ילדים, כבר לא מספיק לשבת ישר

(0)
לדרג

לישיבה בזמן הכנת שיעורי הבית, כמו גם לישיבה בכיתה, יש חשיבות רבה מבחינת בריאות ילדכם. דפוסי ישיבה לקויים עלולים להשפיע על ההתפתחות הפיזית של הילד. מה עושים?

מאת: מערכת zap doctors

"רוב הילדים מבלים כיום את עיקר זמנם בישיבה, מול מסכי המחשב והטלוויזיה או בישיבה בכיתה", כך אומרת יעל קרבס-כהן, מנהלת המכון לפיזיותרפיה במרכז הרפואי הלל יפה. "לישיבה הממושכת יש תופעות לוואי כגון השמנת יתר ובעיות בראייה. כאשר מנח הישיבה לקוי, ההשלכות חמורות עוד יותר. אצל ילדים הנמצאים בשלב שבו גופם גדל ומתפתח יש לכך משמעות גדולה עוד יותר".

כיצד ניתן להכין את ילדכם לתקופה שבה שיעורי בית הם חלק בלתי נפרד מחייו, וכך גם הישיבה במשך שעות רבות בכיתה? לפניכם כמה עצות וכללים.

יושבים בריא בכיתה

ברוב בתי הספר הכיסאות והשולחנות הם בגודל אחיד, דבר בעייתי בפני עצמו, בשל גודלם הלא אחיד של הילדים. ובכל זאת, יש לשים לב לנקודות הבאות:

גובה הכיסא - כפות הרגליים של הילד יגיעו עד הרצפה (או יונחו על הדום קטן) כאשר הוא יושב עד הסוף אחורה בכיסא, גבו הזקוף נוגע במשענת. הברכיים יהיו כפופות ב-90 מעלות, וגובהן יהיה בגובה הירכיים.

זווית הישיבה - בין הגב לירכיים תהיה בסביבות 100 מעלות.

עומק המושב - קצר מעט מאורך הירך, כך ייווצר מצב שבו כאשר הילד יושב "עד הסוף" בכיסא, החלק הפנימי של הברכיים לא יגע בקצה הכיסא.

גובה השולחן - יהיה כזה שיאפשר ישיבה מולו עם אמות תמוכות עליו, מרפקים בזווית של 90-100 מעלות, מפרקי שורש כף יד רפויים וכתפיים רפויות ונינוחות.

משענת הגב - תמוקם כך שתתן תמיכה קלה בשקע הטבעי בגב התחתון.

יש משמעות לתנועה של הילדים ולהחלפת תנוחות הישיבה על הכיסא מדי פעם, שכן כך מתאפשר לקבוצות שרירים שונות לעבוד בכל פעם בתמיכת הגוף בלי להגיע למצב של עייפות שריר.

חשיבות רבה ביותר יש להחלפת מקום הישיבה של הילדים, כך שלא ייווצר מצב שבו ישבו באותה זווית ללוח ולמורה לזמן ארוך. הדבר משמעותי ביותר לבריאות עמוד השדרה ולמניעת פגיעה במערכות הראייה והשמיעה.

איך למקם את המחשב?

כללי הישיבה אלה מומלצים גם בבית בזמן הכנת השיעורים, ומיותר לציין כי הכנת שיעורים על הרצפה ו/או המיטה אינה מומלצת בגלל עומסים על עמוד השדרה ועל המפרקים.

כאשר אנחנו מדברים על ישיבה מול מחשב, יש לשים לב שהקצה העליון של המסך יהיה בגובה העיניים ועד 7 ס"מ מעל, ובשום אופן אין להרים את העיניים והראש על מנת להסתכל במחשב. כמו כן יש למקם את מסך המחשב כך שלא תהיה עליו השתקפות ושלא יגרום לסינוור או לבוהק בעיני המתבונן.

"עלינו לזכור", מסכמת קרבס-כהן, "כי באחריותנו לאפשר לילדים לרכוש את השימוש ביכולות האינטלקטואליות שלהם מבלי לסכן את בריאותם".

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום