חסנו את ילדכם!

(0)
לדרג

החיסונים נגד מחלות זיהומיות הם אחד ההישגים הגדולים ביותר של הרפואה. הבהלה ממתן חיסונים מיותרת. זכותם של התינוקות והילדים להתחסן ולהיות בריאים

מאת: פרופ' דן אנגלהארד

מחלות רבות, שנדמה לנו שעברו ונעלמו מן העולם, קיימות וממשיכות לגבות קורבנות בעיקר במדינות נחשלות בעולם השלישי. דוגמא אחת מני רבות היא מחלת הפוליו. איננו פוגשים בה היום בישראל או במדינות מערביות בכלל, אך בשנות ה-50, מחלה זו של שיתוק ילדים פקדה את ישראל וגרמה למקרים רבים של שיתוק ואף למקרי מוות. העובדה שבארצות אחרות המחלה עדיין פעילה, מוכיחה כי לא עברה מן העולם וכי יש סיכוי להתפרצות מחודשת שלה. מתן החיסונים בישראל כנגד המחלה, שהוחל כבר לפני למעלה מ-20 שנה, מיגר אותה לחלוטין ושומר כאן במדינתנו על "שקט". אך אם נקל ראש בחיסונים, מחלה זו כמו עוד רבות, עלולות להתפרץ ולפקוד אותנו שוב.

החיסון הראשון, לפני למעלה ממאתיים שנה, פותח נגד מחלת האבעבועות השחורות. מחלה קטלנית וקשה זו, שגבתה את מספר הקורבנות בין הגבוהים בהיסטוריה, נעלמה לחלוטין מן העולם הודות לחיסון. ברבות השנים, כשלא היה נראה כי היא חוזרת ומתפרצת, הוחלט כי עוד צורך בחיסון נגדה.

אך לא כל החיסונים ממגרים באופן מלא את ההידבקויות ואת הסיכויים לחלות במחלות זיהומיות. לא מזמן הייתה התפרצות של חזרת, בה חלו כאלה שקיבלו רק חיסון אחד מבין השניים ואפילו מי שקיבלו חיסון מלא. העובדה שהחיסון אינו מגן באופן מלא ידועה לנו בקהילה הרפואית, וכל עוד מי שלא חוסן כלל, לא בא במגע עם חולים, לא סבל ולא נדבק. אך ברגע שהמחלה הגיעה מארצות אחרות והופצה כאן בארץ, היא התפשטה ונדבקו אלה שלא חוסנו כראוי או מי שהחיסון לא פעל עליו באופן מושלם. זוהי דוגמא לעוצמת הנזקים שגורמים אלו שלא מחוסנים - לא רק לעצמם, אלא לסביבה, כשהם מסייעים בשימור המחלה שהייתה יכולה להימנע.

בימים אלו יש התפרצות של חצבת בארץ שהיא מחלה קשה. מחלת החצבת, גם היא לא עברה מן העולם ומחייבת חיסון כנגדה, יכולה בסיבוכיה להביא לדלקת קרום המוח, דלקת ריאות או סיבוכים קשים אחרים.


הבהלה ממתן חיסונים מיותרת. צילום: שאטרסטוק

סיכונים ונזקים לעומת תועלת עצומה

למרות התפשטותן של מגמות "אי חיסון" בחברה, והקמת ארגונים ותנועות הקוראים להורים להימנע ממתן חיסונים לילדים, כל חיסון עובר תהליך של שקלול כל הסיכונים שהוא טומן בחובו לעומת היתרונות והתועלת שיביא. רק תרופה המביאה תועלת רבה, ושהסיכונים שהיא עלולה לגרום להם הינם קטנים מאוד, יוצאת אל השוק. החיסונים הוכיחו את עצמם מעבר לכל ספק ועונים על הקריטריון הזה. יתרה מכך, גם בעבר, כאשר חיסון מסוים היה כרוך בתופעות לוואי לא נעימות, המליצו עליהם הרופאים מאחר ולנגד עיניהם עמד הסיכון הרב באי מתן החיסון. כך למשל הומלץ לתת חיסון נגד שעלת, ונלקח בחשבון שהחיסון הישן שלא קיים היום - מביא לתופעות דוגמת פרכוסים, וזאת לעומת שיעור תמותה לא מבוטל של תינוקות.

יש להדגיש כי גם בנושא החיסון המשולש כנגד חצבת, אדמת וחזרת - שהפך בהמשך לחיסון המרובע עם הוספת החיסון כנגד אבעבועות רוח, היו דיווחים שהביאו לבהלה בקרב האוכלוסייה. אולם, המחקר שפורסם לפני מספר שנים שטען כי החיסון עלול לגרום, לכאורה, לאוטיזם, התגלה כמבוסס על נתונים מזויפים. התגלית של שקריות הנתונים הייתה חד משמעית ואחרי מחקר מטעה זה נערכו מחקרים גדולים ומבוססים שהוכיחו מעבר לכל ספק שהחיסון נגד חצבת, אדמת וחזרת אינו גורם לשום נזק ובוודאי שלא קשור לאוטיזם.

עירנותם של ההורים כיום והימנעותם ממתן תרופות או כל טיפול רפואי מיותר לילדיהם הם מבורכים, אך הבהלה ממתן חיסונים מיותרת. אנו הרופאים משוכנעים מעל לכל ספק כי החיסונים בטוחים לשימוש ומביאים תועלת עצומה למחוסן ולאוכלוסייה כולה, וממליצים עליהם בצורה חד משמעית. עלינו כהורים, כרופאים וכחברה לספק לתינוקות את הזכות הבסיסית, להתחסן מפני מחלות מסוכנות שעלולות לגרום לנכות ולעתים להיות קטלניות.

פרופ' דן אנגלהרד הוא מנהל מחלקת ילדים ומומחה למחלות זיהומיות בבית החולים הדסה עין כרם

בואו לדבר על זה בפורום חיסונים לילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום