השמנת יתר: הכל מתחיל בטחול

(0)
לדרג

לפי הרפואה הסינית, כדי לשמור על משקל תקין יש לחזק את הטחול. תפריט עתיר פחמימות ריקות וסוכר, אכילה בלילה, לחץ וחוסר שינה מחלישים אותו וגורמים להשמנה

מאת: משכית ריינר

הרפואה המערבית נוטה לייחס את הסיבות להשמנה לאכילה לא מבוקרת של מזונות שומניים ועתירי סוכרים, ללא סדר ובכמויות גדולות. הרפואה הסינית, לעומת זאת, מאבחנת את השמנת היתר כחולשה של הטחול.

השמנה לפי הרפואה הסינית (אילוסטרציה)
השמנה לפי הרפואה הסינית (אילוסטרציה)

לפי הרפואה הסינית, יש חמישה אלמנטים (יסודות) המרכיבים את היקום ובכלל זה את האדם עץ, אש, אדמה, מתכת ומים. כל אחד מאלה מתייחס לאיברים שונים בגוף. האדמה קשורה לקיבה ולטחול, והטחול הוא האחראי על חילוף החומרים בגוף ועל האנרגיה היוצאת מפעולת העיכול לתאים ולכל חלקי הגוף.

אורח החיים המערבי לא תמיד מיטיב עמנו: אנחנו ישנים פחות מדי, לחוצים יותר מדי ואוכלים הרבה יותר מדי. כל אלה מחלישים את הטחול, כמו גם מזון מהיר או כזה המבוסס על פחמימות ריקות וסוכרים. גם העובדה שאנו נמנעים ברוב שעות היום מאכילה ו"בתמורה" אוכלים בלילה ארוחות ענק יוצרת עומס על הטחול.

כאשר הטחול עייף ועמוס, אין הוא מסוגל למלא את תפקידו כראוי והדבר מתבטא בחילוף חומרים נמוך המביא להשמנה, בעיות עיכול, צואה רכה, נפיחות וגזים. החולשה מתבטאת גם בעייפות רבה ובחוסר אנרגיה הגוררים חולשה נפשית, חוסר עשייה, היעדר שמחת חיים ואפילו עצב ודיכאון.

הרפואה הסינית מתמקדת בחיזוק הטחול כפתרון לבעיות בריאותיות שונות ובהן גם בעיית ההשמנה. טיפול נכון בטחול יניע מחדש את חילוף החומרים ובעקבות זאת תוזרם אנרגיה מחודשת לתאים, ההרגשה הכללית תשתפר, החיוניות תגבר, העייפות תצטמצם וההרגשה הכללית תהיה טובה וממוקדת יותר.

הדרכים לטיפול ולחיזוק הטחול

תשאול נכון: הריפוי הסיני הוא ריפוי הוליסטי שמטפל בסימפטומים שונים ולא רק בהשמנה נקודתית. המטפל מתשאל את המטופל לגבי אורח חייו והדברים שמפריעים לו. לעתים עולה במהלך התשאול בעיה שונה המציקה למטופל: לחץ דם, אנמיה, כאבי מפרקים וכאבי גוף שונים, לחץ נפשי וחוסר שביעות רצון, עייפות, וכדומה. טיפול באחד או יותר מהסימפטומים הללו יעניק בונוס נוסף שיתבטא בירידה במשקל.

טיפול בדיקור: הרפואה הסינית מציעה טיפול בדיקור בשיטה המזרזת את חילוף החומרים ומחזקת את הטחול. דיקור מסייע להוריד את הכמיהה למתוקים ולרעב קיצוני. בדרך כלל רעב שקשה להשתלט עליו מעיד על טחול חלש. בנוסף, מסייע דיקור בנקודות מסוימות להגביר את חילוף החומרים וכן מסייע לצמצם את נפח תאי השומן שגורם לצמצום היקפים.

כל אחד והטיפול המתאים לו: המטפל יתאים לכל אדם את הטיפול המתאים לו לדוגמה, אדם ש"מחזיק" כעסים בכבד, ונוטה לאכול כמות רבה של מתוקים כדי להירגע ולהגביר את רמת הסרוטונין בגוף - יטופל באמצעות תפריט לצריכת מזונות מסוימים שיניעו את אנרגיית הכבד בנוסף לחיזוק הטחול. הדבר יביא לרגיעה ולמטבוליזם טוב יותר והבונוס יהיה הרזייה.

המלצות לתזונה נכונה

אוכלים כמות מאוזנת של פחמימות: פחמימות ריקות וסוכרים מעלים את הסוכר בדם בבת אחת וגורמים להפרשה מרובה של אינסולין כדי להכניס את הסוכר לתאים, ולחולשת הטחול. הרפואה הסינית וגם הרפואה המערבית ממליצות על אכילת 5-6 ארוחות קטנות ביום, שבכל אחת מהן מידה מאוזנת של פחמימות וחלבונים. כך נשמור על סוכר מאוזן בדם ונימנע מבולמוסי אכילה.

צורכים גם מזונות מחממים: בקיץ חשוב לאכול מזונות מקררים, אבל לא לחיות על אוכל קר בלבד. גם בשיא החום חשוב שלפחות ארוחה אחת ביום תהיה ארוחה מבושלת שתתבסס על ירקות מבושלים או מוקפצים, קטניות, דגנים ובשר. אפילו אוכל שמאוחסן בקופסה בעבודה מספר שעות עדיין שומר על האנרגיה המחממת שבו ועדיף על אוכל קר.

ירקות מחזקים: דלעת, בטטות, גזרים, וגם אספרגוס וחצילים נחשבים למחזקי טחול. אכלו גם מלפפונים, סלק (שנחשב גם למחזק דם), פטריות, קישואים, תפוחי אדמה ותרד. הפתרון האידיאלי הקפיצו את הירקות על להבה גבוהה במשך 2-3 דקות וכך החום יישמר בתוכם ויעניק אנרגיה מחממת לגוף.

קטניות ודגנים: צרכו אורז, עדשים, גריסי פנינה, שיבולת שועל, סויה, קינואה ותירס.

פירות: איכלו עד שלושה פירות ביום כדי לספק את הצורך של הטחול במתיקות. זכרו: עודף פירות יחליש את הטחול. איכלו: אבטיח, אגס, אננס, אפרסקים, מלון, תפוחים, מנגו וענבים (החמוצים יותר).

בשר: הגוף עובד קשה כדי לפרק בשר הנחשב למחמם ומתעכל לאט. מומלץ על אכילת בשר/ עוף פעמיים בשבוע, וביתר השבוע העדיפו קטניות ודגנים וצרכו בעיקר דגים.

חריף זה טוב: הוסיפו מדי פעם משהו חריף לתפריט שלכם פלפל, בצל, ג'ינג'ר. החריף מייזע ומקרר, מנקה (ג'ינג'ר), משפר את זרימת הדם ומסייע בהנעת האנרגיה (בצל).

תפריט יומי לניקוי וחיזוק הטחול

בוקר: דייסת קוואקר על בסיס מים, חלב אורז או חלב שקדים. אפשר להוסיף קינמון.

ביניים: פרי.

צהרים: אורז עם עדשים, ירקות מוקפצים, דג בתנור.

אחר צהרים: פרי נוסף.

ערב: סלט מירקות שהוצאו כחצי שעה לפני ההכנה מהמקרר, טונה, 2 פרוסות לחם שיפון או חיטה מלאה עם ממרח טופו או גבינת עיזים, אבוקדו או טחינה.

לילה: פרי שלישי.

הכותבת היא מטפלת ברפואה סינית, רשת מרפאות כללית רפואה משלימה

בואו לדבר על זה בפורום רפואה סינית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום