מחלת הכבד של מושתלי מח העצם

(0)
לדרג

הכימותרפיה שמקדימה את השתלת הכבד עלולה לגרום לקרישי דם הנוצרים בעקבות הטיפול וחוסמים כלי דם בכבד. מעקב צמוד לאחר ההשתלה הוא קריטי ומציל חיים

מאת: מערכת zap doctors

השתלת מח עצם מסמלת אצל חולים רבים את סופו של מאבק קשה וממושך במחלה אחת, אולם חלקם מוצאים את עצמם לאחר זמן קצר מתמודדים עם מחלה אחרת: VOD Venno-occulsive disease.

"מדובר במחלת כבד שנגרמת כתוצאה מהטיפול הכימותרפי שניתן לפני השתלת מח העצם שבעקבותיו נוצרים קרישים שחוסמים כלי דם קטנים בכבד", מסביר ד"ר גל גולדשטיין, מומחה להמטו-אונקולוגיה והשתלות מח עצם בילדים בבית החולים לילדים אדמונד ולילי ספרא שבתל השומר, " המחלה אמנם לא ייחודית רק למושתלי מח עצם, ועלולה להופיע גם לאחר טיפול כימי-אונקולוגי, אולם עיקר הלוקים בה הם מושתלי מח עצם, לרוב אלו שיקבלו סוג מסוים של כימותרפיה, ובעיקר ילדים בגיל צעיר יחסית".

VOD
VOD

סימנים מדאיגים

ל-VOD ישנם שלושה סימנים מובהקים קלאסיים: צבירת משקל, הגדלה כואבת של הכבד והתפתחות צהבת, הבאה לידי ביטוי בעלייה ברמת הבילירובין בדם. "פרט לכך", אומר ד"ר גולדשטיין, "המחלה מתאפיינת בהצטברות נוזלים בין קרומי הריאות, סביב הלב ובחלל הבטן, וכן בסימנים אופייניים בבדיקת אולטרא סאונד של הכבד. בשלבים מתקדמים של VOD עשויה להתלוות למחלת הכבד גם אי ספיקה כלייתית".

הבשורה הטובה היא כי מרבית החולים יחלימו ללא טיפול ייעודי. "ניטור קפדני של מאזן הנוזלים ומתן השתן יכול להביא להחלמה מהמחלה", מסביר ד"ר גולדשטיין, "אולם 20%-10% מהחולים ילקו בצורה הקשה יותר שתצריך טיפול תרופתי ייעודי. בקבוצה זו שיעור התמותה גבוה ומגיע ל-85%".

ניטור וטיפול

לכאורה המניעה הטובה ביותר היא הימנעות משימוש בתרופות הכימיות המסוכנות, בעיקר בקרב אוכלוסיות רגישות, אך לרוב זה בלתי אפשרי. ד"ר גולדשטיין: "לרוב התרופות הכימיות הן היעילות ביותר להשתלות מח עצם ולכן אין אפשרות לוותר עליהן, כך שהמניעה היעילה והאפשרית, בשלב ההשתלה עצמו, היא ניטור קפדני של החולים מבחינת מאזן הנוזלים ורמת הבילירובין ועריכת בדיקות גופניות דקדקניות".

בשנים האחרונות הפכה התרופה דפיברוטייד (Defibrotide) לטיפול הבחירה בחולים הקשים. "מדובר בתרופה הניתנת בעירוי תוך ורידי כל 6 שעות", מסביר ד"ר גולדשטיין, "הטיפול מבוסס למעשה על עיכוב מערכת הקרישה בדם, וזירוז פירוק קרישים שנוצרו כתוצאה מפגיעה בתאי האנדותל בסינוסים ובכלי הדם הקטנים שבכבד, בעקבות הטיפול האינטנסיבי בכימותרפיה.

"קיימת חשיבות מכרעת לזמן התחלת הטיפול - ככל שהטיפול החל בסמיכות גדולה יותר לאבחון הVOD- , כך עולה יעילותו, דהיינו, התמותה פוחתת. ייתכן שיש מקום לשימוש בדפיברוטייד כמניעה של VOD ולא רק כטיפול, אולם נראה כי עדיין אין שימוש נרחב בתרופה לצורך זה".

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום מחלות כבד - אבחון וטיפול

פורום מחלות כבד

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום