תראו את העניין כסגור

(0)
לדרג

התקן חדשני שפותח בארץ מאפשר סגירה הדרגתית של פצעים גדולים. הפטנט הייחודי מאפשר גם מתן עזרה מיידית בשטח במקרה של אסון רב נפגעים

מאת: מערכת zap doctors

לא פעם נתקלים מנתחים פלסטיים בנפגעים עם פצעים גדולים במיוחד, שבשל חסר משמעותי ברקמה קשה מאוד לתפור או לסגור אותם. לרוב מדובר בפציעות מורכבות שנגרמות בעקבות פיגועים או תאונות דרכים קשות, וההחלמה מהן קשה ונמשכת לעתים חודשים ארוכים. אביזר ייחודי, שפותח לאחרונה, מאפשר סגירה של פצעים כאלה באופן הדרגתי ומבוקר, ויכול לעתים אף לחסוך את הצורך בניתוח.

את ההתקן החדשני, שנקרא TopClosure® 3S System, פיתח ד"ר מוריס טופז, מנהל היחידה לכירורגיה פלסטית מהמרכז הרפואי הלל יפה בחדרה. לדבריו, ההתקן יכול לתת מענה למגוון רחב של מצבים, החל ברפואת חירום, דרך אורתופדיה, כירורגיה של כף יד, פלסטיקה וענפים של הכירורגיה הכללית.

"ההתקן עושה שימוש בתכונות הוויסקו-אלסטיות של העור, על מנת לגרום לו להימתח ולהתארך, בד בבד עם מזעור נטייתו להסתלסל", מסביר ד"ר טופז. "תהליך זה, הידוע בשם 'זחילה מכנית', אינו פוגם בחיוניותו של העור בטווח המיידי או הארוך. עוצמת המתח המופעלת על העור באמצעות המכשיר נשלטת על ידי המנתח. כאשר העור נמתח והמתח פוחת, ניתן להפעיל מתח נוסף באופן מחזורי, עד שקצות העור קרובים מספיק כדי לאפשר את תפירתם והצמדתם יחדיו".

סגירת פצעים באמצעות TopClosure® 3S System (צילום: ד"ר מוריס טופז)
סגירת פצעים באמצעות TopClosure® 3S System (צילום: ד"ר מוריס טופז)

לחלק את המתח

הנחת המכשיר, תפעולו או הסרתו באופן לא פולשני אינה כרוכה כלל בכאב. "הדבר נעשה באמצעות שני משטחי הצמדה המונחים משני צדי הפצע, רחוק משוליו, והם מאפשרים את קירוב השוליים על ידי הפעלת מתח מבוקר באופן אחיד באמצעות קירוב רצועה מגשרת", מסביר ד"ר טופז. "למעשה, העיקרון מאחורי ה-TopClosure® הינו חלוקת המתח הנדרש להצמדת שולי הפצע על שטח גדול עשרות אלפי מונים מהמתח המופעל על העור בסגירת פצע על ידי תפרים או סיכות. כך גם מסייע ההתקן במתיחה של העור לפני ניתוחים להסרת צלקות או גידולי עור. השימוש בו חשוב במיוחד בקרב ילדים, שכן אין צורך בהרדמה והטיפול אינו כרוך בכאב".

השימוש בהתקן באופן פולשני מתבצע אחרת. "לעתים יש צורך בקיבוע של ה TopClosure® לעור על ידיי סיכות או תפרים, כאשר שולי הפצע צפויים להיסגר תחת מתח גבוה במיוחד, אשר עשוי למנוע סגירה ראשונית של הפצע", אומר ד"ר טופז. "במקרה כזה, כאשר שולי הפצע פגועים, לרוב בעקבות חבלות קשות לעור, וכאשר השימוש צפוי להיות ממושך, או אז מהווה ההתקן חלופה לתפרי מתח, כתחליף להשתלת עור או שימוש במתלי עור".

תחליף לתפרים ומזור לצלקות

בנוסף לכל האמור לעיל חשוב להבין כי יעילותו של ה- TopClosure® היא למעשה בחלופה שהוא מהווה לשימוש בתפרים. "כך שכל החסרונות של התפרים הם למעשה היתרונות של המכשיר", אומר ד"ר טופז. "מדובר בהקלה וזירוז בריפוי של פצעים, שיפור מראה הצלקת וכדומה. ניתן להשתמש בהתקן במשולב עם שיטות נוספות על מנת לזרז ריפוי של פצעים אקוטיים או כרוניים, תוך ניקוז הפרשות וזיהום ממוקד מהפצע. מגוון השימושים רחב: בין אם מדובר בפצעים קשים לאחר טראומה, פצעים מזוהמים לאחר ניתוח, נשיכות בעלי חיים, טיפול בשטפי דם כלואים לאחר השתלות קוצבים ותיקון צלקות בילדים".

אבל אחד הייעודים הכי חשובים של ההתקן הוא שימוש במצבי חירום ופציעות המוניות. ד"ר טופז: " בשל הפשטות בשימוש והפעלת המכשיר, במצבים כמו רעידות אדמה, פיגועים או פציעות מלחמה, כאשר לא ניתן יהיה לטפל טיפול מיידי בנפגעים, ניתן יהיה לתת טיפול ראשוני בפצע על ידי רופאים שאינם מנתחים, אחיות ופראמדיקים, עד לקבלת הטיפול השלם בשלב מאוחר יותר בחדר הניתוח".

ייעוד מעניין אחד של ההתקן הוא שימוש ברפואה וטרינרית. "הטכנולוגיה שהבאנו פשוטה וקלה לשימוש וזמינה באופן מיידי גם לשימוש בחיות שונות ובסיטואציות רבות", אומר ד"ר טופז. "אין ספק כי נדרש אלתור של הרופא המטפל, כפי שהציג ד"ר יגאל הורוביץ, מנהל בית החולים הווטרינרי בספארי ברמת גן, שהשתמש בהתקן לקיבוע שבר בשריון של צב שנפגע בתאונה ובכנף של עיט שנפצע. אולם זוהי הרגשה נהדרת שניתן להשתמש בטכנולוגיה מתקדמת וחדשנית ולהועיל כבר בשלב כה מוקדם בטיפול בבעלי חיים.

"כמו בהחדרה של כל טכנולוגיה חדשה, לאחר תקופה קצרה של למידה, נדרשת גם מידה מסוימת של יצירתיות ואלתור לצורך הרחבת השימוש בטכנולוגיה לתחומים וייעודים נוספים ברפואה".

בואו לדבר על זה בפורום כירורגיה פלסטית, כוויות, רפואה אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום