50% מהמאושפזים בתת תזונה

(0)
לדרג

ממחקר שנערך בבי"ח "וולפסון" עולה כי כמחצית מהמאושפזים סובלים מתת תזונה, או יסבלו ממנה בעתיד. לחולים אלה סיכון פי 10 לתמותה. בסיכון: בני 79 ומעלה

מאת: מערכת zap doctors

אוכל של בתי חולים? הסיכון לתת תזונה עולה בקרב המאושפזים בבתי החולים, ובמיוחד במחלקות הפנימיות, שם כ-50% מהמאושפזים כבר מגיעים לבית חולים כשהם סובלים מתת תזונה, או בקבוצת סיכון לסבול ממנה בעתיד. כך עולה ממחקר שנערך לאחרונה בבית חולים וולפסון. עוד עולה מהמחקר כי עם פלח האוכלוסייה העיקרי שעלול להימצא במצב בריאותי של תת תזונה, נמנים בני ה-79 ומעלה. קבוצה זו נמצאת בסיכון של 60% לסבול מתת תזונה.

מנהל המרפאה הרב תחומית לטיפול בהשמנת יתר, ד"ר אייל לייבוביץ, מסביר כי "השינוי בדפוסי האכילה של המאושפזים הוא שגורם לתת תזונה. מצאנו כי מרביתם הפחיתו את כמויות המזון שאכלו ו/או איבדו ממשקל גופם בתקופה שקדמה לאשפוז. חולים שהיו בתת תזונה סבלו גם מדרגת מחלה קשה יותר. הבדלים אלה תרמו להכפלה של משך האשפוז הממוצע של חולים בסיכון לתת תזונה ולעלייה של יותר מפי 10 בתמותה בזמן האשפוז".

לדברי מנהל מחלקה פנימית א' בבית החולים, ד"ר דב גביש, "המצב בישראל דומה פחות או יותר למה שקורה במדינות נוספות בעולם המערבי. שיעור המאושפזים העלולים לסבול מתת תזונה נע סביב 40%, כך שאנו למעשה מאתרים מצב רפואי קיים בצורה יותר מדויקת".

"זיהוי החולים הנמצאים בתת תזונה הוא הצעד הראשון החיוני לטיפול בתופעה קשה זו", מוסיפה ראש היחידה לאפידמיולוגיה ומחקר, ד"ר מונה בועז. לדבריה, "פרק הזמן הנחוץ לטיפול בתת תזונה הוא ארוך ובעיה זו לא תיפתר בתקופת האשפוז הקצרה יחסית; עם זאת מחקרים הוכיחו כי תוספי תזונה, גם אם ניתנים במסגרת בית החולים, משפרים את מצב החולים על ידי הפחתת משך האשפוז, משפרים את קצב החלמת הפצעים של חולים מנותחים ומונעים סיבוכי ניתוח".

בעקבות המחקר, הוחלט במרכז הרפואי "וולפסון" לפתח תכנית מיוחדת עבור מאושפזים שאותרו כסובלים או שנמצאים בסיכון ללקות בתת תזונה, כאשר כל אחד מהם קיבל העשרה של מזון רפואי ייחודי, והוזן בצורה אקטיבית על ידי צוות המחלקה. מנהל המרכז הרפואי וולפסון, ד"ר יצחק ברלוביץ, ציין כי נוכח הממצאים תבוצע הערכה תזונתית של כל המאושפזים הנמצאים בסיכון ויסופק להם טיפול מתאים.

בואו לדבר על זה בפורום תוספי תזונה.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום