השמנה בילדות - סיכון לסרטן בבגרות

(0)
לדרג

מחקר ישראלי מקיף, שכלל מעל מיליון נערים, קובע כי למי שסובל מהשמנת יתר סיכוי גבוה בכ-40% לחלות בבגרות בסרטן במערכת השתן או במעי הגס

מאת: מערכת zap doctors

השמנת יתר בילדות קשורה לסיכון דרמטי לחלות בסרטן בבגרות, כך לפי מחקר חדש של אוניברסיטת תל אביב שפורסם לאחרונה בשורה של כתבי עת מדעיים בעולם.

קבוצת חוקרים מאוניברסיטת תל אביב ומהמרכז הרפואי שיבא, בשיתוף עם חוקרים מחיל הרפואה ומהמרכז הרפואי הדסה, גילתה כי למי שסבלו מהשמנת יתר בגיל הנעורים (המוגדרת כ-15% העליונים בטבלת ה-BMI), סיכוי של 42% לתחלואה בסרטן בשלפוחית, בדרכי השתן ובמעי הגס בשלב מאוחר יותר בחיים.

כדי לבחון את הקשר בין השמנת יתר לסרטן נעזרו החוקרים במדגם גדול שכלל 1.1 מיליון חיילי צה"ל, גברים בלבד. הצבא אסף את המידע הרפואי שלהם, והמעקב נמשך לאורך 18 שנה.

ד"ר ארי שמיס מהפקולטה לרפואה באוניברסיטה, שהיה בין עורכי המחקר, סבור שמחקרים נוספים יחשפו קשר בין השמנת יתר בילדות לסוגים נוספים של סרטן, בין היתר סרטן הלבלב. "הממצאים שלנו מראים כי דרוש מחקר נוסף בתחום", הוא אומר. "לדוגמה, עלינו לבחון אם השמנת יתר היא גורם סיכון ישיר לסרטן, או אולי שתי התופעות נובעות מווריאציה גנטית משותפת".

האם דיאטה תעזור?

אחת השאלות הקריטיות , לדברי ד"ר שמיס, היא האם ירידה במשקל אכן תפחית את סיכוייו של הילד לפתח סרטן בעתיד. המדגם הנוכחי בדק ילדים שמנים מול ילדים במשקל רגיל, אך לא בחן אם ירידה במשקל יוצרת הבדל משמעותי בסיכון. "מחקרים עתידיים צריכים להתמקד בקשר בין השמנת יתר לסרטן, ולבחון אם ירידה במשקל בגיל הבגרות עשויה להפחית את הסיכון," הוא קובע. "המומחים מדגישים כבר היום את החשיבות של מניעת השמנת יתר אצל ילדים, אך הממצא האחרון ללא ספק מדליק עוד נורה אדומה".

יותר ויותר בעיות בריאות מיוחסות כיום לאותם קילוגרמים עודפים, בהן סיכון מוגבר לסוכרת, למחלות לב ולכאבי מפרקים ושרירים. על פי נתוני האגודה האמריקאית למניעת מחלות לב, אחד מכל שלושה ילדים ונערים סובל כיום מהשמנת יתר. הנתון המעודד עם זאת הוא שההורים של היום מודעים יותר מתמיד לסכנות הנובעות מהשמנת יתר בילדות.

לפרטים נוספים על טיפול חדש - ניסוי קליני לסובלים מהשמנת יתר לחצו כאן.

בואו לדבר על זה בפורום תזונת תינוקות וילדים.

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום