הפסקת הריון: גלולה, תרופה או גרידה?

(0)
לדרג

מתי ניתן לקחת את גלולת היום שאחרי? מתי צריך להפסיק הריון באופן תרופתי ומתי אין ברירה ויש לנקוט פעולה כירורגית? כל התשובות

מאת: מערכת zap doctors

בפני אשה המעוניינת להפסיק את הריונה ולעבור הפלה מלאכותית ניצבות שלוש דרכי פעולה: האחת בליעת "גלולת היום שאחרי" גלולה המכילה מינון גבוה של הורמונים המונעים התפתחות הריון. הגלולה ניתנת לרכישה בבתי המרקחת ללא צורך במרשם רופא והיא יעילה עד 72 שעות לאחר קיום יחסי המין. שתי הדרכים האחרות הן הפסקת הריון תרופתית והפסקת הריון כירורגית.

לדברי ד"ר דוד וינטרוב,המנהל הרפואי ורופא נשים - יו"ר הוועדה להפסקת הריון הפועלת במרכז רפואי רמת אביב, הפסקת הריון מורכבת משני תהליכים. האחד, הפסקת חיות ההריון; והשני, ריקון הרחם".

הפסת הריון
הפסת הריון

הפסקת הריון תרופתית

מסביר ד"ר וינטרוב: הפסקת הריון תרופתית מיועדת להריונות צעירים, עד סוף השבוע השביעי. את גיל ההריון מאמתים בבדיקת אולטרסאונד. על האשה ליטול לאחר ארוחה קלה תרופה בשם 'מיפג'ין' שאמורה להפסיק את חיות ההריון, ותרופה בשם 'ציטוטק' שאמורה לגרום לריקון הרחם.

לאחר נטילת התרופות, האשה צפויה לדמם דימום וסתי כבד יותר מווסת רגילה, ולחוש כאבים עוויתיים הדומים לכאבי ווסת, אם כי חזקים יותר. עם הכאבים ניתן להתמודד באמצעות משככי כאבים סטנדרטיים, דוגמת אקמול, אופטלגין ונורופן. כעבור שבועיים יש לבצע בדיקת אולטרה סאונד כדי לוודא את הצלחת הפסקת ההריון ואת פעילותן התקינה של התרופות. אם מתרשמים כי ההריון הסתיים, אך לא נפלט בשלמותו, סביר כי יהיה מקום לנסות טיפול שמרני כמו מתן תרופות מכווצות רחם כמו 'מטרגין', לשם השלמת ריקון הרחם, ולהמשיך במעקב מדי שבועיים עד לריקון מלא של הרחם. אם ההפלה התרופתית לא צלחה, יש להמשיך ולפנות להפסקת הריון כירורגית.

הפסקת הריון כירורגית

את הפסקת ההריון הכירורגית מבצעים בהריונות מעל לגיל 7 שבועות הריון ועד סוף שבוע 12. ההפלה הכירורגית מתבצעת בחדר ניתוח, תחת הרדמה כללית, לאחר צום של לפחות שש שעות. במסגרת ההפלה מתבצעת הרחבה של צוואר הרחם על מנת לאפשר גישה למכשור הרפואי הנחוץ.

בשלב הבא מפסיקים את חיות ההריון ומרוקנים את חלל הרחם בפעולה אחת, העושה שימוש בוואקום לשם שאיבת ההריון. את התהליך משלימה פעולת גרידה זהירה שמטרתה לנקות את דפנות הרחם. עם סיום הפעולה מועברת האשה לחדר התאוששות למשך כחצי שעה, ומשם היא מועברת לשעתיים מנוחה במחלקה. אם הכול תקין היא משוחררת הביתה.

ועדה להפסקת הריון

כדי לעבור הפסקת הריון תרופתית או כירורגית יש צורך בקבלת אישור לביצוע הפסקת ההריון מוועדה להפסקת הריון. ועדה זו מונה שלושה חברים, שלפחות אחת מהם היא אישה. הוועדה כוללת עובדת סוציאלית, רופא מומחה ביילוד ובגניקולוגיה ורופא מומחה נוסף ליילוד וגניקולוגיה, או לרפואה פנימית, או לפסיכיאטריה, או לרפואת משפחה, או לבריאות הציבור. הוועדה, שכמותה מצויות בבתי חולים ובמרפאות ברחבי הארץ, מאשרת הפסקת הריון במקרים מסוימים, שאותם מפרט ד"ר וינטרוב: על האשה לענות על אחד או יותר מהקריטריונים הבאים: הריון שאיננו מנישואין, לפי הצהרת האשה;

אשה שגילה, כפי שמופיע בתעודת הזהות שלה, מעל 40; אשה שגילה, כפי שמופיע בתעודת הזהות שלה, מתחת לגיל 19; הריון שעלול לסכן את בריאותה הנפשית או הפיזית של האישה, כפי שמוכיחים מסמכים רפואיים; הריון בסיכון לפתולוגיה בעובר מחמת מחלה או תרופה, כפי שמוכיחים מסמכים רפואיים.

בואו לדבר על זה בפורום הפלות.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום