אנמיה בהריון: ברזל לסירוגין

(0)
לדרג

מתוצאות סקירה מקיפה עולה כי נטילת תוספי ברזל לסירוגין יעילה ממש כמו נטילה יומיומית של התוסף. מנגד, שיעור תופעות הלוואי, עצירות ובחילות, יורד

מאת: מערכת zap doctors

בשורה להריונית: ניתן ליטול את תוספי הברזל לסירוגין ולא מדי יום. נטילת תוסף המזון מספר פעמים בשבוע מטפלת באנמיה על רקע מחסור בברזל בהצלחה רבה ומקלה על תופעות הלוואי. כך לפי סקירה שהתפרסמה לאחרונה בכתב העת Cochrane Database Syst Rev.

יותר מ-40% מהנשים בהריון סובלות מאנמיה, כאשר במחצית מהמקרים התופעה מתרחשת בגלל חסר ברזל. אלא שרבות מהנשים לא נוטלות תוספי ברזל בגלל תופעות הלוואי שהם גורמים כמו בחילות ועצירויות, דבר שהביא את החוקרים לבחון אם טיפול לסירוגין (פעם, פעמיים, או שלוש פעמים בשבוע) בתוספי ברזל מהווה חלופה טובה.

החוקרים בחנו 18 מחקרים מ-21 מדינות שכללו בסך הכל נתונים על 4,072 נשים, שנטלו תוספי ברזל מדי יום או לסירוגין. לא זוהו הבדלים בין הקבוצות בכל הנוגע למצבם של התינוקות, כולל שיעור המקרים של משקל לידה נמוך, משקל הלידה של התינוק או שכיחות לידה מוקדמת. בשתי הקבוצות נרשמה שכיחות דומה של אנמיה עם לידה במועד. בסך הכל הקבוצות היו דומות בשיעורי אנמיה על רקע של חוסר ברזל. לא תועדו מקרי תמותה אמהית או מקרים של אנמיה חמורה בהריון.

מתוצאות הסקירה עולה כי אין הבדל בסיכון להתפתחות אנמיה בנשים הרות הנוטלות טיפול קבוע בברזל אל מול אלו הנוטלות את הטיפול לסירוגין. בנוסף, טיפול בברזל הניתן לסירוגין מלווה בפחות תופעות לוואי בהשוואה לטיפול יומי. בנשים שטופלו בברזל לסירוגין נרשמה ירידה של כ-44% בסיכון לתופעות אלה. בנוסף, נראה כי טיפול לסירוגין הפחית את מספר הנשים עם ריכוז המוגלובין גבוה באמצע ההריון ובסופו, בהשוואה לטיפול יומי.

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:

פורום תוספי תזונה
פורום הריון ולידה - הלל יפה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום