בן 12 נותח וזכה בשתי ידיים

(0)
לדרג

לגרד באף, לאכול ארטיק או לגרד בגב - פעולות פשוטות אלה לא היו אפשריות עבור ילד מלטביה שסבל ממום מלידה בידו. הילד נותח השבוע בהצלחה בבי"ח רמב"ם

מאת: מערכת zap doctors

מאז שנולד, סבל בן 12 מלטביה ממגבלה קשה. למרות העובדה שיש לו שתי ידיים, הוא נאלץ ללמוד לחיות רק עם יד אחת. הסיבה: שיתוק מולד ביד ימין שלא אפשר לו לסובב את המרפק והכתף החוצה, כך שטווח התנועה שלו ביד זו היה מוגבל, עם קושי להרים את היד או להגיע איתה למקומות שונים בגוף. השבוע נותח הילד בהצלחה במרכז הרפואי רמב"ם בחיפה וקיבל את חופש התנועה.

הבעיה ממנה סבל הילד נקראת שיתוק בראכיאלי (BRACHIAL PLEXUS PALSY). זוהי תופעה מולדת ומוכרת, הגורמת לעתים לנכות משמעותית. אחד מתוך 3,000 עד 5,000 תינוקות נולד עם הבעיה, אך מצבם של הרוב משתפר לקראת גיל שלושה חודשים והם מתפתחים ללא נכות. ב-10% מהמקרים, מתפתחת נכות, כאשר נתון זה מתורגם לכשמונה מקרים כאלו בישראל, מדי שנה.

לפני כשבוע הגיע הילד לישראל כדי לבצע את הניתוח שישנה את חייו. בהליך נדיר יחסית חתך מנהל מחלקת אורתופדיית ילדים ברמב"ם, ד"ר מרק אידלמן, את עצם זרוע יד ימין של הילד, סובב אותה סיבוב של 65 מעלות, וקיבע אותה במיקומה החדש על ידי פלטה עם שישה ברגים.

לדבריו של ד"ר אידלמן, מה שגרם למגבלה בתנועה של הילד היה הביטוי הנפוץ ביותר לתופעת השיתוק בראכיאלי והוא פריקת כתף. במקרים כאלה, התיקון שבוצע בזרועו יכול לשפר משמעותית את איכות החיים. "בארץ נותחו ילדים בודדים בעשור האחרון", מסביר ד"ר אידלמן, "זהו המקרה השני שאני מנתח בקריירה שלי, והוא מקרה מרגש ביותר. הילד לימד את עצמו להתמודד עם החיים בעזרת יד אחת, זו נכות קשה ביותר לילד כל כך קטן".

לאחר ניתוח של שלוש שעות ואשפוז של יום, שוחרר הילד לביתו. אמנם ניתוח כזה מצריך בדרך כלל אשפוז של כמה ימים וגיבוס הזרוע למשך מספר שבועות, אך בזכות השימוש בפלטה חדשה לצורך הניתוח (פלטה לקיבוע אוסטאוטומיה של הזרוע - locking plate), זמן האשפוז התקצר משמעותית. קצת לפני ששב לביתו, הגיע הילד להיפרד מהרופא. "הוא אמר לי 'דוד מריק, הצלחתי לגעת בטוסיק'", משחזר ד"ר אידלמן בחיוך.

בואו לדבר על זה בפורום אורתופדיית ילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום