סוכרת: כדאי לתפוס אותה בזמן

(0)
לדרג

כיום ברורה חשיבות הטיפול המוקדם עם אבחון הסוכרת, ואפילו במצבים של טרום סוכרת. הצעדים הנדרשים: התייחסות אל המחלה, שינוי אורח החיים ואיזון רמות הסוכר

מאת: מערכת zap doctors

מחלת הסוכרת מסוג 2 היא אחת המחלות השכיחות ביותר, למעשה היא מוגדרת כמגיפה כלל עולמית. שתי תופעות המאפיינות את המחלה הן רמות גבוהות של סוכר בדם (היפרגליקמיה), מחד, והפחתה ברמת האינסולין (ההורמון שאמון על הכנסת הסוכר מהדם לתאים), מאידך.

כבר עם אבחון הסוכרת כ-50% מתאי הביתא בלבלב (התאים המייצרים את האינסולין) אינם מתפקדים, לכן מטרת הטיפול היא לנרמל את רמות הסוכר בדם מוקדם ככל שאפשר, ולשמר את רמת תאי הביתא שנותרו ואת תפקודם. מקובל לדבר על מדד לאיזון גליקמי בשם המוגלובין A1C ("ההמוגלובין המסוכר") ולשאוף להביאו ל-A1C<7% לפחות.

היום ידוע כי אם מאזנים את רמות הסוכר בצורה אינטנסיבית כבר בשלבים המוקדמים של המחלה, משפיעים על "הזיכרון המטבולי" של הגוף. המשמעות היא שהגוף "זוכר" את רמות הסוכר בתחילת המחלה ושטיפול אגרסיבי ומוקדם, כרוך בהפחתה בסיבוכים המיקרו והמקרו וסקולאריים בהמשך המחלה. סיבוכים אלו, הנלווים למחלת הסוכרת, כוללים פגיעה בכלי דם ובאברי מטרה רבים בגוף שמובילים למחלות לב, אירועים מוחיים, פגיעה בראייה, בתפקוד המיני, בכליות ובמערכת העצבית.

אין ספק כי טיפול נכון במחלה מוביל לאיכות חיים ואריכות ימים, זאת בזכות גילוי האינסולין והשיפור המשמעותי בטיפול התרופתי ובגישה למחלה. יותר מכך, הטיפול המוקדם חשוב אפילו במצבים אשר אינם מוגדרים עדיין כסוכרת, הן באנשים שאינם מודעים למחלתם ("סוכרת סמויה") והן באנשים עם טרום סוכרת. זאת משום שהנזק לכלי הדם מתחיל הרבה פעמיים עוד לפני האבחנה של מחלת הסוכרת, והן משום שלחולה עם טרום סוכרתי קיים סיכון משמעותי לפתח את המחלה.

טרום סוכרת
טרום סוכרת

טיפול בשלב טרום סוכרתי

לאחרונה התפרסם המחקר הגדול והממושך ביותר בנושא שימוש באינסולין מסוג גלארגין ("לנטוס") בשלבים הראשוניים של מחלת הסוכרת. תוצאות המחקר שנקרא ORIGIN, מחזקות את חשיבות הטיפול המוקדם במחלה. המחקר נערך במשך מעל ל-6 שנים בהשתתפות כ-12,500 מטופלים ב-40 מדינות בעולם, כולל בישראל. המשתתפים במחקר היו בעיקר כאלו שאובחנו כחולים במחלת הסוכרת, בנוסף השתתפו כ-1,500 אנשים שאובחנו כטרום סוכרתיים, בעלי IGT IMPAIRED GLUCOSE TOLERANCE אוIFG IMPAIRED FASTING GLUCOSE.

לדברי ד"ר טלי צוקרמן יפה, מהמכון האנדוקריני (מרכז הרפואי שיבא), מדובר במחקר שבוצע על ידי גוף אקדמי עצמאי תוך שמירה על סטנדרטים מחקרים ומתודולגים גבוהים ביותר ללא מעורבות של החברה המסחרית בשלבי המחקר השונים. מטרת המחקר הייתה לבחון את השפעת הטיפול האינטנסיבי על התמותה והתחלואה הקרדיאלית. מבחינת הסיבוכים המיקרו והמקרו-ווסקולאריים, התקבלו תוצאות ניטרליות, וכדי להוכיח באופן מובהק הטבה של הטיפול האינטנסיבי המחקר נמשך ותוצאותיו הסופיות יפורסמו בעוד כשנתיים.

כבר בשנה הראשונה למחקר 90% מהנחקרים הצליחו לשפר את האיזון הגליקמי שלהם בצורה משמעותית ולהגיע לערכי מטרה של איזון הקרוב לנורמוגליקמיה (המוגלובין A1C קרוב ל-6%). 84% מהנחקרים שמרו על איזון קפדני זה לאורך יותר מ-6 שנים. לדברי ד"ר צוקרמן, "לאורך שנות המעקב הוכח כי מבחינה קלינית לנטוס הוא אינסולין מאוד בטוח לשימוש. שיעור אירועי ההיפוגליקמיה (נפילת סוכר שעלולה להביא לחולשה ואף לעילפון) היו נמוכים מאוד, ולא הייתה עלייה בשיעורי הממאירות או התחלואה הקרדיו-ווסקולרית. כמו כן העלייה במשקל הייתה מינימלית".

תוצאה מרשימה ומהפכנית שעולה מן המחקר היא כי הטיפול בתרופה אצל חולים במצב של טרום סוכרת, הפחית ב-28% את הסיכויים להתקדמות במחלת הסוכרת, בהשוואה למטופלים בטיפול התרופתי המקובל כיום. ד"ר צוקרמן יפה מסבירה כי "זהו ממצא חשוב. ידוע שסוכרת היא מחלה פרוגרסיבית. גם תחת טיפול מיטבי, לאורך שנים יש צורך להגביר את הטיפול. מחקרים קודמים מלמדים כי ככל הנראה יש ירידה של הרזרבות של הלבלב עם הזמן. מחקר ה-ORIGIN הראה כי יש ירידה בשכיחות של סוכרת בקרב אנשים עם פרה סוכרת. ממצא זה בתוספת לצריכת מינונים יחסית קבועים לאורך המחקר מרמזים כי ייתכן ולאינסולין שנבדק במחקר מגן על הרזרבות הלבלביות ויש מקום לתת אותו כבר בשלבים הראשונים של המחלה".

לדברי ד"ר צוקרמן, באמצעות התייחסות אינטליגנטית לגורמי הסיכון הנגזרים מהמצב טרום סוכרתי ניתן להקטין משמעותית את הסיכוי להתפתחות סוכרת עתידית ולהקטין את הסיכון לפתח תחלואה הנלווית למצב הזה. "אין ספק ששינוי אורחות החיים, ביצוע של פעילות גופנית והקפדה על דיאטה, הוא הצעד החשוב והראשון. בהמשך ניתן לשקול טיפול תרופתי". חשוב להבהיר שכיום אין התוויה להתחלת טיפול באינסולין במצב הטרום סוכרתי.

לסיכום, מחלת הסוכרת היא אכן בבחינת גלולה מרה בשל ההשלכות הבריאותיות והסיבוכים הקרדיווסקולאריים. יחד עם זאת כאשר מקפידים על התחלת הטיפול בה ואיזון רמות הסוכר בזמן בעזרת שינוי באורח החיים וטיפול תרופתי, ובפרט טיפול באינסולין, ניתן להמתיק את הגלולה- לשפר את הבריאות ולשמר איכות החיים לטווח הרחוק.

בואו לדבר על זה בפורום אינסולין - דרכי טיפול.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום