יתר לחץ דם: גם אצל מתבגרים

(0)
לדרג

מחקר מקיף מגלה כי השמנה משפיעה על עלייה בלחץ דם של נערים יותר משל הנערות. לחץ הדם בבני הנוער יכול לעלות גם בגלל אלכוהול וגלולות נגד הריון

מאת: ד"ר עמית עקירוב

השמנה בגיל ההתבגרות משפיעה יותר על לחץ דם של נערים, יחסית לנערות. כך לפי מחקר אוסטרלי מקיף שפורסם לאחרונה בכתב העת European Journal of Preventive Cardiology.

המחקר החל כשהמשתתפים היו ברחם אמם, בשבוע 18 להריון, והחוקרים ערכו תצפיות על הילדים כשהיו בני שנה, שנתיים, שלוש, 5, 8, 14 ו-17 שנים. הסקירה כללה בסופו של דבר כ-1,200 מתבגרים בגילאי 17.

ברקע למחקר מסבירים החוקרים כי הקשר בין השמנה ללחץ דם מוכר היטב וכי בבנים ערכי לחץ הדם תמיד גבוהים יותר, בהשוואה לערכים בבנות, ללא תלות במדדי מסת הגוף (BMI). כעת מתברר, כי עם העלייה בהשמנה ההבדלים מתחדדים, ולכן השמנת יתר מהווה סיכון גדול יותר לגברים צעירים, בהשוואה לבנות גילם.

החוקרים מוסיפים כי ניתן לחלק את הנבדקים לשלוש קבוצות לפי מדדי לחץ הדם; לחצי הדם הנמוכים ביותר תוארו בבנות שאינן נוטלות גלולות למניעת הריון (כ-70% מהצעירות), כשנטילת גלולות למניעת הריון גרמה לעלייה בלחץ הדם הסיסטולי ב-3 מ"מ כספית. לחץ הדם בממוצע בקרב הבנים היה בכל מקרה גבוה בממוצע ב-9 מ"מ כספית מלחץ הדם הממוצע של הבנות. לחץ הדם היה גבוה יותר משמעותית בבנים שצרכו אלכוהול (עלייה של כ-5-6 מ"מ כספית בלחץ הדם), בהשוואה לאלו שלא נהגו לשתות אלכוהול, וממצא זה לא תואר בבנות. בשני המינים זוהה קשר בין צריכת מלח רבה ללחצי דם גבוהים יותר. מכאן עולה המסקנה כי שינוי בהתנהגות בני הנוער עשוי לסייע במניעת התפתחות יתר לחץ דם במבוגרים.

בואו לדבר על זה בפורום נפרלוגיה ויתר לחץ דם.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום