רפואה אסתטית: בלי מחטים בבקשה

(0)
לדרג

הקנולה, צינורית דקה וגמישה, המאפשרת החדרת חומרי מילוי לאזורי פנים שונים במינימום כאב וללא שטפי דם, הולכת ותופסת את מקומן של המחטים במרפאות האסתטיקה

מאת: ד"ר מימי ארנרייך

בשני העשורים האחרונים, במקביל לעלייה מתמדת בביקוש טיפולים בתחום האסתטיקה, אנו עדים להתפתחות אינטנסיבית של מכשור, חומרים ושיטות טיפול חדישות. אחד הטיפולים הפופולריים ביותר הוא הזרקת חומרי מילוי, במטרה להשיב לפנים את הנפח ולעור את מרקמו האלסטי. זהו גם אחד התחומים שבו חלה התפתחות מרשימה, הן בטכניקות הזרקה והן בחומרים (כמו בוטוקס).

סוגי החומרים המשמשים בהזרקות ודרגת צמיגותם השתנו במהלך השנים, וכעת יכולים המטפלים להשתמש במגוון רחב של חומרים, בהתאם לאזורים המשתנים ולסוגי העור השונים. בין החומרים הללו בולטות במיוחד החומצות ההיאלורוניות, חומר מילוי מאושר על ידי רשויות הבריאות (FDA, EC, משרד הבריאות הישראלי). החומצות ההיאלורוניות המתקדמות מיוצרות לעתים עם חומר אלחוש מקומי והן מגיעות במגוון רחב של צמיגויות על מנת לתת מענה מתאים לאזורים אנטומיים שונים.

המשותף לכל חומרי המילוי הוא העובדה שהחדרתם לשכבת העור או תת העור מצריכה הזרקה, וזו מתבצעת באמצעות מחט חדה שמגיעה במספר קטרים בהתאם לדרגת צמיגות החומר, ומצורפת על ידי היצרן למזרק.

מילוי קמטים
מילוי קמטים

ללא כאב, ללא שטפי דם

בחמש השנים האחרונות הצטרפה להזרקה המסורתית טכניקה חדשה הזרקה באמצעות קנולה. את הטכניקה מפתחת ומשכללת חברת SoftFill הצרפתית, במטרה להקטין ככל האפשר את הטראומה שגורמות המחטים לעור.
הקנולה היא צינורית דקה וכהה העשויה חומר גמיש. היא עגולה בקצה המוחדר, ואילו החומר המוזרק יוצא מפתח צדדי על מנת למזער את הטראומה לרקמה ובתוך כך להפחית את אי הנעימות והכאב שעלולים להיגרם על ידי לחץ ההזרקה. הזרקת חומרי המילוי באמצעות מיקרו-קנולה היא אחד השינויים הבולטים שחלו בעולם האסתטיקה, והיא צוברת פופולריות רבה בקרב האסתטיקנים והמטופלים ברחבי העולם.

מדוע היה צורך באלטרנטיבה למחטים? ראשית, להזרקה באמצעות מחטים ישנן כמה תופעות לוואי בלתי נמנעות כמו פגיעה בכלי דם, גרימת נזק ובצקת ברקמה ויצירת שטפי דם. לאלה נוספים הכאב הנלווה להחדרתן והצורך בדקירות חוזרות ונשנות על מנת לכסות שטח הזרקה נרחב. לבסוף, יש שיעור מסוים של מטופלים שסובל מפוביית מחטים ונמנע מטיפולי הזרקה.

הקנולות הראשונות שפותחו ויוצרו היו בעלות קוטר רחב במיוחד, ונועדו להזרקת חומרי מילוי צמיגיים לצורך החזרת נפחים משמעותיים לפנים. הרעיון היה לבצע חתך בעור על מנת להחדיר את הקנולה. מיותר לציין כי טכניקה זו לא התקבלה בברכה על הרופאים והמטופלים כאחד, ומרבית המטפלים המשיכו להשתמש במחטים לצורכי ההזרקות. אולם טכנולוגיית הקנולות מחד והנדסת החומרים מאידך עברו מהפכה לא מבוטלת במהלך השנים האחרונות, וכעת ניתן להזריק חומצות היאלורוניות במגוון סמיכויות באמצעות קנולות קטנות, תוך הפחתה כמעט מוחלטת של הכאב ושל תופעות לוואי אחרות וקיצור של תהליך ההחלמה.
כל איזור והקנולה שלו

יתרונות הקנולה בולטים עוד יותר באזורים של ריבוי כלי דם קטנים וצפויה התפתחות שטפי דם בעקבות ההזרקה, כמו השפתיים, האזור שמתחת העיניים, הרקות והמריונטות שבצדי הסנטר. גם בהזרקה לאזור המחשוף ולכפות הידיים מאוד מומלץ השימוש בקנולות, אם כי באזורים אלה בהחלט דרוש ניסיון ספציפי של המטפל.

לקנולות יתרון עצום במקרים של תוספות נפחים גדולים ובכיסוי שטחי הזרקה נרחבים. במקרים כאלה הקנולות מאפשרות לנו לבצע טיפול מלא של חצי פנים מנקודת החדרה אחת בלבד.

הקנולות המשוכללות מיוצרות במגוון מאוד נוח של קטרים ואורכים וכך מאפשרות הזרקה לכל אזור ובשכבות הזרקה שונות בהתאם לצורך הספציפי.

מה הם יתרונות הקנולות על פני המחטים?

נוחות המטופל

ללא שטפי דם ונפיחות המטופלים יכולים לשוב לעבודה ופעילות חברתית באופן מיידי

העדר טראומה לרקמה המוזרקת תורם לשרידות החומר המוזרק ולשימור התוצאה לזמן ארוך יותר

הטכניקה של טיפול בחצי פנים מנקודת חדירה אחת מאפשרת שימוש בנפח מדויק ומאפשרת הרמת פנים אמיתית ויעילה יותר

פיזור אחיד וחלק יותר של הנפח המוזרק

היתרונות הרבים של השימוש בקנולות הביאו כירורגים רבים לזנוח כמעט לחלוטין את השימוש במחטים, והמטופלים מגיבים לכך היטב. מטופל רגוע ונינוח הוא יתרון משמעותי עבור הרופא, בנוסף ליתרונות הרבים עבור המטופל.

ההזרקה באמצעות קנולות לוקחת מעט יותר זמן וללא ספק מחייבת הדרכה ותרגול של הרופא על מנת להגיע לרמת ביצוע נאותה וביטחון מעשי, אבל אין ספק שהתוצאות מדברות בעד עצמן.

הכותבת היא ד"ר מימי ארנרייך, מומחית לכירורגיה כללית, מנהלת מרפאות אסתטיקה בתל אביב, חיפה וטבעון, מרצה בכל נושאי הרפואה האסתטית ומדריכה רופאים בתחום טכניקות הזרקה מתקדמות.

בואו לדבר על זה בפורום בוטוקס, מילוי קמטים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום