הנקה: כפייה לא תעזור כאן

(0)
לדרג

בקרוב תופסק חלוקת דוגמיות תרכובות מזון לתינוקות בבתי היולדות. השינוי מבורך, אולם הדרך לעודד הנקה היא בחינוך ולא בכפייה ואיסורים

מאת: אורית פרידלנד

בשבוע שעבר פורסם חוזר מינהל הרפואה של משרד הבריאות, הקובע כי החל ב-1 בספטמבר תופסק חלוקת דוגמיות תמ"ל (תרכובת מזון לתינוק) ומתנות שונות מחברות הפורמולה בבתי היולדות. "חלב אם", נכתב בחוזר, " הוא המזון המיטבי לתינוק בשל תרומתו להתפתחות ולגדילה, למניעת מחלות זיהומיות ולקשר אם-תינוק ... משרד הבריאות ממליץ על ההנקה כהזנה הבלעדית לתינוק למשך ששת החודשים הראשונים לחייו, והנקה עם תוספות מזון עד גיל שנה ויותר".

אני ורבות כמוני, הפועלות מדי יום לעידוד ההנקה, מברכות כמובן על הכרה זו. אין ספק שהפסקת חלוקת תחליפי חלב אם בבתי החולים היא צעד מבורך, ומשמח מאוד שמשרד הבריאות אימץ את עקרונות ארגון הבריאות העולמי לעידוד ההנקה ("יוזמת בית החולים הידידותי לתינוק"), הכוללים ביות מלא (rooming in) של האם והתינוק לאורך כל שעות היממה בעת שהותם בבית החולים, הכשרת הצוות הרפואי לעידוד ההנקה, הימנעות ממתן מוצצים לתינוקות יונקים, סיוע ליולדת בהנקה בתוך חצי שעה מהלידה ועוד.

הנקה
הנקה

חרב פיפיות

יחד עם זאת, החוזר עלול להפוך לחרב פיפיות בגלל מרכיב הכפייה המובנה בו, שהוא נקודה כאובה בפולמוס ההנקה. לפי החוזר, "הזנת יילוד בתחליפי מזון לתינוקות תתרחש רק כאשר קיימת הוראת נגד רפואית להנקה, כלומר, סיכון רפואי לאם או ליילוד שייגרם כתוצאה מההנקה, או כאשר קיימת התנגדות מפורשת של האם להנקה לאחר שקיבלה הסבר על יתרונות ההנקה". אכן, אף אני סבורה כי ברירת המחדל והנורמה המקובלת צריכה להיות כי כל יולדת תיניק את תינוקה סמוך ללידה, אבל לשם כך אין די בהוראה מגבוה.

למרות הקונצנזוס הרחב כי חלב אם הוא המזון הטוב ביותר לתינוק (אפילו חברות הפורמולה חויבו להצהיר זאת על האריזה), נשים רבות חשות כי ההנקה באה על חשבון החופש האישי שלהן ומרחיקה את האפשרות לחלוקת הנטל, לחזרה לעבודה, לשנת לילה מלאה וכדומה. מכאן קלה הדרך להצגת הבקבוק והתמ"ל כהישג פמיניסטי, המשחרר נשים מכבלי האמהות.

מלכודת התמ"ל

המרוויחות הגדולות הן כמובן חברות הפורמולה, שהן המפסידות היחידות מכל הצלחה של נשים להיניק את תינוקן. שכן לא מדובר רק בחלוקת דוגמיות בבתי החולים, אלא במזון הבלעדי של התינוק לפחות בשנה הראשונה, ובמזון עיקרי למשך שנתיים נוספות לפחות. אם שקיבלה דוגמיות תמ"ל בבית החולים תמהר לרכוש תמ"ל מאותו סוג ברגע שתחשוש שתינוקה רעב, כך שהיא לקוחה שבויה של חברת הפורמולה. זו תעשייה שמגלגלת מיליונים, ולכן החברות משקיעות הון עתק בכניסה לבתי החולים ובפרסום מסיבי ומניפולטיבי. האינטרסים הפיננסיים הם עצומים, כך שיש לברך גם על המאמץ לשבירת הקרטל של חברות התמ"ל בבתי החולים ועל המדפים.

והיכן האינטרסים האלה פוגשים את היולדת? בשעות ובימים הראשונים שלאחר הלידה, כשהיא במצב רגשי והורמונלי פגיע ביותר ונתונה ללחצי בית החולים המתנה את היציאה המיוחלת הביתה במשקל התינוק. דווקא בימים אלה, כמות החלב הראשון (קולוסטרום) שהאם מייצרת אינה גבוהה, אך הוא מרוכז ומותאם בדיוק לצורכי היילוד וקיבתו הזעירה. הנקות תכופות הן המפתח לייצור החלב הבשל, שמתחיל בתוך שלושה עד חמישה ימים מהלידה.

לשנות את התנאים

אלא שהתמסרות זו למעגל ההנקה בשלביו הראשונים מחייבת לא להפריד בין התינוק לאם אלא במצב חירום רפואי, ולא לתת לו בקבוקי תמ"ל; והיא מצריכה ידע, ביטחון, הכנה ותמיכה. במציאות השוררת כיום ברוב בתי החולים, כשהתינוק מופרד מאמו לשעות ארוכות, כשאין דרך פשוטה למדוד את כמות החלב בכל הנקה, ובעיקר ללא ידע וביטחון ובהעדר תמיכה מספקת, עולים קשיים בהנקה, ואמהות רבות חוששות שהתינוק שלהן מורעב ושהן מזיקות לו. הזמינות התמידית של התמ"ל בבית החולים מקטינה את הסיכוי שנשים יתחילו בהנקה ויתמידו בה, ומביאה אמהות רבות לבחור בבקבוק כפתרון הקל.

אבל כדי ליצור שינוי במצב עניינים זה ולהצליח באמת לעודד הנקה, לא די בחוזר מנכ"ל המנחית איסורים. החשש העיקרי הוא כי ללא מערכה חינוכית כוללת ושיפור התשתית הדרושה לתמיכה בהנקה, המאמץ של משרד הבריאות עלול להתפרש כפטרנליזם וכפייה, לעורר אנטגוניזם ולהוליד תגובת נגד קשה שתביא לתוצאות הפוכות.

לחנך ולהעניק תמיכה

חברה המודעת ליתרונות של חלב אם ושל הנקה ממושכת צריכה לעודד את ההנקה במסגרת מערכה רחבה ומקיפה של הקניית ידע, ניפוץ מיתוסים ושינוי התודעה, בצד תשתית ייעוץ ותמיכה מייד לאחר הלידה ובשנת החיים הראשונה, הארכת חופשת הלידה בתשלום, הרחבת אפשרויות ההנקה והשאיבה במקום העבודה ועוד.

הכנה להנקה צריכה להוות חלק מרכזי בקורסי ההכנה ללידה, ובהם ילמדו הנשים ובני/בנות זוגן כי כפי שהגוף מייצר הריון ותומך בו, כך הוא גם מייצר את המזון המושלם לתינוק, ויש רק להבטיח תנאים מיטביים להעברת המזון הזה מגוף האם אל התינוק. הם ילמדו כי השלב האחרון בלידה הוא כשהתינוק בחיק אמו, כאשר מספקים לתינוק ולאם זמן ומרחב מוגן ושקט להתחבר זה אל זו. בתהליך ההתחברות הזה יש ליומיים הראשונים שלאחר הלידה חשיבות מכרעת.

כשמאפשרים לו להתרחש, נכנס לפעולה מנגנון ביולוגי המתניע את הגברת תפוקת החלב, היולדת מקבלת תחושות חיוביות ומעצימות, וגדל הסיכוי שהיא תצלח את ימי האשפוז מבלי להרגיש חוסר אונים או אשמה על שאינה עושה די, ומבלי ליפול למלכודת הפורמולה.

הכותבת היא רכזת לימודי הנקה בתוכנית ההכשרה למקצועות ליווי ותמיכה בהריון, לידה, הנקה ושנת החיים הראשונה בבית הספר להורות ומשפחה בסמינר הקיבוצים.

ביום ג', 24.7, יתקיים בסמינר הקיבוצים רב שיח בנושא ההנקה במסגרת אירועי שבוע ההנקה הבינלאומי

בואו לדבר על זה בפורומים הבאים:
פורום הנקה

פורום הנקה ייעוץ והכוונה

רוצה לדרג?
זה יעזור לכל מי שייחפש מידע רפואי על התחום