איראן: איך להתמודד עם החרדה?

(0)
לדרג

הכותרות המאיימות, הדיווחים הבלתי פוסקים, דבר עדיין לא קרה, אבל הרגישים שביננו כבר מריחים את המתח באוויר. איך נערכים ומה אומרים לילדים?

מאת: ד"ר סוזי קגן

מדינת ישראל נמצאת תחת איום ביטחוני מרגע הקמתה, התראות הפכו לשגרת חיינו ומלחמות הן חלק בלתי נפרד מההסטוריה שלנו כעם. יחד עם זאת, הדיווחים על האיום האיראני לא יורדים מהכותרות וגורמים לגל מחודש של חרדה בקרב המבוגרים והילדים. להלן מספר טיפים להתמודדות עם החרדה:

חרדה ודיכאון מול האיום הביטחוני (אילוסטרציה)
חרדה ודיכאון מול האיום הביטחוני (אילוסטרציה)

הגבילו את צריכת החדשות

אנשים שחרדים מפני מלחמה או האיום האיראני מוצאים עצמם צמודים יותר ויותר לחדשות הרדיו והטלוויזיה וכך מזינים את הפחד שלהם השכם והערב באמצעות כלי התקשורת. חרדה שכזו מוגדרת כחרדה קיומית והיא הופכת לגדולה יותר ככל שמתעדכנים יותר בחדשות. מאחר שהפחד ממשי מאוד עבור מי שחווה אותו, יש להתייחס אליו ברצינות, לגלות אמפתיה ולשוחח עם האדם. יש לסייע לו להבין כי חלק גדול מהנאמר במדיה הוא העצמה של הקיים וכי יש להפחית מהחשיבות וההשפעה של חלק מהמידע. הייתי ממליצה גם לנסות להפחית את החשיפה לתקשורת אצל מבוגרים; באשר לילדים, נסו למנוע מהם לצפות בחדשות, לקרוא עיתונים ולהאזין לרדיו בימים אלו שבהם רמת החרדה עולה.

תרגלו מראש

יותר ויותר הורים פונים לטיפול בגלל קושי של הילד להירדם בלילה, פחד להיפרד מההורים או שאלות חוזרות על חיים ומוות. במקרים כאלה מומלץ להורים לספר לילדים כי המשפחה ערוכה עם מסיכות אב"כ ועם מקלט יעיל שיגן עליהם בעת הצורך. כדאי להבטיח לילד שאם תפרוץ מלחמה יודיעו לכולם וכל בני המשפחה האחרים יוכל להתארגן בהתאם. חשוב להרגיע את הילדים ולהבטיח להם שאתם איתם ותגנו עליהם. הכינו עם הילד תיק ירידה למקלט הכולל חטיף, משחק אהוב, בובה או דובי, בקבוק מים, שקית הקאה, פלסטרים, מגבונים לחים וכדומה. בדקו את הדרך למקלט ושיקלו לעבור את הדרך הזו ביחד עם הילדים ולעשות מעיין תרגיל משפחתי.

השתמשו בניסיון העבר

חזקו אצל הילדים את החוויות החיוביות שהם התמודדו איתן בהצלחה בתקופות קשות, והזכירו להם שיוכלו להשתמש בניסיון זה אם יהיה צורך. לדוגמה, ילד שהלך לאיבוד עם אחיו הקטן הזכירו לו איך נהג אז בשיקול דעת, החזיק לאחיו את היד ופנה למבוגר לעזרה. הזכירו לילדה כמה היא גיבורה, ושלפני קבלת החיסון היא כבר יודעת לחשוב רק על דברים טובים ולהתרכז בהם עד שהכאב עובר. חשוב להראות לילדים שיש להם את היכולות להתמודד גם כאשר קשה או מפחיד, ושאתם תהיו שם לידם לעזור להם ולהגן עליהם. הסבירו להם שגם אם תפרוץ מלחמה, ישנן נקודות חיוביות כמו בילוי עם המשפחה, הרבה טלוויזיה ומחשב לבעלי הממ"ד, משחקים משותפים ועוד. יש לעודד את הילדים ולומר להם כי יש לנו צבא חזק שמצליח להביס את האוייבים עוד מימי התנ"ך.

נורות אדומות - יש לשים לב לאותות מצוקה אצל ילדים וגם אצל מבוגרים. אם מתחילה התעסקות אובססיבית בנושא, איסוף מוצרי מזון ושתייה ללא פרופורציה וחוסר תפקוד, הדבר מצביע על חרדה גבוהה מדי ובמקרים כאלה יש להתייעץ עם אנשי מקצוע. יש להתייחס לאותות אלו ברצינות ולא לבטל את הביטויים שלהם אלא להבין שמדובר בחרדה קשה ויש צורך בעזרה.

הכותבת היא יועצת פסיכולוגית בכירה, בעלת קליניקה לטיפול משפחתי וזוגי ומרצה באוניברסיטת בר-אילן

בואו לדבר על זה בפורום התמודדות עם מתח, לחץ וחרדה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום