סכנה: מספרה לפניך

(0)
לדרג

מספרות רבות משמשות בחומר המסרטן פורמלדהיד (פורמלין). על גבי תכשירים רבים נכתב שאינם כוללים את החומר, אף שהם כן כוללים אותו. איך תתגוננו?

מאת: אינג' ודים לוזנסקי וד"ר דריו ורטניק

אם חשבתם שהמספרות ומכוני היופי הם מקום בטוח שאליו מגיעים כדי להירגע ולזכות לכמה שעות של פינוק, כדאי שתחשבו שוב. במהלך חקירות שביצעה רשות הבטיחות והבריאות התעסוקתית של ארה"ב (OSHA) התגלה שרמת הפורמלדהיד המצוי באוויר במספרות ובמכוני יופי העוסקים בהחלקת שיער הייתה מעל המותר. הפורמלדהיד, שידוע בציבור בשם פורמלין, הוא כימיקל המשמש בתעשיות רבות בתהליך הייצור של לוחות עץ, דבק, בדים, אריזות נייר, וחומרי בידוד. בנוסף הוא משמש גם כחומר מחטא נגד חיידקים ופטריות וכחומר משמר בתחום הרפואי ובבתי-לוויות. כמו כן הפורמלדהיד משמש גם במוצרים להחלקת שיער כחומר אשר יוצר את "תופעת הפלא" וגורם למראה החלק והמבריק של השיער. היתרון של שימוש בתכשירים המכילים את החומר הוא בכך שהוא מצליח להתמודד בצורה מרשימה עם כל סוגי השיער בין אם הוא יבש, נפוח, מתולתל או צרוב והרוס.

בבדיקה שנערכה התברר כי על מרבית התכשירים היה קיים הסימון "נטול פורמלדהיד", ולמרות זאת הם הכילו את החומר שנכנס לרשימת החומרים המסרטנים לפני כשנה על ידי הרשות האמריקאית לרפואה סביבתית.

על תווית התכשירים היה מצוין במפורש "נטול פורמלדהיד" משום שפורמלדהיד מומס במים ובמרכיבים אחרים, ולכן יצרנים, יבואנים ומפיצים רשאים לרשום שמות אחרים על המוצרים ו"להתחייב" בפני הלקוח כי הם ללא החומר המסרטן. ואולם למעשה פורמלדהיד יכול להשתחרר ממוצרים להחלקת שיער ועובדים ומטופלים יכולים לנשום אותו או לספוג אותו דרך העור. ביקור במספרה עלול להיות חוויה לא נעימה במקרה הטוב וסכנת חיים במקרה הרע. החומר פורמלדהיד ידוע כחומר מסרטן שיכול לפגוע במערכת העצבים, הנשימה והריאות, ולגרום למחלות כרוניות. בעולם דווח בעבר כי חשיפה לפורמלדהיד גרמה לסרטן הדם ומערכת הלימפה. כמו כן, בברזיל כבר התקבלו בעבר מספר דיווחים על פגיעות פיזיות של נשים שהשתמשו בתכשירים שהכילו את החומר ואף דווח על מקרה מוות אחד.
עשרות מחקרים עסקו בהשפעתו הבריאותית של הפורמלדהיד. בין ההשפעות של החומר ניתן למצוא גירוי בעיניים, במערכת הנשימה העליונה, באף ובגרון. בנוסף, הפרעות שינה, דמעות והפחתה בתפקודי הנשימה. בחלק מהמקרים דווח על פגיעה בחוש הריח ואף ישנן עדויות על משקל נמוך של תינוקות שנולדו לעובדות שנחשפו לרמות גבוהות של החומר. ואם כל זה לא מספיק, אז החומר נמצא בקטגוריה של מסרטן ודאי לבני אדם.

מספרה
מספרה

מה ניתן לעשות כדי להתגונן?

על פי תקנות ארגון הפיקוח על העבודה בישראל, ערך החשיפה המותר לפורמלדהיד עומד על 0.3 חלקיקים למיליון. ערך זה נקבע על מנת להקטין באופן משמעותי את פוטנציאל הגירוי לעיניים ולקנה הנשימה. לצורך העניין, כמות הפורמלדהיד שנמצא בתכשירים השונים הגיע עד ל- 3.4%- פי 17 יותר מהמותר. היות שמדובר בחומר מסרטן, יש לשאוף להוריד את רמות החומר באוויר ככל שניתן. כמו כן, על כל תכשיר יש חובה לציין את כמות הפורמלדהיד שבו וחשוב שהצרכן יישאר ערני ומודע.

על הלקוחות ועל הספרים לקרוא את תוויות המוצרים להחלקת שיער ואת עלוני הבטיחות (MSDS) ולבחון האם מצוין על האריזה כי המוצר מכיל פורמלדהיד או צורות שונות של החומר כגון Methylene glycol, Methylene oxide,Formalin . בנוסף, על פי תקן של משרד הבריאות האמריקאי כל מספרה או מכון יופי מחויבים להחזיק עלוני בטיחות לכל המוצרים המשומשים במספרה ומכילים חומרים כימיים מסוכנים. בישראל אסור להשתמש או לשווק מוצרים שלא אושרו על ידי משרד הבריאות. מדור תמרוקים במשרד הבריאות חייב לאשר כל תכשיר שנעשה בו שימוש וההנחיות הרשמיות קוראות לציבור לבדוק היטב שהמוצרים שנעשה בהם שימוש הינם מאושרים בלבד, ללא תוספות חיצוניות והשימוש שנעשה בהם תואם את הוראות השימוש. באתר של משרד הבריאות יצאה אף הודעה מסודרת בנושא אשר מזהירה את המספרות כי "מתן טיפול בחומר המכיל פורמלדהיד הוא מסוכן לבריאות ועלול לפגוע בבריאותכם ובבריאות הלקוחות"

בררו עם הספר שלכם אם הוא מכיר את החומר שבו הוא משתמש והאם הוא יודע את הסכנות ואמצעי הזהירות שאותם יש לנקוט. בנוסף, חשוב לבדוק שהעובדים במקום מכירים את החומרים שבאמצעותם הם מטפלים בכם. לבסוף, יש לדרוש ולראות את אריזות המוצרים ולגלות ערנות למוצרים הכימיים שמרססים על שערכם. אחרי הכל, המחקר של רשות הבטיחות והבריאות התעסוקתית של ארה"ב (OSHA) הוכיח שלא ניתן לסמוך על אף אחד מלבד על עצמכם.

הכותבים הם בעלי חברה לייעוץ טוקסיקולוגי

בואו לדבר על זה בפורום רפואת עור אסתטית.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום