תזונה בגן: ארוחה מאוחרת

(0)
לדרג

הילדים אמורים להתחיל את שנת הלימודים בגן עירייה ואתם מוטרדים מכך שהם לא יאכלו עד 14:00? כיצד למנוע מהם תחושת רעב? כל מה שצריך לדעת על הארוחות

מאת: מערכת zap doctors

שנת הלימודים הסתיימה ובקרוב יתחילו ההורים להיערך לקראת תחילת שנת הלימודים הבאה. חלק מהילדים יחוו שינוי גדול כשיעברו מגן פרטי לגן עירייה. השינוי המשמעותי הוא שבגן עירייה, מלבד העובדה שיש מספר גדול יותר של ילדים, יום הלימודים מסתיים בשעה 14:00.


ההחלטה להאריך את יום הלימודים נבעה מהרצון לסייע לאמהות עובדות, וכן כתוצאה מהמחאה החברתית, שהביאה לחינוך חובה חינם מגיל שלוש. במילים אחרות הוחלט לנסות לסייע להורים צעירים, לאפשר לילדים מגיל שלוש להיכנס לגן עירייה ובכך לחסוך כסף עבור גן פרטי.

אלא שפרט אחד קטן לא נלקח בחשבון והוא הרעב של הילדים בשעה הזו. האם ילד בגיל שלוש יכול להיות רגוע ומרוכז עד השעה 14:00 ללא ארוחת צהריים ושינה? בחודשים האחרונים החלו להישמע קולות של הורים מודאגים, אך עד כה ההחלטה נותרה בעינה.

ד"ר הדס אבני, מומחית ברפואת ילדים ורפואת ספורט, מנהלת המרפאה להפרעות אכילה בגיל הרך בבית החולים לילדים "דנה", סבורה כי "שינוי שעות הארוחות לפעוטות יכול להביא לתחושת 'בלבול' בנוגע לתחושות הרעב והשובע במהלך מספר ימים". לדבריה, "אין ספק שהילדים יכולים להתרגל לשינוי והוא לא אמור לפגוע בהתפתחותם, אך מומלץ לעשות אותו בהדרגה, כך שתהיה ארוחה בוקר בגן ועוד ארוחה קלה לאחר כ-2-3 שעות, וזאת כדי למנוע רעב גדול מדי עד ההגעה הביתה".

חשיבות ארוחת הבוקר

הורים המוטרדים מהמצב כבר תוהים אם ניתן למנוע רעב אצל ילדיהם על-ידי ארוחת בוקר עשירה וארוחת עשר טובה, אך לאה פינטו, דיאטנית קלינית ומומחית בתהליכי הרזייה ללא דיאטה, אומרת כי בהזנה נכונה חשוב שצריכת המזון תהיה בהתאם לאיתותי הרעב והשובע של הגוף. מגיל אפס ילדים נשמעים למנגנון הבריא והמדויק הזה וחשוב שהמבוגרים לא יתערבו ויהרסו את התקשורת הזו בין הילד לגופו. לכן, אין להתעקש על ארוחה טרם יציאה לגן ובוודאי לא על האבסה לצורך דחיית רעב". לדבריה, "ילד בן 3 יודע לבקש מזון כשנדרש ועלינו, המבוגרים בחייו, לשמור על נגישות וזמינות מזון, שבו ישתמש בהתאם לצרכיו"

ואילו ד"ר אבני מציינת כי ארוחת הבוקר נחשבת לארוחה החשובה ביום ונעשו מחקרים רבים שהראו את התועלת בה בתחומים שונים, כגון יכולת ריכוז גבוהה יותר, תוצאות קוגניטיביות טובות יותר ופחות השמנה. היא ממליצה לתת בבוקר מנת חלבון ופחמימה כמו קורנפלקס וחלב, כריך עם גבינה או כוס חלב עם עוגיה.

מה אורזים לארוחת עשר?

הארוחה הבאה של הקטנטנים היא ארוחת עשר בגן וכדי שהם ירגישו שבעים יותר במהלך היום חשוב לתת להם מזון עשיר בחלבונים ובסיבים תזונתיים, ופחות בפחמימות המתעכלות מהר מדי וגורמות לתחושת רעב מהיר. "כדאי לתת לחם מחיטה מלאה ולא לחם לבן, ועדיף להימנע מלחמניה או פיתה", אומרת ד"ר אבני. "מומלץ להכין להם כריך עם פסטרמה, חומוס, אבוקדו, טחינה, גבינה לבנה, גבינה צהובה או חביתה ויש לאפשר להם לא לסיים את הארוחה אם אינם חפצים בכך. לא מומלץ לתת מעדנים ממותקים, חטיפי אנרגיה, לחם עם שוקולד וקורנפלקס בשקית. כמו-כן, כדאי לצייד את הילדים במנת ירק ופרי כהשלמה לארוחה, ולהימנע משתיה ממותקת".

כאמור, הארוחה הרשמית הבאה היא רק לאחר שמסתיים הגן ב-14:00, אך פינטו מציינת שילדים בתהליכי גדילה זקוקים להזנה כלשהי כל שלוש שעות לערך. "אם הילד אוכל בשעה 10:00 חשוב שבסביבות 12:30-13:00 נהיה עירניים ונאפשר לו ארוחה קלה במידה וחש רעב; זה יכול להיות פרי, יוגורט או קרקר בהתאם למה שנכון לו. המטרה היא לצמצם את מידת הרעב, על מנת לאפשר הזנה עשירה יותר בארוחת הצהריים שתתקיים ב-14:00".

טלוויזיה בארוחת הצהריים?

בשעה טובה הגיע הרגע של ארוחת הצהריים, אז עלולים ילדים רעבים להתנפל על האוכל ולאכול מהר מדי. "על-מנת להאט קצב אכילה כדאי לתת כמנה ראשונה מזונות עם נפח גדול כמו מרק או מזונות שיש צורך ללעוס אותם היטב כמו ירקות טריים", אומרת ד"ר אבני. "חשוב לא לאפשר צפייה בטלוויזיה או במחשב בזמן הארוחה כדי שתשומת הלב תוקדש אך ורק למה שאנחנו אוכלים".

לפי פינטו, דווקא במקום לעסוק בהימנעות ממחשב, טלוויזיה וכדומה יש להתמקד ביצירת חוויית אכילה אטרקטיבית. "כשזה נוגע לחינוך, הדוגמה האישית משחקת תפקיד ולכן ישיבה בחברותא בעלת חשיבות בגילאים צעירים", היא אומרת. "יש להבין ולהסביר לילדים שמתרחשת חוויה הקולינרית, שבפה נמצאים חיישני הטעם הפזורים על הלשון וגם היכולת לחוות מרקם וטמפרטורה. מומלץ להסב את תשומת לבם של הילדים למזון בפיהם (מה הטעם שמרגישים? באיזה אזור של הלשון?). חוויה זו תגדיל את סיפוק הילדים מהמזון ותבטיח אכילה איטית ומענגת בהתאם לצרכים. אוכל צריך להיות חוויה מספקת ומטיבה ולא מרחב למאבק".

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום