איך זה נראה לך?

(0)
לדרג

על מדיטציה וויפאסנה בשירות האמנות, על מיצגים חיים ועל הלב הפועם והמצייר ועל הדם המשרטט ושר, שתיקה רועמת

מאת: מדיטציה לא בהכרח מוכרת כספורט שצופים בו. פעולה פנימית ויחידנית שבדרך כלל לא מעורבים בה טכנולוגיה, גאדג'טים עזרים טקטיים או קהל גדול. אולם כאשר אנוסמן ביזווז נמצא במדיטציה, אנשים שמים לב.

בתנוחת לוטוס למשך שש שעות, האמן הבנגלי במוצאו, משתמש בתצוגה אלקטרו-קרדיוגרפית (ECG), במחשב נישא, מצלמת וידאו ותכנה להצגת וידאו און ליין על מנת לחשוף את התהליכים הפנימיים שהוא עובר.
"למדיטציה בסיסית אין שום קשר עם הופעה" אומר ביזווז, שעבדותו מתמקדת ביחסים בין אמנות, מדע ויפסאנה, שהיא שיטת מדיטציה בת 2500 שנה המנקה את הרעש מחיי היום יום. "מדיטציה היא לגבי נחישות ומהפכנות, לא הופעה".
ואולם בעבודתו של ביזווז, ויפסאנה משמשת כאמצעי לחבר תהליכים מדעיים עם מונחים "לא מדעיים" מופשטים כמו התבוננות ורגשות, ומחייה אותם עבור אנשים אחרים באותה עת.
עבודתו האחרונה של האמן בן ה 36, דיוקן/עצמי משתמשת בסימנים הנוצרים על ידי הלב כדרך להמחיש חזותית שינויים ברגשות ותפיסות.
בזמן שביזווז מודט, תמונות צבעוניות בזמן אמת של האמן מוקרנות על הקיר.
לעיתים התמונה יציבה, אך לפעמים התמונות רועדות בפראות.
הטכנולוגיה מספקת ממשק בין גוף האמן למה שהקהל רואה. מכשיר התצוגה האלקטרו קרדיוגרפי מחובר למחשב נישא, וקורא את פעימות הלב של ביזווז על ידי אלקטרודות המחוברות לחזה האמן. בינתיים נתונים ממצלמת הוידאו המוצבת לפניו מקרינה בזמן אמת על הקיר, בשילוב תוכנה למוזיקה אלקטרונית. "המכונה מתוכנתת כך שהכאוס המשתנה במקצבי הגוף נוטה לעוות את התמונה" אומר ביזווז. "כאשר המקצבים הופכים לסדירים יותר, הרמוניים יותר, ככל שהגוף הופך ליותר רגוע, התמונה בהירה יותר".
ביזווז התחיל להתעניין ברעיון בעקבות הדגמה מדעית של אלן ווטקינס. ווטקינס השתמש ביחידת ECG כדי להראות כיצד שינויים רגשיים משפיעים על פעילות הלב. המכשיר מאפשר לבני אדם לראות את קצב הלב בעת שהוא משתנה, ולוכדת את העקומה על תדפיס. ביזווז ניסה את המכשיר, והתדפיס הראה קו ישר. "אלן ואני היינו מופתעים מקצב הלב האנומלי" אומר ביזווז. "זה עניין אותי בעניין של לראות איך מודדים רגשות."
מרכזי מחקר שונים מתמחים בפיתוח טכנולוגיות להתגבר על רגשות מכניעים כמו דאגה, כעס ומתח. "השתנות קצב הלב היא דרך מצויינת לקבל היזון חוזר לגבי מה שקורה מבפנים" אומר ד"ר רולין מקרתי, ראש המחקר במרכז בקליפורניה.
מקרתי חולק על האמונה המקובלת בקרב חוגים פסיכולוגיים מסוימים כי רגשות הם תולדה של המוח ולא של הלב. "מחקר רבים כבר נעשו בעבר כדי למצוא התאמה פסיכולוגית בין מצבים רגשיים. אבל עד כה אף מחקר לא הסתיים בהצלחה" אומר מקרתי. "רגשות הם תוצר של המוח והלב בקונצרט משולב".
עבודתו של ביזווז מעוררת תמיהה יותר בחוגים המדיטטיביים מבחוגים הטכנולוגיים. "הקהילה המדיטטיבית יכולה להיות דוגמטית" אומר ביזווז. "עיסוק בתחומים אחרים יכול להיתפס כהסתת תשומת הלב".

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום