קיץ קטלני: סכנות לילדים

(0)
לדרג

תחושת החופש משכרת, אבל חשוב גם להיות זהירים ולשים לב לסכנות: בקיץ 2011 נרשמו 45 מקרי תמותה של ילדים בגין תאונות. כך תעברו את הקיץ בשלום

מאת: מערכת zap doctors

פירות טעימים, גלידות, ים, בריכה ואווירה חופשית וקלילה, אלה רק חלק מיתרונותיו של הקיץ, אך העונה החמה עלולה להיות מסוכנת מאוד אם לא מקפידים על כללי זהירות.

לפי נתוני ארגון "בטרם", בקיץ 2011 נרשמו 45 מקרי תמותה של ילדים בגין תאונות (נפילות, כוויות, הרעלות, התחשמלות, חנק ותאונות דרכים). נתון זה מהווה ירידה של כ-30% בתמותת ילדים מתאונות בהשוואה לקיץ 2010, אך מהווה עלייה של 60% בהשוואה לקיץ 2009. הפגיעות אמנם שכיחות יותר אצל ילדים, אך הסכנה קיימת בכל גיל. לשם כך בדקנו כיצד להישמר מסכנות הקיץ:

סכנות בחופש הגדול (אילוסטרציה)
סכנות בחופש הגדול (אילוסטרציה)

קרני השמש

"השמש היא מקור של קרינה הגורמת לשינויים ברקמות הגוף החשופות, כגון עור, עיניים וריריות", אומר ד"ר נצר חירם, מומחה לרפואת משפחה. "הגוף עושה התאמה כדוגמת שיזוף על מנת להתמודד עם חלק מהשינויים, אך לא מצליח להתגבר על כל הנזקים. ישנם נזקים מיידים כמו כוויות שמש, אודם ואי נוחות, ונזקים המגיעים בשלב מאוחר יותר כגון הזדקנות העור, קמטים, פיגמנטציה וכתמים. בנוסף, נוצרים גידולי עור שונים כמו קרטוזיס, גידולים לא ממאירים הנראים כמו שכבות של עור יבש וגידולים מסוכנים כמו מלנומה".

כדי למנוע את נזקי השמש, ד"ר חירם ממליץ להימנע מחשיפה לשמש בשעות 10:00-16:00 או לצמצם ככל הניתן את החשיפה. כאשר יוצאים חשוב לחבוש כובע, למרוח קרם הגנה, לחזור על המריחה מדי שעה, להרכיב משקפי שמש כדי להגן על העיניים וללבוש בגדים ארוכים או כאלו עם בדים המגנים מפני השמש. יש לציין כי ישיבה בצל לא מגינה מפני קרינת השמש ולכן צריך לשמור על הגנה גם כשיושבים בצל או שנמצאים בתוך הים והבריכה. בנוסף, כאשר נוסעים במכונית לא מוגנים מפני קרני השמש - הזכוכית של החלון אמנם חוסמת חלק מהקרינה, אך לא מונעת לגמרי את נזקיה, ולכן בנסיעות ארוכות מומלץ למרוח קרם הגנה ולשים שרוולי הגנה מפני קרינת השמש.

התייבשות

לא לחינם שומעים מהורים את המשפט המוכר - "אל תשכח לשתות". לדברי ד"ר חירם, "אנשים מאבדים נוזלים מגופם כל הזמן ולא רק בימים חמים. אמנם כשהם עושים פעילות כלשהי בחוץ במהלך הקיץ הם מאבדים נוזלים רבים יותר, אך אין לכך קשר ישיר לשמש. התייבשות נובעת מאובדן נוזלים משמעותי ועל מנת למנוע את המצב המסוכן חשוב לשתות כל פרק זמן קבוע, גם אם לא צמאים". יש לציין כי שתיית מים היא הבריאה ביותר, אך ניתן גם לשתות מיצים ולאכול קרטיבים כדי להכניס לגוף מספיק נוזלים.

סכנה בבריכה

מנתוני ארגון "בטרם" עולה עוד כי כ-18% ממקרי התמותה של ילדים בתאונות בקיץ 2011 נגרמו כתוצאה מטביעות. על-פי המלצות הארגון, בים ובבריכה נדרשת השגחה צמודה ופעילה על ילדים הצעירים מגיל חמש. על המבוגר האחראי להימצא במרחק נגיעה מהילד, בקשר עין רציף איתו ולהתפנות מכל עיסוק אחר. אם אתם צריכים לשוחח בטלפון או אפילו להביא אוכל לילדים, דאגו למבוגר אחראי שימלא את מקומכם בהשגחה צמודה ופעילה על הילד.

לדברי ד"ר חירם, "טביעה היא דבר שקט ולכן לא שולחים לים או לבריכה ילד שאינו יודע לשחות עם אחיו הגדול, אלא רק עם אדם מבוגר. כמו-כן, חשוב ללמד ילדים לשחות, ולאלו שעדיין לא למדו, יש לשים מצופים".

לגבי דלקות אוזניים, מציין ד"ר חירם אומר כי מי שנמצא בחשיפה מוגברת למים בבריכה יכול לפתח דלקות אוזניים כתוצאה מחשיפה לחיידקים. במקרים כאלו מומלץ לטפל בבעיה וכאשר יש חשיפה מוגברת למי הבריכה עדיף להשתמש באטמי אוזניים".

עקיצות מדוזה

הים הוא בהחלט פתרון טוב לקיץ, אך לאחרונה המדוזות הגיעו לביקור בישראל. הפגיעה ממדוזות מגיעה לא רק ממגע ישיר איתן, אלא גם מחשיפה לחומרי ההרס שלהן שצפים במים. במקרה של כוויה ממדוזה, ממליץ ד"ר חירם להרחיק את המדוזה בזהירות כדי למנוע פיצוץ של תאי הרס נוספים, ולאחר מכן לשטוף את האזור במי ים או בחומץ.

כמו-כן, חשוב לגרד את תאי ההרס שנשארו על השכבה העליונה של העור באמצעות חתיכת פלסטיק או כרטיס אשראי, במטרה להרחיק אותם מהגוף. טיפול רפואי נדרש רק במקרים בהם הכווייה חמורה.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום רפואת משפחה
פורום "בטרם" - לבטיחות ילדים

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום

עוד בתחום