צנח לו עפעף

(0)
לדרג

עם הגיל מתרחשים שינויים במבנה הגבות והעפעפיים, וצניחתם מקנה לפנים מראה עייף ומבוגר. בוטוקס, הזרקת חומרי מילוי או ניתוח הרמה יפתרו את הבעיה

מאת: ד"ר שרית כהן

עם הגיל מתרחשים שינויים מבניים הדרגתיים סביב העיניים, בעפעפיים וביחסי הגומלין בין ארובת העין ומרכז הפנים. השינויים, המתרחשים כתוצאה מכוח הכבידה ובעקבות הידלדלות ורפיון של עור העפעפיים ושל השריר החובק את ארובת העין, מובילים למראה כללי עייף ומבוגר ולשינוי בצורת הפנים.

שיטות להרמת עפעפיים (אילוסטרציה)
שיטות להרמת עפעפיים (אילוסטרציה)

כיצד מתבטאים שינויים אלה?

באזור הגבות: במיקום נמוך יותר של הגבות בהשוואה למיקומן בגיל הצעיר, לעודפי עור ובלט של כריות שומן.

באזור העפעפיים העליונים: בתחושת עייפות וכבדות של העפעפיים, בקושי באיפור ובעיקר במראה עייף ולא מחמיא. יש גם מי שסובלים מעפעפיים שמוטים ברמה קלינית, אז העפעפיים גורמים לירידה בטווח הראייה, מכבידים על העין ומפריעים בתפקוד היומי.

באזור העפעפיים התחתונים: העפעפיים מתארכים כלפי מטה ויוצרים מפגש נמוך יותר של "צומת עפעף תחתון" המפגיש בין הלחי וקצה העפעף. אותה נקודה חיצונית גבוהה בלחיים (באזור עצם הלחי), שהקנתה לפנים בשנים עברו מראה מתוח, מחמיא וחיוני, צונחת ויוצרת רפיון הדרגתי של העפעף. התוצאה - העפעף המוארך תורם למראה "שלדי", רפוי ומבוגר. אם לא די בכך, בצדי העיניים מופיעים קמטי חיוך הקרויים גם "קמטי מניפה", וביחד עם צניחת העפעפיים המראה שמתקבל אינו משובב לב.

מה ניתן לעשות?

לאחר בדיקה ואבחון על ידי הרופא, ניתן להתאים את הטיפול הפרטני. מגוון הטיפולים המוצע הוא רחב, וכולל טיפולים שאינם פולשניים או כרוכים בהתערבות כירורגית. מומלץ כי הטיפולים לסוגיהם ייעשו על ידי רופא מומחה מתחום הכירורגיה הפלסטית ובעל ניסיון בתחום, שכן מדובר באזור רגיש ועדין. כמו כן, כדי להשיג את האפקט והמראה הרצוי, על הרופא לגלות מיומנות והתמצאות באנטומיה ובטכניקת הזרקה נכונה.

טיפולים לא פולשניים

הזרקת בוטוקס / דיספורט

חומרים אלה מרפים את פעילות השרירים האחראים לקמטי ההבעה ובאמצעות הזרקתם לאזור המצח, הגבות והעיניים, ניתן לטשטש את קמטי המניפה בצדי העיניים, "ליישר" את קמטי הזעף בין הגבות ואף להרים את "זנב" הגבות (החלק החיצוני שלהן) לפרק זמן של 4-6 חודשים. אגב, בחו"ל מצוי כיום בתהליכי אישור קרם המבוסס על בוטוקס, שפותח לאזור צדי העיניים ונראה מבטיח. יש האומרים כי לא ירחק היום וניתן יהיה לרכוש בבתי מרקחת לשימוש ביתי משחה או קרם שיחליפו את המזרק ויקנו מראה מורם לצדי העין והעפעף העליון.

הזרקת חומרי מילוי

הזרקה ממוקדת של חומרי מילוי המבוססים על חומצה היאלורונית (חומר המיוצר בגוף ועל כן ידידותי לו) מאפשרת את מילוי שקע הדמעות שבעפעף התחתון. המילוי מסווה את המבנה השלדי של האזור. במקביל, ניתן להרים באמצעות חומרי המילוי את "זנב" הגבה ולמלא שקעים במקומות הנדרשים לכך בפנים אשר איבדו נפח עם השנים. שטף דם מקומי או בצקת קלה עלולים להופיע ויחלפו לאחר מספר ימים.

התערבות כירורגית

הרמת גבות

לצורת הגבות ומיקומן השפעה מכרעת על מראה פנים ומראה עיניים אסתטי בפרט. קווי מתאר אידיאליים של גבה אסתטית מבוססים על מרחק אידיאלי מהאישון לגבה, על צורה ועל עובי מסוים ומגדירים לא רק מראה אלא אפילו את ההבדל הצורני בין המינים - אצל נשים קשת הגבה מצויה גבוה יותר מאשר בקרב גברים וצורתה דמוית כנף שחף במעופו; אצל הגברים צורת הגבה פחות קשתית ויותר אופקית.

עם הגיל מתרחשת הרפיה של הרצועות התומכות המקבעות את הגבה למקומה, ומיקומה יורד בהדרגה. מרחק קצר בין הגבות לקו הריסים משווה מראה מבוגר ותורם לתחושת כבדות ועייפות של העפעפיים. מתי מומלץ להרים את הגבות? הרופא מחשב את גובהה האידיאלי של הגבה מבסיס הנחיר בצורה זוויתית, כלפי מעלה. הרופא בודק האם הגבה היא זו ששינתה את מיקומה ויש להרימה, או שהגבה נותרה במקומה ומעל העפעף יש עודפי עור שהסרתם מספיקה על מנת להחזיר לפנים את המראה הרענן.

ניתוח עפעפיים

ניתוח זה נועד להסיר עודפי עור ושומן מהעפעפיים העליונים והתחתונים, מטעמים רפואיים ומטעמים אסתטיים. הפרמטרים במקרים אלה אינם עניין של גיל בלבד אלא תלויים במהירות הזדקנות האזור, במבנה ונטייה גנטית, בחשיפה לשמש וכדומה. יש מי שכבר בגיל 35 יצטרכו הרמת עפעפיים ויש מי שרק בגיל 50 ומעלה יסבלו מהתופעה.

ניתוח אסתטי: במקרה זה הניתוח בא לבטל את תחושת העייפות והכבדות ואת הקושי להתאפר, להצעיר את הפנים ולהשיב להן את המראה האסתטי. התוצאה מפתח עין פתוח, מראה דמוי שקד לעפעף, שיפור היכולת להתאפר וכמובן - מראה רענן וצעיר. חשוב לזכור כי אין צורך בהרמת פנים מלאה על מנת לשפר את מראה הפנים. במקרים רבים, טיפול באזור העיניים בלבד פותר בעיה של מראה עייף.

ניתוח רפואי: נעשה במקרים של עפעפיים עליונים שמוטים המצמצמים את שדה הראייה וגורמים לחוסר נוחות פיזית. העין היא איזור פונקציונלי הנמצא בתנועה מכנית מתמדת ולכן העור סביבה מועד להידלדל ולהתקמט בקלות, לצנוח ולהכביד על הראייה.

ברפיון העפעף העליון מטפלים באמצעות חיתוך והסרת עודפי העור וברפיון העפעף התחתון מטפלים באמצעות הסרת עודפי השומן והידוק העפעף. במקרים בהם שקע הדמעות או המבנה השלדי של העפעף התחתון קעור יתר על המידה, ניתן למלא את השקעים ולהקנות לעפעף מראה אסתטי ומלא יותר. ניתן לנתח רק עפעפיים עליונים או תחתונים או לשלב בעת הצורך בין שניהם.

הצערה וקיבוע של עפעף תחתון במהלך מתיחת פנים: בטכניקה חדשנית זו, מתייחסים למתאר הפנים הכולל. הרופא המנתח מסיר את סיבי שריר הגבה העודפים היוצרים את קמטי החיוך (המניפה), מותח את הסיבים וממקם אותם במיקום גבוה יותר משהיה, באזור הרקה. כיוון שממילא הפנים מורמות הגישה אל העפעף התחתון פנימית ואינה מותירה צלקת חיצונית. הידוק העפעף כלפי מעלה תורם לצורה דמויית שקד של מפתח העין.

כמו כן, בעת ניתוחים להרמת מרכז הפנים ניתן להרים את "צומת עפעף תחתון-לחי". הרמה זו משווה מראה קמור, מלא וצעיר לעפעף. טכניקה חדשנית זו מתאימה במיוחד למטופלים בעלי רפיון קל של העפעף ונפילה קלה של מרכז הפנים וכן למטופלים הסובלים משקיות בלחי עליונה צידית.

ד"ר שרית כהן היא מומחית לכירורגיה פלסטית ברשת מרפאות "כללית אסתטיקה"

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ניתוחי עפעפיים
פורום כירורגיה פלסטית אסתטית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום