הפרעת קשב: המוח זקוק ל-DHA

(0)
לדרג

DHA - חומצת שומן רב בלתי רוויה מקבוצת אומגה 3, חיונית לתפקוד התקין של מוחנו; המחסור בה נקשר להפרעות קוגניטיביות ומוטוריות וכן לבעיות קשב וריכוז

מאת: מערכת zap doctors

בשנים האחרונות נרשמת עלייה ברורה ועקבית במספר הילדים והמבוגרים המאובחנים כלוקים בהפרעות קשב וריכוז. הגורמים לעלייה זו מגוונים; יש התולים אותה בהגברת המודעות, הגברת יכולת האבחון ואפילו אבחון יתר, ויש הקושרים אותה לשינויים שחלו באורח החיים עומס גירויים המקשה על המוח להסתגל, מזהמים שונים באוויר ותזונה.

עבודות ומחקרים רבים בחנו את הקשר בין הפרעות קשב וריכוז לבין המזון שאנו צורכים. כיום כבר ידוע כי מאכלים ממריצים דוגמת קפאין, סוכר, או שוקולד מגבירים את ההיפראקטיביות של הסובלים מ-ADHD. יש גם טענה לפיה מזון מעובד ועתיר בחומרים משמרים ובצבעי מאכל מחריף את הבעיה, ונמצא קשר בין מחסור בחומצת השומן DHA בגיל הינקות, הילדות והנעורים לבין הופעתה ו/או להחמרתה של הפרעת קשב וריכוז.

"DHA - חומצה דוקוסאהקסאנואית - היא חומצת שומן ארוכת שרשרת, חומצת שומן רב בלתי רוויה מקבוצה אומגה 3", מסביר פרופ' נסים גרתי מהמכון לכימיה יישומית באוניברסיטה העברית בירושלים. "30% מהחומר השומני במוחו של האדם מורכב מ-DHA והוא מקבל אותה בכמות מועטה בלבד מבחוץ, מהמזון. לחומצה זו תפקיד מרכזי ביותר במוחנו - היא אחראית על העברת המסרים בין התאים.

"כידוע, מוח האדם הוא האיבר החשוב ביותר בגופנו: כל היכולות הרגשיות, רוחניות, מוטוריות וקוגניטיביות שאנו מסוגלים לבצע מקורן במוח. המוח בנוי תאים תאים המחוברים זה לזה, וכחלק מהפעילויות השונות במוח ולשם תפקודו מועברים מסרים וחומרים בין אותם תאים באמצעות מוליכים עצביים. מה שמסייע להעברת המסרים והחומרים, ומכאן אחראי על תפקוד קוגניטיבי ומוטורי תקין, הוא אותה חומצת שומן. יותר מ-7,000 עבודות מחקר מוכיחות חד משמעית כי מחסור באותה חומצה פוגע ביכולת העברת המסרים בין תאי המוח, ולכן גורם להפרעות קוגניטיביות ומוטוריות, וייתכן שהוא אפילו מזרז דמנציה ואלצהיימר. כיום ישנה הכרה בכך שהפרעות קשב וריכוז נגרמות גם ממחסור ב-DHA, ולפיכך לשם מניעתן ולשם לטיפול בהן יש לצרוך מספיק DHA".

חיונית כבר בהריון

פרופ' גרתי מדגיש כי לשם מניעה של התפתחות הפרעת קשב וריכוז בילדים יש להקפיד על צריכת כמות מספקת של DHA כבר בהריון. "החל בשבוע 20 להריון האם מעבירה לעובר ריכוזים הולכים ועולים של DHA, כאשר בשלבי הריון מתקדמים מועברת אליו כמות גבוהה פי שלושה של החומצה לעומת הכמות שהועברה בראשית ההריון", הוא אומר. "למרבה הצער, אמהות שאין בגופן מספיק DHA, לא מעבירות מספיק מהחומר הזה לעובר, ושניהם מסיימים את ההריון עם חסר שרק יילך ויגבר ועלול להתבטא אצל הילד בהפרעת קשב וריכוז. לכן, בזמן ההריון יש להגביר את צריכת ה-DHA".

גם לאחר הלידה יש להמשיך לדאוג שהילד יקבל מספיק DHA. פרופ' גרתי מזכיר כי בשנים הראשונות לחיים מוח האדם גדל בקצב מדהים וזקוק לכמויות גדולות מאוד של החומצה. "רוב הילדים בישראל לא צורכים מספיק DHA. חלב האם חייב להיות מועשר ב-DHA, מה שמחייב את האם המיניקה למלא פי שניים את מצבורי החומצה בגופה. גם תחליפי המזון לתינוקות למיניהם מועשרים במגוון גדול של חומצות שומן אבל כמות ה- DHA לא מספיקה. צריך יותר DHA כדי למנוע הפרעות קשב וריכוז".

DHA מרוכז אושר על ידי ה-EFSA, הרשות האירופאית לבטיחות במזון, כמסייע לתפקוד תקין של המוח: שיפור יכולות הלימוד, קשב וריכוז וזיכרון. ממחקרים שבוצעו נמצא כי נטילת DHA בקרב ילדים שסבלו מהפרעות קשב וריכוז והפרעות למידה הראתה שיפור במספר תחומים:

שיפור משמעותי בריכוז

שיפור בחלוקת קשב

זמני קריאה והבנה קצרים יותר

זמן תגובה משופר לגירויים חיצוניים

שיפור בכושר הקריאה והאיות

תוסף DHA ואכילת דגים

אז מה ניתן לעשות כדי למנוע או לסייע לטיפול בהפרעות קשב וריכוז? לדברי פרופ' גרתי, הפתרון טמון בשילוב של תזונה נכונה ונטילת תוספי תזונה. חומצת DHA מצויה בעיקר בדגי ים החיים במים עמוקים דוגמת דניס, סרדין, מקרל וטונה.

"כבר שנים ידוע כי תזונה עתירת DHA תורמת לבריאות האדם, אך על אף שישראל היא מדינת חוף - כולנו לא אוכלים מספיק דגים ולא מגיעים אפילו ל-20% מהצריכה היומית המומלצת של המרכיבים החיוניים המצויים בהם", אומר פרופ' גרתי. "מי שאוכל רק מזון צמחי לא יכול לסמוך על כך שהתהליך האנזימטי הנחוץ להפיכת אומגה חומצות השומן בינוניות שרשרת ל-DHA ועיבודו לחומצה זו אכן יתקיים בגופו".

מאחר שקשה לקבל את חומצת השומן החיונית מהטבע, ובכדי לוודא צריכה מספקת של DHA ממליץ פרופ' גרתי על נטילת תוספי תזונה המכילים את חומצת השומן. "זה מומלץ לכלל האוכלוסייה, מינקות עד בגרות, ובמיוחד למי שסובל או עלול לסבול, בשל נטייה תורשתית, מהפרעות קשב וריכוז. חשוב לשים לב ולבחור תוסף תזונה המתאים למצבו של המטופל, ולוודא כי אינו מכיל חומרים משמרים מסוכנים. אם האדם סובל מבעיות קשב וריכוז מומלצת צריכת תוסף תזונה שמכיל כמות גבוהה ביותר DHA, ושיהיה נמוך ב-EPA. למשל, תוסף התזונה 'AMOX3' המתאים במצב זה בשל יחס של 1:8 בין DHA ל-EPA".

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לסובלים מהפרעות קשב וריכוז לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום הפרעות קשב וריכוז בקרב ילדים
פורום תוספי תזונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום