ומנחת קבוצות תמיכה למחלימים

בואו לדבר על זה בפורום החלמה מסרטן.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום