ערמונית מוגדלת: לכו להיבדק

(0)
לדרג

אם אתם גברים מעל גיל 50, וסובלים מבעיות בהטלת השתן, ובתפקוד המיני, מוטב שתבדקו את בלוטת הערמונית שלכם אצל אורולוג מומחה

מאת: מערכת zap doctors

תופעה פיזיולוגית שכיחה ומוכרת בקרב בני 50 ומעלה היא הגדלה שפירה של בלוטת הערמונית, ככל הנראה עקב שינויים הורמונאליים בגוף הגבר בגילאים אלה. תופעה זו פוגעת באיכות חייו של המטופל. במקביל יכולה להתפתח מחלה כמו סרטן הערמונית, מחלה היכולה במקרים מסוימים לסכן את חייו של המטופל.

גידול שפיר או סרטני

"ישנם שני מצבים הקשורים לבלוטת הערמונית, ושניהם מופיעים בדרך כלל החל מגיל 50 ומעלה", מסביר ד"ר יוסף אריאלי, מומחה בכירורגיה אורולוגית. "המצב הראשון הוא הגדלה שפירה (לא סרטנית) של הערמונית. זוהי אינה מחלה אלא התפתחות טבעית של ערמונית שהיא אחד מסמני הגיל. המצב השני היא הופעת גידול סרטני. שני המצבים מחייבים בדיקה וקבלת טיפול הולם בהתאם לאבחון".

ערמונית מוגדלת
ערמונית מוגדלת

תסמינים חשודים

"מרבית המטופלים מגיעים לבדיקת אורולוג לאחר שישנה כבר הגדלה של הערמונית ופגיעה כזו או אחרת באיכות חיים", מסביר ד"ר אריאלי. "הגדלה של בלוטת ערמונית גורמת ללחץ על צינור השתן העובר בתוכה וכתוצאה מכך עלולות להיווצר בעיות שונות הקשורות בהטלת השתן. בין התופעות ניתן לציין קשיים בהטלת שתן, זרם שתן חלש, טפטוף לאחר סיום מתן השתן, צורך להטיל כמויות קטנות של שתן לעיתים תכופות לאורך היממה, צורך להטיל שתן במשך הלילה, הרגשה שלמרות שבוצעה הטלת השתן יש רצון להטיל שוב בטווח זמן קצר. קיימת סברה שהגדלת הערמונית גורמת גם לבעיות בזקפה ובתפקוד המיני. תופעות אלה ונוספות גורמות כמובן לירידה משמעותית באיכות חייו ובתפקודו של הפציינט. קיימת פגיעה בהתנהלות היומיומית התקינה שלו וכל לוח הזמנים שלו למעשה מוכתב על ידי התסמינים הללו, שמחייבים אותו להיות כל הזמן בקרבת שירותים".

מאבחנים את הבלוטה

"יש כמה דרכים לאבחון בלוטת ערמונית מוגדלת", מבהיר ד"ר אריאלי. "ראשית מבצע הרופא האורולוג דיאגנוזה ראשונית המבוססת על התסמינים אותם מתאר המטופל. אם עולה חשד להופעתה של ערמונית מוגדלת מבוצעת בדיקה גופנית רקטאלית על מנת לבדוק את גודלה ומוצקותה של הבלוטה. לרוב יש צורך גם בבדיקת אולטרא סאונד של דרכי השתן. אם אכן קיים חשד לסרטן הערמונית, תילקח מהבלוטה דגימות ע"י ביופסיה של הערמונית, שתוכל לקבוע האם הגידול ממאיר או שפיר. סיבה נוספת להפנות מטופל לביופסיה היא כאשר הרופא האורולוג ממשש גוש קשה בערמונית, אם קיים חשד לסרטן הערמונית תיערך גם בדיקת דם ל-PSA, שמטרתה לבדוק את הימצאותו של חלבון מסוים בדם, חלבון זה נוצר למעשה על ידי בלוטת הערמונית ורמה גבוהה שלו בדם יכולה להעיד על סרטן הערמונית. בדיקה זו אינה מוחלטת ולכן יש להיעזר בה רק ככלי אבחוני נוסף".

טיפול תרופתי או ניתוח

"אם הבלוטה שפירה יש מספר אמצעי טיפול שיכולים לסייע למטופל להשיב לעצמו את איכות חייו. האמצעי הראשון הוא טיפול תרופתי בצורת חוסמי אלפא שתפקידם להרחיב את צינור השתן ובכך לשפר את זרימת השתן והתרוקנות שלפוחית השתן. מטרת הטיפול אינה להקטין את גודל הערמונית, אלא לטפל באופן ממוקד בתסמיני התופעה. בנוסף ניתן לטפל באמצעות תרופות לטיפול הורמונאלי שמונעות את הפיכת הטסטוסטרון לדה-הידרוטסטוסטרון הגורם לגדילת הבלוטה. אולם לטיפול זה יש כמובן תופעות לוואי רבות וביניהן ירידה בחשק ובתפקוד המיני. כיום נעשה שימוש רב גם בתכשיר פרמיקסון כשהחומר הפעיל בו מקורו בשיטת מיצוי ייחודית של פרי עץ הדקל הננסי . (Serenoa Repens) מחקרים שנעשו לאחרונה בתחום מצביעים על כך ששימוש בפרמיקסון מקטין את גודלה של הערמונית, מטפל בדלקת בערמונית ואולי אף מונע התפתחות סרטן הערמונית ובכך משפר את איכות חיי המטופל כמעט ללא תופעות לוואי".

"אני ממליץ למטופלים להגיע לייעוץ עם אורולוג מומחה", מסכם ד"ר אריאלי. "אבחון מוקדם יכול להציל חיים ולשפר את איכותם, ואין כל צורך לסבול גם כשמגיעים לגיל חמישים".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום ערמונית (פרוסטטה) מוגדלת
פורום מחלות הערמונית

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום