סוכרת: טיפול באינסולין משולב

(0)
לדרג

שילוב של ארוחות מסודרות, תזונה נכונה וטיפול באינסולין במועדים קבועים יכול לסייע לחולי סוכרת סוג 2 לשפר את האיזון, למנוע צניחות סוכר ולהעלות את ההיענות לטיפול

מאת: מערכת zap doctors

אם עד היום חולי סוכרת סוג 2 ידעו שאי אפשר להחלים מהמחלה, בתקופה האחרונה חל שינוי גדול בהבנה מהי המחלה וכיצד צריך לטפל בה. ד"ר שמואל לויט, מומחה לאנדוקרינולוגיה וסוכרת, מספר כי בכנס בנושא סוכרת שהתקיים לאחרונה במינסוטה דובר על כך שסוכרת מסוג 2 היא כבר לא מחלה שחייבת להידרדר בכיוון אחד. כלומר כיום קיימת מודעות לכך שבכל שלב של המחלה ישנה אפשרות לנסות ולהחזיר את המטופל לזמנים טובים יותר ואף לרפא את הסוכרת או בשפה מקצועית יותר להביא את המטופל לרמיסיה. ריפוי סוכרת מסוג 2 הפך למונח לגיטימי וכיום ארגונים רפואיים דנים במרץ בקריטריונים לריפוי המחלה.

החיים עם אינסולין

"חל שינוי גם בהבנה של מקום האינסולין ושיטות השימוש בו. היום הרופאים אומרים למטופלים שאפשר ללמוד איך לשפר את איכות החיים באופן משמעותי", אומר ד"ר לויט. "טיפול באינסולין הוא עדיין חלק בלתי נפרד ממגוון הטיפולים המקובלים בסוכרת. הטיפול נעשה כסוג של אמנות משום שרופאים בודקים בצורה יסודית לאיזה חולה לתת אינסולין, כמה לתת, כיצד לעשות שינויים במינון, על מנת שהמטופל לא יעלה במשקל ולא יחווה צניחות סוכר דרסטיות".

כיום ישנם כמה סוגי אינסולין: מהירי פעולה, הפועלים כ-10 דקות לאחר ההזרקה ופעולתם נמשכת כ-3-5 שעות ואינסולין ארוך טווח השומר על רמה בסיסית של אינסולין בדם במשך יממה. חלק גדול מהחולים נאלצים לקבל חיזוק באינסולין מהיר בסמוך לארוחות. בנוסף, ישנו אינסולין משולב הכולל את שני סוגי האינסולין. טיפול באינסולין משפר את איכות חיי החולים, תורם לאיזון הסוכר וכתוצאה מכך מונע סיבוכים אפשריים.

להזריק כמה שפחות

לפני כשנה פורסם בכתב העת הבינלאומי The International Journal of Clinical Practice מאמר בעקבות מחקר שערכו ד"ר לויט והקולגות שלו. על-פי תוצאות המחקר, טיפול באינסולין מיקס אנלוג (אינסולין משולב כדוגמת נובומיקס 30) יעיל מאוד, שומר על איזון, לא גורם לעלייה במשקל ולא גורם להיפוגליקמיה (תת סוכר בדם).

ישנם רופאים המעדיפים לתת טיפול אינטנסיבי באינסולין הכולל 4-5 זריקות של שני סוגי אינסולין ביום, אולם ד"ר לויט אומר כי במחקר הוכח כי טיפול של אינסולין מיקס אנלוג שלוש פעמים ביום טוב לפחות כמו הטיפול האינטנסיבי. "ידוע שככל שכמות הזריקות יורדת, כך היענות של החולה לטיפול עולה מכיוון שקל לו יותר לעמוד בדרישות". עוד הוא מוסיף, כי "ההנחיה למטופלים שהם לא משנים את המינון בעצמם, אלא רק לאחר התייעצות עם רופא וצוות המכון. אמנם ה'גמישות' של הטיפול, כלומר היכולת לאכול בזמנים לא קבועים ובכמויות לא קבועות נחשבת למשהו חיובי, אך אצל חולי סוכרת סוג 2 היא יותר חיסרון, מכיוון שכאשר ישנה 'גמישות' מיותרת המטופל מרשה לעצמו לאכול מתי שהוא רוצה ומה שהוא רוצה. דווקא לחולי סוכרת סוג 2 יש הרגלי אכילה בעייתים ביותר וכשנותנים להם יד חופשית, הם משמינים מאוד. צוות מכון הסוכרת מעוניין להימנע מהשמנת יתר אצל המטופלים, לכן מכניסים אותם למסגרת של שלוש זריקות ביום של סוג אחד של אינסולין משולב במינונים קבועים וכתוצאה מכך הם לא משמינים והסוכרת מתאזנת".

ההנחיה לשימוש באינסולין משולב היא להשתמש בו שלוש פעמים ביום לפני ארוחה עיקרית, לאכול בצורה סדירה ובכמויות שוות פחות או יותר בכל ארוחה. כמובן שההנחיה מלווה בהדרכות חוזרות של דיאטניות של צוות המכון, על-מנת ללמד את המטופל הרגלי אכילה נכונים. ד"ר לויט מוסיף כי "לאחר שהמטופלים לומדים על תזונה נכונה ומבינים את החשיבות בארוחות מסודרות וקבועות הם מסתדרים מצוין והתוצאות מדברות בעד עצמן - האיזון משתפר, אין עלייה במשקל וישנן פחות צניחות סוכר".

בואו לדבר על זה בפורום סוכרת.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום