ראייה: מ' זה משקפיים

(0)
לדרג

הילד מסרב לקרוא ספר? מתקשה להתרכז בכיתה? רגע לפני שאתם מאשימים אותו בעצלות או חושדים בהפרעת קשב וריכוז, חשוב לקחת אותו לבדיקה אצל רופא עיניים

מאת: מערכת zap doctors

שנת הלימודים בפתח, ואיתה המריבות הקבועות בין הורים לילדים: מה עם שיעורי הבית, אולי תראה קצת פחות טלוויזיה ולמה אתה אף פעם לא יכול לקרוא ספר במקום לשחק במחשב? אבל לא תמיד הסירוב לקרוא נובע מהרגלים קלוקלים או חוסר עניין לעתים מדובר בבעיה של ממש במערכת הראייה.

"אם הילד לא מוכן לקרוא, או אם הילד חסר סבלנות בבית הספר או מתלונן על כאבי ראש ועייפות, מומלץ לבדוק את הראייה שלו", אומר פרופ' יאיר מורד, מנהל השירות לרפואת עיניים לילדים ופזילה בבית החולים "אסף הרופא". "בבית הספר צריך הילד לקלוט וללמוד מידע חדש ורב, ומערכת הראייה מהווה את השער דרכו הוא רוכש ידע והשכלה. חשוב להיות ערניים ולוודא שהקשיים שלו לא נובעים מבעיה במערכת זו".

סימנים לבעיות ראייה

אם הילד מתחמק מקריאה וכתיבה

אם הילד לא מסוגל להתמיד בקריאה וכתיבה יותר ממספר דקות

כאשר הילד מתקרב מאוד לטלוויזיה

אם הילד מטה עין אחת לכיוון הדף בזמן כתיבה

כשהילד מתלונן על כאבי ראש, טשטוש ראייה, ראייה כפולה או סובל מדמעת

בעיות הראייה הנפוצות

מיקוד ראייה

מיומנויות קריאה וכתיבה דורשות מיקוד של העיניים על הדף למשך זמן ממושך. העתקה מן הלוח דורשת גם היא ריכוז המבט לרחוק ואחר כך על הדף - הלוך ושוב. הפרעה במיקוד הראייה (כאשר העיניים "בורחות" החוצה או פנימה) עלולה להפריע לילד מאוד, שכן היא גורמת לכאבי ראש, כפל ראייה וטשטוש ראייה. הילד "נלחם" בעיניים הבורחות ממיקוד בזמן קריאה וכתיבה. בזמן קריאה הוא מאבד את השורה, וצריך למצוא אותה ולא פעם לחזור עליה שוב ושוב. לעתים הוא מדווח על ראייה כפולה, או שהעיניים מאדימות ומופיעה דמעת.

לא פעם, הפרעת המיקוד מקשה על הילד לרכז מבט לרחוק (על הלוח) ואז לקרוב (על הדף) הלוך ושוב, והדבר יתבטא בהעתקה איטית מהלוח עם שגיאות. כל אלה מובילים לכך שהילד מאבד סבלנות, מקבל "קוצים" ומפריע בכיתה, ובבית, הוא מתחמק מהכנת השעורים. לבסוף, יקבל תווית של "עצלן" או "בעל הפרעת קשב וריכוז", כשהבעיה האמיתית היא מיקוד ראייה, בעיה שניתנת לטיפול באמצעות אורטופטיקה ותרגילי מיקוד ראייה.

קוצר ראייה

קוצר ראייה הוא מצב שבו יש קושי בראייה מרחוק והילד פשוט לא רואה מה כתוב על הלוח. לא תמיד הוא ידווח על כך. לעתים הילד מסתגר ופשוט מאבד עניין. רק לאחר בדיקה תתברר הבעיה האמיתית - שהוא לא רואה מה מתרחש מטרים ספורים ממנו.

רוחק ראייה

רוחק ראייה היא הבעיה ההפוכה: הילד רואה יחסית טוב מרחוק, אבל קשה לו מאוד למקד את הראייה לקרוב. לעתים הוא מצליח, לאחר אימוץ שרירי העין ובמחיר של כאבי ראש, טשטוש חולף, כפל ראייה ועוד. גם במקרה זה, הילד פשוט יעדיף להימנע מקריאה וכתיבה. בדרך כלל הוא לא יתלונן, משום שלא מוכר לו מצב אחר: רוחק ראייה בדרך כלל קיים מינקות.

עין עצלה

לעתים קיימת בעיה בראייה בעין אחת בלבד, אך מאחר שהעין השנייה "מפצה" על כך, הדבר לא מורגש. כך מתפתחת עין עצלה. במקרה כזה, האבחון והטיפול בגילאי 6-7 הוא חיוני, שכן בגיל מאוחר יותר יהיה קשה ולעתים אף בלתי אפשרי לתקן את הראייה.

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עיניים לילדים ופזילה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום