בעיות עור: זה לא החום, זו הלחות

(1)
לדרג

מעבר להיותה מביכה ומטרידה, להזעה המוגברת בקיץ נלוות לעתים גם בעיות מציקות כמו גרד, שפשפת והתפרצות של פטרת. המדריך שיעזור לכם לשמור על העור

מאת: ~~נגוהה שפרלינג, כתבת Zap doctors~~

"זה לא החום, זו הלחות", אוהבים כולם להגיד בקיץ הישראלי, ואכן, אחת הבעיות היותר מטרידות בחודשי הקיץ היא ההזעה המוגברת שהופכת את כולם לסמרטוטים נרגנים. אבל מעבר לאי הנוחות ואי הנעימות הכרוכות בהזעה, היא גם הופכת את העור לפגיע ויש לזה מחיר בצורת כל מיני תופעות מציקות שלעתים אף דורשות טיפול רפואי.

מהן התופעות הללו וכיצד מונעים אותן או מטפלים בהן? ביקשנו מד"ר להבית אקרמן, רופאת עור ומומחית לרפואה אסתטית, להסביר ולתת טיפים למניעה ולטיפול:

בעיות עור בקיץ
בעיות עור בקיץ

שפשפת: אחד הנגעים העוריים הנפוצים ביותר בקיץ הוא השפשפת- INTERTRIGO. "מדובר בדלקת שטחית של העור, שמופיעה כשיש חיכוך מתמשך של שני משטחי עור", אומרת ד"ר אקרמן. "כתוצאה מהחיכוך מופיע אודם, גרד ולעתים הפרשה וזיהום משני חיידקי או פטרייתי. כאשר העור לח ומזיעים גם חיכוך קל עלול לגרום לשפשפת".

לפי אקרמן, הדרך היחידה למנוע שפשפות היא על ידי הימנעות מהזעה מוגברת באזורי החיכוך. מי שכבר סובל משפשפת יצטרך לעשות מאמץ לשמור על האיזור יבש כמה שיותר; ולעיתים אף יהיה צורך בטיפול בתכשירים רפואיים שמרגיעים את הפריחה ומטפלים בזיהום אם קיים.

חררה: מי לא מכיר את הנקודות הקטנות האדומות המופיעות בצפיפות על העור ושכל הדודות מכנות בידענות "חררה". ובכן, חררה, ובשמה הלועזי MILIARIA, גם היא נגע עורי הקשור להשפעות הקיץ והזיעה. ד"ר אקרמן: "זהו תהליך שבו נחסמות הצינוריות של בלוטות הזיעה ואז מצטברת בהן זיעה, תוך שנמנעת הפרשת זיעה תקינה, ובסופו של תהליך הזיעה 'נשפכת' מהצינורית ש'נפרצת' ונגרמת פריחה בצורת גבעות קטנות על פני העור. תהליך זה מאוד שכיח בקרב תינוקות וילדים בקיץ. הטיפול במצב זה הוא קירור האזורים הפורחים, מניעת הזעה ולעיתים שימוש בתכשירים מקומיים נגד הדלקת בעור ותכשירים שמקררים ומייבשים את העור".

יובש, גרד ופריחות: לדברי ד"ר אקרמן, אנשים רבים סובלים דווקא מיובש במהלך הקיץ, וזאת בעקבות הזעה מרובה וחשיפה למזגנים שמייבשים את העור. היובש עלול לגרום לאדמומיות ותחושות של עקצוץ וגרד, שעלולים גם לגרום להתפתחות פטריות וזיהומים חיידקיים. הטיפול המומלץ הוא מניעת הזעה ושימוש בתכשירים עתירי לחות במידת הצורך.

אקנה: בעלי נטייה לסבול מאקנה עלולים לחוות התפרצות של המחלה בימי הקיץ החמים, כאשר ההזעה המוגברת מחריפה את המצב וגורמת לפצעונים רבים לכסות את שטח עור הפנים ואיברים נוספים. "הטיפול באקנה צריך להיעשות בכפוף להוראות רופא עור, שיתרשם ממצב המחלה וממאפייניו השונים של המטופל", אומרת ד"ר אקרמן.

פטריות: לחות, רטיבות וחיכוך הם תנאים אידיאליים לשגשוגן של פטריות על עור גופנו, ולכן לא מפתיע כי אלה נפוצות יותר בימי הקיץ. ד"ר אקרמן: לכולנו יש פטריות שגרות על העור שלנו, אך לא אצל כולם פטריות אלה גורמות למחלה. בפטריות הגורמות למחלה צריך וניתן לטפל בתכשירים שונים שיותאמו על ידי רופא. פטרת נפוצה מאוד בקיץ, והיא יכולה לתקוף כל מקום בעור, כאשר נטייתה היא להתפתח באיזור המפשעות, כפות הרגליים והציפורניים.

"ישנם שני סוגים עיקריים של פטריות שטחיות בעור - פטריות שמר ופטריות עובש. שתיהן נוטות להופיע בקיץ ונטייתן להתפתח למחלה גוברת אף היא בתנאי חום ולחות שמקילים עליהן לשגשג וליצור זיהום בעור. גם בילויי הקיץ, במקומות כמו בריכות, ג'קוזי ומקלחות משותפות, עלולים להביא להידבקות בפטריות. במקומות אלה מצויות, לרוב, פטריות רבות שיכולות להגיע לעור ולהתחיל לשגשג ולייצר מחלה.

"הטיפול בפטרת משתנה בהתאם למצב. חלק מהתכשירים נמכרים ללא מרשם, אולם לא תמיד הם יסייעו. במקרים שבהם יש פריחה משמעותית או במקרים חוזרים ונשנים של פטרייה עיקשת ששבה לבקר יש לפנות לרופא עור ולקבל המלצות לטיפול בתכשירים מקומיים במרשם ו/או בכדורים. חשוב לדעת שיש לטפל בפטרת עד שהיא חולפת לגמרי על מנת להקטין את הסיכוי לחזרתה. כמו כן מומלץ כמה שיותר לאוורר את המקום הפגוע ולשמור עליו יבש עד כמה שניתן.

"חשוב לזכור, כי למרות כל ה'צרות' הללו, הזעה היא תהליך טבעי ותקין של הגוף החיוני לתפקודנו, ויש להיזהר מפגיעה במנגנון החשוב הזה. נכון שהמראה והריח גורמים לנו מבוכה, אבל הגוף זקוק למנגנון ההזעה.

לזיעה תפקיד חשוב בקירור הגוף ושמירה על טמפרטורה תקינה שתאפשר לאיברים רבים בגופנו לתפקד. כולם מזיעים - חלקנו יותר וחלקנו פחות - ואין דרך להפסיק לגמרי את תהליך ההזעה, שמומלץ לאפשר את קיומו גם מאחר שדרך הזיעה מופרשים מהגוף גם חומרי פסולת חנקנית שונים".

בואו לדבר על זה בפורום טיפול בקמטים ועיבוי שפתיים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום